In viziunea ministrului Transporturilor, Romania va fi pe deplin integrata in UE atunci cand vom putea ajunge cu trenul in 7-8 ore la Paris. Pentru a atinge acest obiectiv, autoritatile romane intentioneaza sa puna la punct un proiect maret, care va inghiti insa miliarde de euro. Este vorba despre realizarea unei linii feroviare de mare viteza de tip TGV care sa lege Bucurestiul de Budapesta. Ludovic Orban este optimist in ceea ce priveste constructia caii ferate, chiar daca, sustin specialistii din industria feroviara, un singur km de cale ferata costa intre 10-12 milioane euro, iar lucrarea poate sa dureze intre 10 si 15 ani. Ministrul a omis insa sa precizeze de unde vor fi luati atatia bani.Anul viitor, fara prea multa vorba, Ministerul Transporturilor va demara proiectul. Primul pas il reprezinta punerea la punct a unui studiu de fezabilitate, in urma rezultatelor urmand sa fie selectat si modul de finantare, sustine ministrul Orban. Studiul de fezabilitate va dura intre trei si noua luni, pe linia de mare viteza fiind introduse trenuri care vor circula cu pana la 250 km/h.Acesta a precizat ca cele doua modalitati de finantare avute in vedere sunt fondurile interne sau creditele externe.Ungaria a identificat deja surse de finantare pentru realizarea liniei pe teritoriul sau, pana la Budapesta.Orban a mai aratat ca autoritatile romane doresc sa asigure o viteza minima de 120 kilometri pe ora pe coridoarele feroviare de transport IV si IX, pentru a lega Romania de liniile europene de mare viteza. Coridorul de transport pan-european IV face legatura intre sud-estul si centrul Europei, in timp ce coridorul IX leaga nordul si sudul continentului.Finantarea, problema nr. 1Tot in 2008, pe lista investitiilor se afla si constructia liniei feroviare de mare viteza ce va face legatura intre Timisoara si Craiova. Deocamdata, singura si cea mai stringenta problema este cea legata de fonduri."In 2008 vom introduce pe lista investitiilor realizarea unui studiu de fezabilitate pentru realizarea liniei feroviare de mare viteza. Studiul ne va spune care va fi traseul optim, dar una dintre variante este Timisoara-Craiova. Practic, linia ar putea trece prin defileul Jiului, in zona DN 6, apoi traseul va continua in zona de campie", a explicat ministrul Transporturilor, Ludovic Orban. Oficialul a adaugat ca principala problema este legata de finantarea proiectului. "Pentru a introduce TGV-uri exista posibilitatea obtinerii fondurilor europene, insa acest lucru se va intampla dupa 2013. Incercam sa identificam alte surse de finantare", a mai spus Ludovic Orban.Linia de mare viteza din Romania va asigura legatura cu reteaua feroviara similara europeana, in conditiile in care exista deja discutii despre un proiect asemanator pe distanta Viena-Budapesta.A facut istorie in FrantaUna dintre tarile in care TGV a facut furori in urma cu mai bine de 20 de ani este Franta. Ideea de a crea un tren de mare viteza pentru a lega principalele orase a aparut in cursul anilor '60, dupa ce Japonia a inceput constructia Shinkansen-ului in 1959. Abia in 1976, guvernul francez a decis lansarea proiectului, aproband constructia primei linii intre Paris si Lyon. In urma unor teste efectuate cu doua trenuri de preserie, prima comanda a fost livrata pe 25 aprilie 1980. Serviciile TGV intre Paris si Lyon au fost inaugurate pe 27 septembrie 1981. La nivelul anului 2005, costurile unui TGV Duplex se ridicau la 28 milioane euro. Dupa deschiderea din 1981 a liniei Sud-Est care permitea legaturi intre Paris si sud-estul Frantei, reteaua de linii de mare viteza s-a extins continuu, ajungand in prezent in vestul Frantei, Germania, Luxembourg si chiar Elvetia. Societatea franceza de cai ferate are in prezent in circulatie 400 de trenuri, care ating o viteza de 320 km/h.