Ministrul Borbely Laszlo declara ca primii noua kilometri din autostrada vor fi gata in acest an, dar Compania de Autostrazi spune ca nu se va putea circula pe acea portiune.

Ministrul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, Borbely Laszlo, a declarat simbata, la Timisoara, ca pe autostrada Transilvania se lucreaza intens, iar pina la sfirsitul anului ar trebui sa fie terminati circa 9 kilometri, urmind ca anul viitor sa fie realizati inca 40 de kilometri. Optimismul acestuia este spulberat de conducerea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), care spune ca, in cel mai bun caz, vor fi dati in exploatare in luna octombrie a acestui an citiva kilometri de autostrada intre localitatile Ciurila si Savadisla din judetul Cluj, insa cel mai probabil portiunea va fi terminata in primavara anului viitor. Deoarece aceste doua localitati nu au noduri rutiere de conectare la autostrada, prima portiune pe care se va putea si circula va fi cea de 42 de kilometri dintre localitatile Turda si Gilau, care va fi deschisa in octombrie 2008.

Mihai Grecu, director general al Companiei de Autostrazi, spune ca, intr-adevar, primii opt kilometri trebuiau asfaltati in toamna acestui an, dar nu s-a reusit definitivarea acestora din cauza absentei balastului si a materialului de umplutura necesar. „Potrivit contractului semnat cu Bechtel, statul trebuia sa-i asigure firmei americane carierele de exploatare a acestor materiale, in caz contrar firma americana urmind sa cumpere balastul de pe piata libera. Nu s-a reusit inca exproprierea terenurilor necesare pentru infiintarea acestor exploatatii de balast si singura varianta este ca Bechtel sa cumpere de pe piata libera aceste materiale. Dar este mult mai ieftin daca statul asigura aceste exploatatii", spune Grecu.

Mihai Grecu afirma ca la acest moment se pot turna 800 de metri, dar ca Bechtel refuza asfaltarea, afirmind ca nu este avantajos pentru ea sa porneasca statia de asfalt doar pentru atit. „Bechtel ne-a zis ca o statie de asfalt trebuie sa mearga cel putin o saptamina si trebuie turnati cel putin 5-6 kilometri pentru a fi avantajos", a mai precizat directorul CNADNR.

„La nivelul Ministerului Transporturilor s-au urgentat procedurile si la ultimele sedinte de guvern nu s-a intimplat sa nu intre vreun proiect cu indicatori tehnico-economici. Cu problema terenurilor a fost o perioada foarte intensa. La autostrada Transilvania se construieste din plin si cred ca primii kilometri vor fi dati in folosinta anul acesta", a spus Borbely Laszlo.

Potrivit ministrului, pe tronsonul autostrazii Transilvania, cheltuielile de constructie ajung zilnic la aproximativ un milion de euro. Ca urmare, pina la sfirsitul anului ar putea fi dati in folosinta primii kilometri de autostrada. „Circa noua kilometri de autostrada ar trebui dati in folosinta anul acesta, iar anul viitor ar urma sa mai fie dati in folosinta peste 40 de kilometri", a precizat Borbely.