Faptul ca semafoarele si semnele de circulatie confera siguranta este numai un mit, sustine un proiect european de planificare urbana. Proiectul, numit “Shared Space”, a fost inceput in anul 2004 si propune desfiintarea tuturor semafoarelor, zebrelor sau pistelor pentru biciclisti, lasand la latitudinea soferilor, pietonilor si biciclistilor felul in care se vor comporta pentru a participa la un trafic sigur. Orasele care participa la proiect primesc fonduri europene pentru remodelarea strazilor. Orasul olandez Haren a luat-o inainte in implementarea acestui proiect, care mai includele orasele Ejby (Danemarca), Suffolk (Marea Britanie) si Ostende (Belgia). Faptul ca orasele olandeze sunt pioniere in aplicarea proiectului “Shared Space” nu este surprinzator, daca tinem cont de faptul ca ideea a pornit de la un inginer olandez, Hans Monderman. Cei care sustin proiectul, urmaresc cu interes nu numai orasele in care acesta se implementeaza, ci si alte orase pe care le considera modele pentru “Shared Space”: Copenhaga, Lyon, Strasbourg si Barcelona.

Trafic mai sigur fara semne de circulatie?
Pe st rada principala din orasul olandez Haren, care are aproximativ 16.000 de locuitori, nu mai exista niciun fel de semnalizare, respectand cerintele proiectului. Nu mai exista semne de circulatie, nici benzi care sa separe sensurile de circulatie si nici borduri care sa separe strada de pista pentru biciclisti.