Prima echipa autohtona care ne va reprezenta in cel mai dur rally-raid din lume a luat lectii de navigatie pe nisip de la profesionisti.

Team Dakar Romania, echipa care va reprezenta in premiera tara noastra la rally-raidul Dakar, sectiunea auto, a parcurs prima etapa de pregatire teoretica pentru competitia din 2008. Gabi Nicolae - pilot, Tudor Stanciu - navigator si Gigi Gavrila - director tehnic au fost prezenti, la Issy les Moulineaux, Paris, pentru se familiariza cu modul de desfasurare a raidului si cu regulamentul de concurs.

Stagiul de pregatire s-a desfasurat la mijlocul lunii septembrie, la sediul ASO - Amaury Sport Organisation, organizatorul Dakarului, al turului ciclist al Frantei si al turneului de tenis de la Rolland Garros. Au participat echipe debutante din Austria, Belgia, Brazilia, China, Franta, Germania, Romania si Ucraina. Au fost prezentate tehnici de pilotaj, metode de abordare a traseelor, elemente esentiale si instrumente de navigatie, orientare si securitate, notiuni medicale si de pregatire fizica. Cursurile au fost tinute de Etienne Lavigne - directorul Dakarului, David Castera - director sportiv, Stephan Herrard - pilot, de unul dintre medicii oficiali ai competitiei si de lectori ai Institutului Francez de Navigatie pentru Dakar.

Trainingul s-a dovedit a fi foarte important pentru componentii Team Dakar Romania, intrucit multe dintre elementele de navigatie, pilotajul pe nisip si compunerea road book-urilor au constituit noutati absolute.

Etienne Lavigne, director Dakar Rally, le-a expus romanilor principalele pericole: "Pentru a termina cursa, ca amatori, trebuie sa aveti tot timpul in minte ca Dakarul este o competitie foarte lunga si foarte dura, este o cursa de anduranta, pe parcursul a 15 zile si care pare ca nu se mai termina. Cel mai mare inamic al competitorilor va fi oboseala, mai bine spus lipsa perioadelor de odihna, tinind cont de faptul ca in medie veti dormi cam trei-patru ore pe noapte. Niciodata sa nu mergeti la potential maxim, pentru a va pastra resurse de back up. Mergeti la cel mult 70% din capacitate, pentru a va proteja masina si pe voi. Zi dupa zi, construiti-va cursa pas cu pas. Chiar si in ultima zi, inaintea finisului, trebuie sa aveti mare grija, cursa nu este nici pe departe finalizata. Competitia din 2008 va fi surprinzatoare chiar si pentru vechii competitori. In afara faptului ca va fi cea mai lunga de pina acum, aproximativ 10.000 de kilometri, dintre care 6.000 vor fi probe speciale, va fi Dakarul nisipurilor, al dunelor. Pe o scara de dificultate de la 1 la 10, cursa din 2007 se situeaza la nivelul 7, iar cea de anul viitor va fi undeva pe la nivelul 9+".

Gabi Nicolae, team manager al Team Dakar Romania, si-a dat seama ca echipa noastra este departe de a fi suficient de pregatita pentru a se inscrie la start. "Ceea ce se intimpla acolo nu are nici un fel de legatura, din punctul de vedere al echipamentului si al tehnologiei, cu ceea ce se-ntimpla in campionatul romanesc si nici macar in cele regionale. Exista un GPS, care la Dakar nu serveste pentru a naviga, ci serveste organizatorului ca verificare pentru a sti daca echipajul a trecut prin punctul respectiv. De asemenea, nu avem ce cauta la Dakar daca nu avem o pregatire fizica si mai ales psihica corespunzatoare. Am fost calduros sfatuiti sa evitam consumul de cafea si de bauturi energizante. Psihicul este extrem de important pentru coeziunea echipei, fara de care nu avem cum sa terminam cursa, care se arata a fi una dintre cele mai puternice si mai dificile din istoria de 30 de ani a competitiei. Dupa cum ne-a spus Etienne Lavigne, directorul Dakarului, vor fi sapte etape numai de nisip, in Mauritania. Din pacate pentru noi, nu am avut posibilitatea sa facem un antrenament numai pe nisip, de aceea trainingul s-a dovedit a fi folositor, pentru ca ne-a dat citeva notiuni de baza in ceea ce priveste navigatia in desert, deoarece acolo nu se poate merge pe road book, neexistind repere. Au fost totodata atinse problemele de securitate. S-a punctat faptul ca limita de viteza nu poate fi depasita nici macar cu 1 km/h, orice abatere se sanctioneaza cu penalitati mari, mergind pina la excluderea din concurs. Acesta este un risc pe care nu ni-l putem asuma, mai ales ca vom avea in dotarea masinii instrumente care sa ne indice viteza reala. M-a uimit faptul ca directorul de concurs si adjunctul sau au fost alaturi de noi pe tot parcursul celor doua zile si au tinut sa ne explice ca singurul nostru tel la aceasta prima participare este sa ajungem la final, fara sa ne propunem o clasare mai buna, pentru ca sansele sint si asa destul de reduse. S-au mai punctat totodata si masurile medicale, ce trebuie sa faci atunci cind ai un accident sau intilnesti un concurent accidentat. In concluzie, cred ca a fost mai mult decit util si nu-mi imaginez cum ar fi fost sa ajungem la start fara sa fi participat la aceasta sesiune de pregatire."

In continuare, Team Dakar Romania urmeaza programul complex de pregatire si evenimente premergatoare plecarii la Lisabona. Printre acestea se numara participarea la ultimele doua etape ale Campionatului National de rally-raid, unde echipajul Nicolae-Stanciu se afla pe primul loc, cu 16 puncte avans fata de urmatorii clasati, participarea la Salonul International Auto Bucuresti si evenimentul de prezentare oficiala a echipei.