Nu avem o interpreta cu flerul Samanthei Morton in alegerea rolurilor, dar Anamaria Marinca intr-acolo tinde. Restul actritelor june mai au de demonstrate.

Maria Dinulescu e foarte ocupata zilele astea incercind sa tina echilibrulintre cariera teatrala si aceea cinematografica Cele mai premiate filme romanesti ale anului, „4 luni, 3 saptamini si 2 zile" si „California Dreamin’ (nesfirsit)", au indreptat reflectoarele asupra a trei tinere actrite: Anamaria Marinca, Laura Vasiliu si Maria Dinulescu. Anul trecut, scena era dominata doar de doua prezente feminine tari: Dorotheea Petre („Ryna", „Cum mi-am petrecut sfirsitul lumii") si Maria Popistasu („Legaturi bolnavicioase"). Ana Ularu, desi pornise cu dreptul in „Italiencele", avea doar un rol episodic in „Hirtia va fi albastra".

Cu toate ca numarul de prezente feminine e in crestere, Anamaria Marinca se detaseaza lejer, si nu doar din cauza Premiului BAFTA sau a Palme d’Or. Frapeaza inteligenta cu care a stiut sa isi aleaga rolurile, fie ca e vorba despre acela episodic din filmul lui Coppola, cel principal din „4, 3, 2", iar faptul ca acum joaca in „Boogie" al lui Radu Muntean sugereaza ca viitorul suna bine, cu atit mai mult cu cit actrita se misca versatil intre productia cinematografica interna si cea de peste hotare. Insa Marinca s-a impus intii in strainataturi. Traseul invers il urmeaza momentan colega ei de „Sex Traffic", Maria Popistasu, si ea detinatoarea unui premiu - Gemini - pentru prestatia din miniseria tv. Dupa ce a facut furori pe aici cu „Legaturi bolnavicioase" si a mai apucat sa joace intr-un scurtmetraj facut de Jean-Lorin Sterian, actrita a migrat din Belgia si pina in Germania. In prima, a jucat in „Perfect Match", pentru care a invatat flamanda, iar pe teren teuton a facut film de televiziune cu nume mari. Insa urmatoarea destinatie pare a fi Londra, nu Romania.

La polul opus, insa la Categoria debut, se situeaza Anca Florea. Desi una dintre cele mai pregnante prezente feminine de pe scena autohtona actuala, cel putin prin look, rolurile din „Dupa ea" si din „Ingerul necesar" i-au facut mult mai mult rau decit bine. In prima productie, monotonia personajului ei de casnica aproape ii anihila atractivitatea, reducindu-i interpretarea la un simplism dureros. „Ingerul necesar", mult-intirziatul lungmetraj al lui Gheorghe Preda, ar fi oferit o partitura actoriceasca exact la polul opus fata de Elvira, rolul interpretat de Florea in „Dupa ea". Insa, in loc sa fie coplesitor de complex, personajul Anei Coman din filmul lui Preda e pur si simplu neplauzibil si, avind in vedere cit de mult apare pe ecran si faptul ca duce tot lungmetrajul in spate, de-a dreptul plictisitor.

Doua interprete cu ochii si pe teatru Maria Dinulescu isi imparte agenda intre tara si strainatate, intre teatru si film, avind cite trei din fiecare. Potrivit declaratiilor ei, a inceput repetitiile la o piesa la Green Hours, pregateste un spectacol nou la TNB si nu neglijeaza nici publicul mai jun, avind pe teava si o premiera cu „Alba ca Zapada" la Teatrul „Ion Creanga". Nu neglijeaza nici marele ecran: se „antreneaza" pentru doua roluri principale intr-un cuplu de lungmetraje italienesti, iar la anul urmeaza o pelicula americana. Intre timp, se mai afla si in discutii pentru un film romanesc, soarta acestui proiect decizindu-se in octombrie. In viitorul apropiat, si actrita Dorotheea Petre are in vedere scena. Momentan, potrivit declaratiilor ei, Petre se ocupa de infiintarea unei trupe de teatru. In ceea ce priveste cinematografia, o asteapta trei roluri: anul viitor va putea fi vazuta in „Un balon in forma de inima" de Catalin Mitulescu, va juca si intr-o coproductie germano-romana intitulata „Pamint pustiu" si in noul film al Ruxandrei Zenide. Cu exceptia unuia dintre roluri, Dorotheea Petre pariaza pe cei doi cineasti romani care i-au adus consacrarea.

Un interviu cu actrita Samantha Morton gasiti pe www.cotidianul.ro/select