Cartea scolara sub semnul politiculuiLa inceputul anului scolar 1948, in viata elevilor au aparut o sumedenie de noutati. Dupa vacanta, buchea cartii le spunea ca Alexandru Toma este un mare poet sau ca Romania fusese "stat imperialist". Insa cei mai
Cartea scolara sub semnul politiculuiLa inceputul anului scolar 1948, in viata elevilor au aparut o sumedenie de noutati. Dupa vacanta, buchea cartii le spunea ca Alexandru Toma este un mare poet sau ca Romania fusese "stat imperialist". Insa cei mai multi n-au aflat aceste lucruri din manuale. Depasit de situatie, statul n-a putut tipari milioanele de exemplare necesare. Prin decretul nr. 175 din 3 auÂgust 1948 a fost impus sistemul manualului unic. Sarcina intocmirii cartilor de scoala nu a revenit insa Ministerului, ci Comisiei de Invatamant a Directiei de Agitatie si Propaganda a Comitetului Central al P.M.R., condusa de Mihail Roller. La partid au fost elaborate manualele pentru ciclul elementar, care dura sapte ani. In prima faza, acestea au fost traduceri ale manualelor sovietice. Ulterior, s-a trecut la intocmirea lor in tara, dar, in spirit, nu difereau cu mult de cele traduse. LUATI PE NEPREGATITE. In raportul din februarie 1949 despre reforma invatamantului, prezentat de ministrul Gheorghe Vasilichi in fata membrilor Biroului Politic, acesta s-a plans ca intampina serioase dificultati in realizarea manualelor pentru toate ciclurile de invatamant. "A trebuit sa refacem totul dintr-o data si sa tiparim milioane de exemplare, a spus Vasilichi, ceea ce a facut ca, la un moment dat, tipografiile noastre sa nu mai fie in stare sa execute comenzile. (...). In ceea ce priÂveste manualele scolare ale invatamantului elementar, acestea au fost facute din nou. Nefiind o evidenta exacta si nestiind numarul copiilor care vor veni la scoala, si deci nestiind precis de ce numar de exemplare avem nevoie, am fost pusi in situatia ca, in ciuda numarului mare de manuale ale invatamantului elementar comandate si tiparite, in momentul de fata sa ne gasim intr-o mare criza. De exemplu, am tiparit peste 300.000 de abecedare de clasa I si azi nu mai avem nici unul, iar cererile sunt foarte mari. Ne lipÂsesc si alte feluri de manuale si rechizite scolare, ceea ce ingreuneaza foarte mult bunul mers al scoalei." Nici siÂtuatia cartilor pentru inÂvaÂtamantul meÂdiu nu era mai buna. "In special ne lipsesc manualele de limba roÂmana, pedagogie, biologie. Nu avem aproape deloc manuale tehnice, a caror nevoie se simte foarte mult, dat fiind ca invataÂmantul tehnic se compune jumatate din invatamant de cultura si educatie, si jumatate din invatamant de specialitate profesionala." MANUAL CELEBRU. Studiul istoriei incepea din clasa a III-a elementara. Un manual destinat inÂvaÂtaÂrii acestei discipline avea sa devina la randul lui... istorie, si sa semniÂfice, peste ani, prototipul staÂlinismului in materie. Manualul de istorie pentru cursul secundar (liceu), redactat de un colectiv coordonat de MiÂhail Roller, a avut o prima editie in 1947, inainte de reforma inÂvÂaÂtaÂmanÂtului. A fost apoi reeÂditat in 1948 si 1952. Periodizarea istoriei Romaniei se facea in functie de evenimentele din Rusia, mai precis dupa "Marea ReÂvoÂlutie Socialista din Octombrie" (M.R.S.O). Titlurile capitolelor si lecÂtiÂiÂlor sunt sugestive: "Influenta priÂmei revolutii burghezo-democratice din Rusia (1905) in Romania", "PartiÂciÂparea Romaniei la razboiul imperialist", "Romania in epoca imperiÂaÂlisÂta (Pana la Marea Revolutie SoÂciÂaÂlista din Octombrie)", "Romania in peÂrioada avantului revolutionar creat sub influenta M.R.S.O.", "InÂsemÂnaÂtatea istorico-mondiala a M.R.S.O.", "Participarea Romaniei burghezo-mosieresti la razboiul criminal antisovietic", "Eliberarea nationala a Romaniei de catre glorioasa Armata Sovietica". Largi spatii in manual ocupa istoria patridului comunist. Astfel, elevii de liceu invatau despre "Crearea P.C.R.", "Congresul II P.C.R.", "Lupta P.C.R. in anii 1929-1933", "Eroicele lupte din ianuarie-februaÂrie 1933" si altele. ELEVUL ION ILIESCU SI ISTORIA LUI ROLLER. Inainte de reforma, in februarie 1948 a apaÂrut "Revista elevilor". In primul nuÂmar, noua publicatie a initiat o anÂcheÂta referitoare la manualele scolare. Printre altii, un elev pe nuÂme Ion Iliescu din "clasa a VIII-a Liceu Teoretic", si-a expus opiniile leÂgate de manualul de istorie: "Ma voi referi la manualul de istorie, caci am o inclinare deosebita catre aceasÂta materie. Imi place sa studiez fapÂteÂle trecutului, spre a scoate dintr-inÂseÂle invatamintele pentru prezent. Din pacate, setea mea de cunostinte in acest domeniu nu era deloc satisÂfaÂcuta pana in acest moment. Manualele scolare, ca si majoritatea cartilor cu subiect istoric ce se gaseau in comert, transformau istoria intr-un basm neverosimil. Noul manual unic pentru clasa a VIII-a imi ofera pentru intaia data o imagine stiintifica a istoriei moderne si contemporane. Am citit cartea fila cu fila inca din priÂmele zile ale anului scolar. Am avut astfel prilejul sa intalnesc o exÂpunere amanuntita a cauzelor soÂciale ale Revolutiei Franceze (care era ridiculizata in vechile manuale); am putut cunoaste in adevarata lor luÂmina evenimentele de la 1848; de aseÂmenea, am gasit date interesante despre Comuna din Paris si miscÂaÂrile muncitoresti din a doua juÂmaÂtate a secolului trecut. Intreaga carte este intemeiata pe o conceptie unitara, intarita prin argumente logiÂce si stiintifice. Datorita noului manual, am reusit sa-mi limpezesc o serie de nelamuriri si sa-mi insusesc o idee generala bine fundata asupra unei perioade pe care o consideram inainte ca o simpla acumulare de fapte fara legatura si fara un conÂtinut istoric." Neculuta, poetul-cizmar Nedreptatit de "oranduirea burgheza", in manualele scolare de limba romana si-a facut loc dupa 1948 opera poetului-cizmar Dumitru Theodor Neculuta. Ion Vitner, critic literar al "vremurilor noi", a mers mai departe cu repararea nedreptatii si i-a dedicat volumul "Viata si opera lui D. Th. Neculuta". In capitolul dedicat biografiei aflam, printre altele, despre copilaria nefericita a viitorului cizmar-poet, precum si ca adevarata chemare artistica a simtit-o pentru muzica, poezia fiind abia a doua optiune. "Nu a fost usor pentru Neculuta sa renunte la visurile sale de violonist si sa exercite o meserie pentru care nu avea nici un fel de inclinatie speciala (cizmaria, n.n.). Din aceasta drama a existentei sale s-a nascut insa - in contact cu miscarea muncitoÂreasca - o puternica constiinta de clasa a exploatatului, o mandrie a muncitorului care nu se apleaca in fata oprimarii nemiloase, o ura neimpacata impotriva lumii bazata pe exploatarea omului de catre om, cum nici un alt poet pana la dansul nu manifestase in versuri. Violonistul impiedicat de a-si desavarsi arta isi transpune toata pasiunea pentru muzica, toata suferinta si toata ura lui impotriva societatii care-i sugruma aspiratiile, in versuri tasnite ca o lava fierbinte."
Despre autor: