Temeri si sperante pentru soarta BisericiiAvem Patriarh. Traditionalistii nu sunt prea incantati, iar "liberalii" sunt. Speculatiile despre "reforma" in Biserica Ortodoxa Romana risca sa fie o asteptare inselata. Dogmele invataturii ortodoxe nu pot fi schimbate. Si nici canoanele bisericesti nu se schimba. Patriarhul hotaraste ceva doar impreuna cu Sfantul Sinod.  


Spre fericirea unora, dar si spre mai putina fericire a altora, Prea Fericit este Parintele Daniel. Am vazut atat de multe patimi dezlantuite in perioada premergatoare alegerilor de patriarh, cat si la momentul aflarii alesului, incat se cuvine pusa o intrebare care i-ar veni pe buze oricarui simplu credincios (dar credincios!): acesti oameni se gandesc vreo secunda la ceea ce se spune in Scriptura, si anume ca orice "stapanire este de la Dumnezeu"? Sigur, prin oameni, asa cum se fac toate lucrurile in lumea aceasta.


TEMERI. Nemultumitii au avut si au ca principal argument inclinarea prea mare spre modernism si reforma a inaltului ierarh. Iar cei care il apreciaza si care au fost mereu de partea lui Daniel ar aprecia tocmai acest spirit "liberal". Marele perdant al alegerilor, Inalt Prea Sfintia Sa, Bartolomeu Ananaia, considerat un traditionalist, era pe placul celor care nu vor o asa de mare deschidere spre catolicism, in special, pentru ca aceasta i se reproseaza noului Patriarh. Stiind ca aceasta este principala temere a "traditionalistilor", inaltul ierarh, in chiar seara alegerii sale ca Patriarh, a declarat ca nu se va indeparta de traditia Bisericii Ortodoxe. Cei care vad participarile sale atat de numeroase la adunarile ecumenice internationale si activitatea ca profesor la un institut ecumenic din Elvetia se inflameaza imediat de suspiciunea ca prea mult ecumenism dauneaza si ca ortodoxia sa poate sa alunece spre invataturi straine de aceasta.  Dar ei uita ca un Patriarh nu poate conduce o biserica singur, asa cum este cazul papilor din Biserica Romano-Catolica. Orice hotarare care se ia in numele si pentru Biserica Ortodoxa Romana este supusa mai intai Sfantului Sinod.


CV. PF Daniel, pe numele de mirean Dan-Ilie Ciobotea, are 56 de ani, s-a nascut in Dobresti (Timis). Inainte de 1989 a studiat 12 ani la Strasbourg si Freiburg im Breisgau, apoi a fost profesor la Institutul Ecumenic din Bossey (Elvetia). A devenit monah in 1987, la Manastirea Sihastria, sub indrumarea duhovniceasca a parintelui Cleopa Ilie. De la 1 septembrie 1988 la 1 martie 1990 a fost consilier patriarhal, director al Sectorului Teologie Contemporana si Dialog Ecumenic, precum si conferentiar la catedra de misiune crestina a Institutului Teologic din Bucuresti. A fost ales apoi episcop-vicar al Mitropoliei Banatului. In 1990 a facut parte din Grupul de Reflectie pentru Reinnoirea Bisericii, infiintat in ianuarie si desfiintat in vara aceluiasi an, dupa alegerea sa ca  Mitropolit al Moldovei si Bucovinei.  


ADMINISTRARE. Daca Prea Fericitul Daniel va face din Arhiepiscopia Bucurestilor pe care o va conduce si din intreaga Biserica Ortodoxa Romana ceea ce a facut din Mitropolia Moldovei si Bucovinei nu vedem ce poate fi rau. In cei 17 ani cat a stat pe scaunul mitropolitan de la Iasi, inaltul ierarh a facut din aceasta parte de biserica una infloritoare. Sarbatoarea Sfintei Parascheva de la Iasi s-a transformat in cel mai mare pelerinaj ortodox din intreaga ortodoxie, dupa cel de la Ierusalim de Pasti. Poate la Sfantul Dimitrie, la Salonic, sa mai fie la fel. Iar organizarea impecabila din saptamana aceea de la Iasi nu poate fi contestata de nimeni. A infiintat peste 300 de parohii, 40 de manastiri si schituri, 5 protopopiate, a construit 250 de biserici, a adus la Iasi 10 moaste de sfinti, a initiat proclamarea mai multor sfinti. Si sa nu uitam ca a facut din Radio Trinitas cel mai important radio  ortodox si din "Lumina" singurul cotidian ortodox din lume. Nu stiu altii daca l-au ascultat vreodata vorbind, dar eu am gasit in fiecare predica rostita de actualul Patriarh ceva nou. Si nu e putin lucru, pentru ca, iertat sa-mi fie, cel mai adesea predicile plictisesc fie prin limbajul de lemn, fie prin rostirea lor fara traire. In plus, activitatea in plan caritativ a Mitropoliei Moldovei este de departe cea mai buna din toata Biserica noastra. Adica exact ceea ce se cere de la Biserica: implicarea in social.


SCHIMBARI. Reforme de asteptat in Biserica Ortodoxa? In nici un caz  sa nu se astepte cineva la schimbarea dogmelor, la indulcirea canoanelor bisericesti dupa care se conduce pastorirea sufletelor in scaunul de spovedanie, la indepartarea de la invatatura de credinta. Se asteapta organizare mai buna, restructurarea invatamantului teologic prin mai marea insuflare a duhului bizantin, eventual intinerirea Sinodului prin alegerea de ierarhi acolo unde este cazul, pastrarea autonomiei fata de conducerile politice. Si nu trebuie uitat un lucru, atunci cand pastorul unei eparhii, mitropolii sau patriarhii ortodoxe s-ar indeparta cumva de la invatatura dreptei credinte, Sfantul Sinod il poate depune din treapta si alege un alt ierarh. Sa-l lasam insa pe noul Patriarh sa-si faca treaba.


APEL
"Exprimam rugamintea ca toti cei care iubesc Biserica si tara noastra sa ne ajute, pentru ca Patriarhul nu lucreaza singur, ci impreuna cu Sinodul, cu toti clericii din Patriarhia Romana, cu monahii si monahiile, cu credinciosii, cu toate institutiile noastre misionare, culturale, sociale, si cu societatea romaneasca, in general"

SPERANTA
"Avem nevoie de sfatul dumneavoastra, de incurajarea dumneavoastra, avem nevoie de cooperarea dumneavoastra a tuturor si consideram ca Dumnezeu ne va binecuvanta atunci cand noi ne apropiem de El, ascultand cuvantul Evangheliei, impartasindu-ne de Sfintele Taine si savarsind fapte bune"
PF Daniel
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, la alegerea in functie