In primul rand, candidatii sunt desemnati de Sfantul Sinod sub insuflarea Sfantului Duh. In al doilea rand, Biserica Ortodoxa Romana este institutia care se bucura de cea mai mare incredere in randul romanilor, in proportie de 87% ortodocsi. In al treilea rand, spre deosebire de presedinte, Patriarhul este ales pe viata, pentru a pastori neamul pe drumul sau spre mantuire. De aceea, multi credinciosi si-au anuntat deja pentru astazi prezenta la Patriarhie, intr-o stare de veghe si rugaciune, in asteptarea unui rezultat pe masura Ortodoxiei romanesti. In ciuda presiunilor exercitate, ziarul ZIUA ramane consecvent obiectivitatii si prezinta astazi, impartial si pozitiv, favoritii pentru scaunul patriarhal, mitropolitii Teofan al Olteniei, Bartolomeu al Ardealului si Daniel al Moldovei. (ZIUA)
Mitropolitul Olteniei, favoritul lui Teoctist
IPS Teofan este cel despre care se spune ca fostul Patriarh si l-ar fi dorit succesor Tanarul mitropolit al Olteniei era unul dintre favoritii Prea Fericitului Parinte Teoctist. ZIUA a publicat in exclusivitate, din surse bisericesti apropiate regretatului Adormit intru Domnul, ca, inainte de a muri, Patriarhul Teoctist pregatea o schimbare spectaculoasa in organizarea Bisericii: impartirea atributiilor sale, in favoarea PS Teofan, considerat drept alesul Patriarhului pentru a-i succeda in scaun. Astfel, Prea Fericitul dorea sa pastreze din toate prerogativele sale pe cele de Patriarh si Arhiepiscop al Bucurestilor si sa renunte la conducerea Mitropoliei Munteniei si Dobrogei - conferite automat Patriarhului - pentru preferatul sau, Teofan.
Planul secret al Patriarhului prevedea ca alegerea lui Teofan sa se faca doar in Sfantul Sinod, ca si numirea Vicarilor Patriarhali, evitandu-se astfel ingerinta Adunarii Nationale Bisericesti, plina de mireni apropiati unor structuri oculte, cum ar fi Masoneria. Numirea lui Teofan la Bucuresti drept Mitropolit al Munteniei si Dobrogei l-ar fi transformat pe acesta in prim favorit pentru preluarea pozitiei de Patriarh al Romaniei si l-ar fi inlaturat automat pe Daniel, Mitropolit al Moldovei. Planul Patriarhului Teoctist mai prevedea ca, ulterior, dupa cum ne confirma mai multe surse, Prea Fericitul sa se retraga la Manastirea Cernica, langa Sfantul Calinic, dar nu inainte de a-l vedea Patriarh pe Teofan. Alegerile de azi ne vor arata daca vointa Patriarhului va invinge peste timp, in masura in care Teofan isi va anunta candidatura.
Mitropolit si om de cultura
IPS Teofan Savu este din anul 2000 arhiepiscop al Craiovei si Mitropolit al Olteniei. S-a nascut pe 19 octombrie 1959 in comuna Corbi din judetul Arges cu numele de mirean Dumitru Savu. Dintre cei sase frati ai sai, alti trei au intrat in monahism. A studiat primele opt clase la scoala generala din comuna natala, urmand intre 1974-1979 Seminarul Teologic din Craiova, absolvind in anul 1984 Institutul Teologic Universitar din Bucuresti cu teza de licenta "Voturile monahale in lumina desavarsirii crestine". Intre 1986 - 1990 a studiat la Institutul Teologic "Saint Serge" din Paris unde a obtinut titlul de Doctor in Teologie cu lucrarea "La divino-humanit; du Christ et la deification de l'homme dans l'oeuvre du Saint Maximele Confesseur", obtinand calificativul summa cum laude.
A fost tuns in calugarie la Schitul Crasna, Prahova, in anul 1984, primind numele de Teofan, ierodiacon si ieromonah incepand din anul 1985. A fost duhovnic la Manastirea "Acoperamantul Maicii Domnului" din Bussy en Othe, Franta (1987-1990) si secretar al Cabinetului Patriarhal (1990-1991). Incepand din anul 1991 pana in anul 2000 a fost episcop-vicar Patriarhal avand urmatoarele sarcini: responsabil cu relatiile externe bisericesti, coordonand legaturile Patriarhiei Romane cu alte Biserici si organisme ecumenice internationale; responsabil de legatura Patriarhiei Romane cu comunitatile romanesti din jurul granitelor si din diaspora; secretar al Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane (din 1994); responsabil cu probleme de invatamant teologic universitar si preuniversitar, de predare a religiei in scoala si cu schimbul de burse al Patriarhiei Romane cu strainatatea. Incepand cu anul 2000, Teofan Savu ocupa demnitatea de Arhiepiscop al Craiovei si Mitropolit al Olteniei.
PF Teoctist despre IPS Teofan
"Astazi, cand toti cei prezenti admiram aceasta preafrumoasa manastire, nu putem sa nu rememoram vrednicia Mitropolitului Firmilian al Olteniei, inaintasul Nostru si al inalt Prea Sfintitului Teofan, care a inteles ca nimeni altul valoarea de tezaur a acestei manastiri, centru de spiritualitate si cultura ortodoxa, ctitorita de Sfantul Nicodim de la Tismana. (...)"
"Cand i-am urmat Mitropolitului Firmilian al Olteniei in jiltul mitropolitan, adesea am admirat lucrarea sa de aici, amintindu-mi cuvintele sale pline de intelepciune, adresate Maicii Starete si celorlalte maici. Glasul domol care, uneori, voia sa arate si o mustrare pe care noi, ceilalti, o rastalmaceam in felurite chipuri, dovedea faptul ca vorbea din suflet, ca traia sfintenia acestui loc si adevaratul duh de viata monahala statornicit aici de Cuviosul Nicodim, un mare sfant care ne-a facut cunoscuti pe noi, romanii, pana la marginile pamantului, cu sfintenia vietii sale, cu daruirea sa fata de Dumnezeu si cu statornicia sa in dreapta credinta....
Iata, iubitii mei, astazi beneficiem de roadele lucrarii acestor mari sfinti ai nostri, cum este si cel pe care il sarbatorim in acest an si, in mod special, in aceste zile, Sfantul Cuvios Nicodim cel Sfintit de la Tismana. Numai rugaciunile lui l-au luminat pe inalt Prea Sfintitul Mitropolit Firmilian, mare iubitor de cultura si arta, sa inceapa acea lucrare de ampla restaurare, ramasa marturie peste veacuri, cu marele pictor George Rusu, nepotul Patriarhului Miron Cristea.
"Il felicit din toata inima pe inalt Prea Sfintitul Mitropolit si Arhiepiscop Teofan pentru initiativa aceasta de a face din ziua de trecere la cele vesnice a Sfantului Cuvios Nicodim, iata, o intalnire atat de frumoasa si a ne urca cu totii in zarile albastre ale Sfantului si Dumnezeiescului Duh.
Va multumim, inalt Prea Sfintia Voastra, si felicitam manastirea, colaboratorii inalt Prea Sfintiei Voastre, parintii protopopi care ne-au insotit astazi la Sfantul Potir. Este forta cea mai mare, iubitii mei, sa nu ne lipsim de Trupul si Sangele Domnului, de Sfanta impartasanie. Este marturia iertarii pacatelor si a mostenirii vietii celei vesnice, care este mai presus de cugetul nostru. De aceea este bine ca sa avem pilda Sfantului Nicodim si a altor mari parinti din aceasta manastire, care si-au dat sufletul pentru credinta, asa cum este si neuitatul staret al manastirii, parintele Arhim. Gherasim Iscu. A murit in inchisorile comuniste aparand credinta si dand marturie de anii grei, de cele cinci decenii pe care le-am strabatut pentru a ne salva credinta, in frunte cu Patriarhul Justinian. Si, iata, marturii, cum gasim si din domeniul acesta, calugarii si preotii peste tot au fost aparatorii credintei, aparatori neinfricati si chiar daca au alunecat unii din ei, dar ei au facut-o pentru a sluji manastirea, pentru a sluji Biserica, pentru a-si face datoria. Nu se poate compara cu nici o alta serie de semeni ai nostri care si-ar face din dosarele fostei Securitati glorii din trecut sau din prezent. Si preotimea a fost la datoria ei, a fost la inchisoare, a trecut de la moarte la viata cea vesnica, asemenea acestui chip, cunoscut in vremea aceea, ca al parintelui Gherasim si multi altii din istoria noastra."
(23 septembrie 2006)
"Totul este legat de Inviere"
Iubiti fii si fiice intru Hristos,
Invierea lui Hristos este adevarul cel mai de pret al crestinilor. Fiind tezaurul cel mai de valoare al Bisericii, Invierea este si realitatea cea mai contestata de catre dusmanii acesteia. Invatatura crestina cuprinde foarte multe elemente esentiale. Niciunul insa n-a fost intampinat cu mai multa ostilitate de uratorii de adevar precum Invierea lui Hristos. Spre acest Adevar - Hristos cel mort si inviat - s-au indreptat, de-a lungul veacurilor, cele mai dusmanoase atitudini si calomnii.
Toata aceasta avalansa de minciuna a inceput in chiar noaptea Invierii si n-a incetat pana astazi. Pentru a intelege mai bine, pe de o parte, faptul Invierii si, pe de alta parte, amploarea minciunii indreptata impotriva ei, redam, in cele ce urmeaza, un text din Evanghelia scrisa de Sfantul Apostol Matei. Acest text se citeste in noaptea de Pasti in toate bisericile ortodoxe din intreaga lume:
Astazi, in vreme de libertate, atacurile la adresa Invierii n-au incetat. Dimpotriva, ele s-au intensificat, imbracand haine din ce in ce mai sofisticate si subtile pentru a insela pe cat mai multi. Peisajul romanesc de dupa 1989 n-a fost nici el lipsit de atitudini mincinoase si calomnioase la adresa adevarurilor de credinta ale Bisericii. Romanii se arata insa, in majoritatea lor, atasati invataturii si vietii Bisericii. Prezenta atator persoane la slujba de Pasti, din aceasta noapte, arata faptul ca adevarul invierii face parte, in mod constient sau nu, din viata romanilor. Acest fapt ne bucura si ne obliga, in acelasi timp, la o lucrare mai intensa pentru constientizarea de catre cat mai multi a impreuna patimirii si invierii noastre cu Hristos. Ne-am rastignit impreuna cu Hristos ca sa si inviem impreuna cu El, zice sfantul apostol Pavel.
De-a lungul a aproape doua milenii de viata crestina, adevarul Invierii a fost si este considerat bunul cel mai de pret al celor ce cred in Hristos si in Biserica Lui. Apostolii mai intai si apoi martirii, vietuitorii sfintelor manastiri si crestinii din mijlocul lumii au marturisit si aparat invatatura despre inviere cu toata fiinta lor, uneori chiar cu pretul vietii lor. Pentru sfantul apostol Pavel credinta si propovaduirea crestina se identificau cu Invierea insasi. "Daca Hristos n-a inviat, scria el corintenilor, zadarnica este atunci propovaduirea noastra, zadarnica si credinta voastra". De ce, oare, crestinii acorda o asemenea atentie adevarului despre Inviere? Raspunsul este cat se poate de simplu. Fara Inviere nu exista Hristos, nu exista Biserica, nu exista vesnicie.
Invierea constituie fundamentul a tot ceea ce este adevar, lumina si sens in existenta umana si in cea a universului. Totul este legat de Inviere. Pentru ca daca Hristos a inviat, fiind inceput (al Invierii) celor adormiti , atunci vom invia si noi. Iar daca vom invia, viata noastra are un sens. Tragedia mortii si bezna mormantului nu-si mai pun definitiv pecetea asupra existentei umane. Relatiile dintre oameni, iubirea mai ales, dar si suferinta, pot fi traite intr-o alta lumina prin prisma Invierii.
Iata pentru ce noi crestinii consideram Invierea ca inima si suflet ale credintei noastre. Datoria noastra, in acest context, este aceea de a fi martori, aparatori si marturisitori ai invierii lui Hristos, ai propriei noastre invieri si ai innoirii, prin inviere, a tot ceea ce exista.
(Pastorala lui IPS Teofan despre Inviere)
IPS Daniel - "teolog, erudit, conducator"
Printul Sturdza, ministrul Vosganian, primarul Nichita si rectorul Oprea il descriu pe unul dintre favoritii la tronul patriarhal
In asteptarea alegerilor patriarhale, ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, primarul Iasiului, Gheorghe Nichita, rectorul Universitatii "Alexandru Ioan Cuza", prof. dr. Dumiru Oprea, si printul Dimitrie Sturdza au schitat portretul mitropolitului Moldovei si Bucovinei, Daniel Ciobotea, considerat drept unul dintre favoritii pentru preluarea scaunului patriarhal.
Ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian
"Un interlocutor de o mare patrundere"
Sunteti sustinator al vreunuia dintre candidati la functia de Patriarh al Bisericii Ortodoxe Romane?
Eu consider ca aceasta este o chestiune care trebuie lamurita in sanul Bisericii si in baza procedurilor pe care Biserica le-a stabilit. Faptul ca unii oameni politici se angajeaza personal in sustinerea unui candidat nu face bine pentru ca, in Romania, Statul si Biserica sunt institutii separate in ceea ce priveste functiile pe care si le asuma fiecare. Cu toate acestea, sunt de acord cu faptul ca nu putem sa nu evocam profilul candidatilor la aceasta inalta functie. Din postura mea de vechi reprezentant al Iasiului in lumea politica, pot sa va spun ca, in aceasta calitate, am avut in Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, IPS Daniel, un interlocutor de o mare patrundere, de o mare finete. Dimensiunea spirituala este foarte importanta in actul politic si eu cred ca oamenii politici trebuie adesea sa caute sa fie in apropierea reprezentantilor Bisericii.
Ce parere aveti de aceasta cutuma care a functionat pana acum si prin care Mitropolitul Moldovei si Bucovinei devenea Patriarh al Romaniei?
Prin aceasta traditie, prin care Mitropolitul Moldovei devenea Patriarh, consider ca s-a avut in vedere, in primul rand, rezonanta deosebita pe care credinta o are in Moldova. Si nu as vrea sa pomenesc, in sprijinul acestei idei, doar lucruri care se masoara in cifre: numarul bisericilor care s-au construit sau care au fost restaurate in Moldova, numarul manastirilor care s-au redeschis sau numarul oamenilor care si-au gasit linistea in viata monahala din aceste locuri sfinte. As dori sa ma refer la Moldova - si la Iasi, mai ales - ca izvor de credinta. In aceasta privinta pot sa va spun, ca om care am calatorit mult prin tara, ca Iasiul este cel mai puternic focar de credinta romaneasca. Si acest lucru se vede cel mai bine in timpul sarbatorilor Sfintei Cuvioase Parascheva. Lasand la o parte numarul covarsitor de pelerini, sperantele pe care le vezi in ochii oamenilor, smerenia, rabdarea si cumintenia lor sunt nemaiintalnite nicaieri in aceasta tara. Si oricat ai incerca sa fii de partinitor, oricat ai incerca sa sustii pe unii candidati, in dauna altora, nu poti sa disociezi forta si prestigiul Mitropoliei Moldovei si Bucovinei de personalitatea Mitropolitului Daniel.
Printul Dimitrie Sturdza
"Stie unde trebuie sa ajunga Biserica Ortodoxa"
Cum vedeti Alteta Voastra profilul viitorului Patriarh?
Asa cum am spus mai sus, nu vreau sa ma amestec in nici un caz in afacerile interne ale Bisericii. Numai ca este aici si o problema de natura politica. Cand s-a facut unirea intre Moldova si Muntenia, n-a fost vorba ca Moldova sa devina un fel de provincie a tarii, era egalitate intre cele doua. Atunci s-a convenit ca Patriarhul sa fie mai intai Mitropolit in Moldova. Desigur ca nu este o regula si eu stiu ca sunt si alti mitropoliti care sunt oameni foarte valorosi, insa deja sunt destule curente centrifuge in Romania. Avem probleme cu Harghita, avem probleme cu o parte din maghiari, am pierdut Cadrilaterul, Bucovina de Nord. Or, noi trebui sa cimentam ce a mai ramas. As fi spus acelasi lucru daca Mitropolitul Daniel ar fi fost in alta parte, iar la Iasi ar fi fost alt Mitropolit. Dupa parerea mea, Mitropolitul de la Iasi trebuie sa devina Patriarh, mai ales ca are toate calitatile necesare. El daca era nascut in America poate era director la IBM sau General Motors, iar General Motors n-ar fi in starea asta deplorabila in care sunt ei acum. Eu stiu ca sunt si alti candidati care sunt foarte valorosi. Dar pot sa va spun ca Mitropolitul Daniel stie ce vrea, stie unde trebuie sa ajunga Biserica Ortodoxa, este un om deosebit de bun, cu o inima enorma. Are si o pregatire exceptionala. (...) Insa eu nu vreau sa vorbesc de avantajele unui candidat fata de altul. Eu vreau ca tara asta sa se lipeasca impreuna si sa fie pentru toate nationalitatile si sa nu fie o tara a nimanui. Tara ca asta pe care ne-a dat-o Dumnezeu nu se mai gaseste nicaieri. Ungaria este numai pustie, n-are munte, n-are nimic, Cehia are munti, n-are mare. Noi insa avem Delta, Dunarea, muntii, noi avem campie, avem Podisul Transilvaniei. Trebuie sa ne strangem in granitele noastre cu totii si sa facem ceva din tara asta. Nu uitati ca dupa 1900, cand strabunicul meu era prim-ministru in tara, Romania a dat Elvetiei un credit nerambursabil de un milion de ducati in aur ca sa cumpere alimente din Romania pentru ca acolo era multa saracie. Asta trebuie sa facem, sa ajungem la locul nostru. Pentru aceasta avem nevoie de o clasa politica mai tare si avem nevoie ca oamenii sa se schimbe, sa nu se uite numai dupa buzunarul lor. In Elvetia toata lumea s-a ridicat impreuna. Eu nu pot sa ma ridic singur. Daca eu ma ridicam singur nu aveam 10.000 de oameni. Sa ne gandim unii la altii si sa ne ridicam impreuna. Singuri nu putem. Am intrat in NATO. Acolo sunt multi si sper sa fie o alianta de aparare si nu una de razboi. Cu cat suntem mai impreuna in NATO si Uniunea Europeana cu atat mai multa liniste vom avea in tara asta.
Rectorul Universitatii "Al.I. Cuza" din Iasi, prof. dr. Dumitru Oprea
"Un dar al lui Dumnezeu pentru Moldova"
Cum apreciati prezenta in Universitate a Inalt Prea Sfintitului Mitropolit Daniel, in calitate de profesor?
Dialogul si cooperarea pe care le-am avut la nivel institutional, intre Universitate si Biserica, a reprezentat un izvor de inspiratie, de incredere si de speranta. Inalt Prea Sfintitul Mitropolit Daniel este o personalitate exceptionala, un dar al lui Dumnezeu pentru Moldova si, pentru a nu fi egoisti, credem ca va fi si darul Moldovei pentru intreaga Romanie.
Aceasta metafora este expresia unei reactii afective spontane sau este un raspuns ce poate fi motivat obiectiv?
Spontaneitatea noastra afectiva, atunci cand ajungem la maturitatea intelectuala si morala, are in primul rand motivatii obiective. Consider ca il cunosc bine pe Inalt Prea Sfintitul Mitropolit Daniel. Intotdeauna am fost impresionat de intelepciunea lucida si luciditatea inteleapta cu care trateaza orice problema institutionala. Datorita personalitatii si disponibilitatii sale spre dialog si cooperare, Universitatea noastra, prin Facultatea de Teologie, este bine cunoscuta in intreaga lume crestina. Personalitati deosebite ale Bisericilor Ortodoxa, Catolica si Protestanta au primit titlul de Doctor Honoris Causa.
In octombrie 2005, la propunerea Inalt Prea Sfintitului Mitropolit Daniel, a primit titlul de Doctor Honoris Causa si adormitul intru Domnul Prea Fericitul Patriarh Teoctist. Am apreciat atunci atitudinea plina de respect si pretuire a Inalt Prea Sfintitului fata de un fiu al Moldovei, care se intorcea acasa si ca parinte spiritual al ei, in calitate de Patriarh. Am observat cu acel prilej ca si Prea Fericitul Patriarh traia un sentiment de profunda bucurie pentru faptul ca Inalt Prea Sfintitul Daniel isi continua lucrarea, cu tact si intelepciune, in Biserica din Moldova. Suntem siguri ca aceasta bucurie va spori mereu, acolo sus, in ceruri, in sufletul Parintelui Patriarh, daca lucrarea sa va fi continuata si la Bucuresti cu competenta, rigoarea, onestitatea, demnitatea si responsabilitatea ce il caracterizeaza pe Inalt Prea Sfintitul Mitropolit Daniel.
Primarul Iasiului, Gheorghe Nichita
"Il sustin pentru ca am vazut faptele sale"
Ce calitati apreciati la IPS Mitropolit Daniel?
In primul rand as pleca de la dimensiunea spirituala a Inalt Prea Sfintiei Sale. Un mare teolog. Si aici, trebuie sa recunosc, a beneficiat si s-a adapat de la izvorul intelepciunii inaintasilor sai. Vreau sa dau doar doua nume: in primul rand pe parintele Dumitru Staniloae si apoi pe arhimandritul Cleopa Ilie, acesta din urma fiindu-i si duhovnic. Sa stai langa asemenea oameni, sa studiezi langa asemenea oameni, sa patrunzi spiritul acestor oameni, inseamna sa te imbogatesti tu. Apoi, IPS Mitropolit Daniel este un erudit. Am avut de multe ori ocazia sa stam la discutii despre foarte multe lucruri.
E ca o enciclopedie deschisa. (...) Este un om care a studiat enorm si are o cultura foarte larga, atat crestina, cat si laica si, ceea ce ma bucura intotdeauna, tot timpul profunda. Apoi, echilibrul si intelepciunea. De foarte multe ori au fost subiecte poate mai delicate, legate de administratie s.a.m.d., inclusiv relatiile pe care le aveam cu constructori, cei care se interpuneau in parteneriatul nostru cu Mitropolia.
Cand avea toate informatiile, IPS Daniel dadea exact elementul de echilibru. (...) Este si un bun ascultator si un bun sfatuitor. Pe de alta parte, as vrea sa scot in evidenta la IPS Daniel dimensiunea europeana. E imbucurator faptul ca avem in Iasi atat de multe delegatii din Europa si toate pleaca de aici cucerite de inalt Prea Sfintia Sa, de viziunile pe care le are.
Deschiderea aceasta este foarte importanta, pentru ca ai nevoie de ambasadori ai Romaniei. Ierarhii Bisericii sunt si "ambasadori" ai Romaniei. Mergi, de exemplu, la Geneva, la Strasbourg, la Bruxelles sau in alta parte. Trebuie sa stii cum sa pui problemele tarii tale si a credintei tale. Iar IPS Mitropolit Daniel ne-a invatat ca intram in Europa, ca trebuie sa ne pastram traditia. (...)
Cum vedeti dumneavoastra, ca laic, calitatile viitorului Patriarh al BOR?
Cred ca in mare parte le-am spus. Si in clipa de fata am sa dau si numele celui pe care il vad eu in clipa de fata Patriarh si nu este altul decat IPS Daniel. Am spus de aceasta dimensiune, absolut necesara, europeana pe care el o are. De aceasta deschidere pe care o are, de teologul, de eruditul, de conducatorul si de cel care, de fapt, cu faptele demonstreaza ceea ce se poate face in cadrul Biserii noastre Ortodoxe. Din cate stiu eu, Arhiepiscopia Iasilor e cea mai mare eparhie din Romania.
Uitati-va cate lacase de cult au luat fiinta de cand dansul ne arhipastoreste. Uitati-va cate acte de binefacere sociala s-au intamplat in aceasta Mitropolie, a Moldovei si Bucovinei, uitati-va cata lume vine cu sufletul deschis catre aceasta Mitropolie.
Hramul Cuvioasei Parascheva a devenit cel mai mare pelerinaj ortodox, iar aceasta trebuie sa spuna foarte mult despre ceea ce inseamna un conducator al Bisericii. (...) Il sustin pentru ca am vazut faptele sale. Faptele IPS Mitropolit Daniel, modul in care a condus Mitropolia Moldovei si Bucovinei de cand este aici nu spun altceva decat ca este cel mai indreptatit sa urce in scaunul patriarhal. (...)
Mitropolitul Ardealului: "Am fost si am ramas de dreapta"
IPS Bartolomeu Anania a decis sa candideze azi "daca Sfantul Sinod i-o va cere"
IPS Mitropolitul Bartolomeu Anania, ca fost detinut politic si aparator al dreptei credinte, a fost solicitat intr-un apel de urgenta, de catre 112 intelectuali, multi luptatori anticomunisti, sa candideze pentru demnitatea de Patriarh. "Leul Ardealului", cum este supranumit Inaltul Anania, a decis sa candideze "daca Sfantul Sinod i-o va cere" chiar astazi. IPS a acordat un interviu agentiei Rompres in martie 2006 in care a oferit opiniei publice mai multe detalii privind viata si opiniile sale.
Despre noua Mitropolie din Ardeal
In legatura cu infiintarea unei noii Mitropolii din Ardeal, IPS Bartolomeu a declarat in 2006: "Inca din toamna trecuta am declarat ca reactiile unor sibieni sunt firesti si scuzabile. Ele s-au produs pe fondul unui sentiment de frustrare, care nu a lipsit nici in 1947, cand a fost creata Mitropolia Banatului prin trecerea a doua judete transilvane in componenta acesteia. Din pacate, reactia sibienilor a fost exploatata de oameni si forte care nu au nimic in comun nici cu credinta, nici cu mitropoliile si nici cu decenta elementara. De aici, dezmatul mediatic al celor ce cred ca presa e doar libera, nu si responsabila. Toate insa au trecut si e timpul sa ne vedem de treaba".
IPS Bartolomeu a explicat si pozitia sa in ceea ce priveste recuperarea mostenirii Gojdu: "M-am implicat, in calitate de fondator al Fundatiei Gojdu, reactivata prin sentinta judecatoreasca in 1996. Acordul romano-ungar pentru infiintarea unei Fundatii Publice Gojdu a fost semnat la 20 octombrie 2005, adica la vremea cand mitropolitul Antonie (presedintele statutar al Fundatiei originale) decedase, iar succesorul sau inca nu fusese ales. Acest acord este expresia unui abuz, deoarece nu poti negocia sau angaja un bun care nu-ti apartine. Cred ca s-a contat si pe obisnuita lipsa de reactie a Bisericii. Tocmai aceasta ne-a facut pe noi, ierarhii din Ardeal si Banat, cei ce alcatuim reprezentanta Fundatiei private Gojdu, sa intervenim cu promptitudine si fermitate, solicitand stoparea demersurilor din Parlament si asumandu-ne rolul care ne revine de drept, acela de a intra in posesia mostenirii Gojdu si de a o folosi in spiritul si litera Testamentului. Stim ca nu va fi usor sa parcurgem toate etapele si sa invingem toate obstacolele, dar suntem hotarati sa mergem pana la capat".
De la "Manunchiul de fratiori" in inchisoare
IPS Bartolomeu a explicat pentru Rompres trecutul sau astfel: "Treaba asta cu <<Manunchiul de prieteni>>, ca fiind de maxima gravitate, a fost lansata de cineva care face gazetarie lautareasca, adica dupa ureche. Cand am citit-o, m-a bufnit rasul. E ca si cum astazi l-ai acuza de comunism si de crimele acestuia pe cineva care nu apucase sa fie decat pionier sau utecist... La vremea ei, miscarea legionara isi pregatea viitorii membri intelectuali prin racolarea unor elevi de liceu (dintre cei mai buni la carte si purtare) in organizatiile numite <<Fratii de cruce>>. Cei micuti, din clasele I-IV, alcatuiau <<Manunchiul de fratiori>>, cei de prin clasele V-VI erau promovati in <<Manunchiul de prieteni>>, iar cei din clasele VII-VIII puteau deveni <<Frati de cruce>>. Zic <<puteau deveni>>, fiindca destui ramaneau pe drum, fie de buna voie, fie ca nu mai erau acceptati. Un <<Frate de cruce>> nu putea deveni legionar decat la majorat (pe atunci, la 21 de ani), deci dupa absolvirea scolii secundare. In ce ma priveste, am facut parte din a doua si a treia treapta de pregatire, dar nu am apucat sa devin legionar din doua motive, unul formal si altul de fond: in ianuarie 1941, la vremea cand eu inca nu eram major, Fratia de Cruce din Seminarul Central a fost desfiintata. In al doilea rand, in timpul scurtei guvernari legionare, dar si dupa aceea, mi-a fost dat sa vad si reversul medaliei, adica fata nestiuta a Garzii de Fier, cu care nu puteam fi de acord. Marturisesc insa ca in Fratia de Cruce din Seminar nu se facea politica, nici antisemitism, ci doar educatie, si ca nu am avut de invatat decat lucruri bune: iubire de Dumnezeu, de neam si de patrie, corectitudine, disciplina in munca, cultivarea adevarului, respect pentru avutul public, spirit de sacrificiu.
"In vara lui 1941 am avut prima arestare, in contextul inmormantarii unui legionar notoriu pe atunci, dar fara ca eu sa fi fost participant efectiv la eveniment. Dupa trei saptamani am fost eliberat, dar in cazierul meu a ramas fisa cu calificativul <<legionar>>, un stigmat de care, orice ai face, nu scapi o viata intreaga. Nu am facut parte niciodata dintr-un partid politic, dar am fost si am ramas de dreapta".
Sanctionarea imoralitatii politice din Parlament
Mitropolitul Bartolomeu al Clujului a adresat la inceputul lunii mai 2007 un Apel catre Curtea Constitutionala prin care indeamna aceasta institutie la asumarea "competentei supreme de a identifica parghiile constitutionale care sa faca posibila solutionarea morala a actualei crize politice".
Apelul, semnat de alti sapte inalti prelati ai Bisericii Ortodoxe, condamna in termeni duri hotararea Parlamentului prin care s-ar putea invalida referendumul si s-ar putea prelungi suspendarea presedintelui. "Parlamentul a adoptat o lege prin care isi confera dreptul de a decide a-posteriori, adica dupa ce poporul se va pronunta prin referendum, care va fi soarta presedintelui suspendat. Or, aceasta inseamna abandonarea principiilor democratice ale statului de drept si revenirea la practica bunului plac, specifica regimurilor totalitare. Aici nu mai poate fi vorba de legalitate sau ilegalitate, ci de imoralitate politica", se arata in apelul amintit. Apelul a fost semnat de Mitropolitul Bartolomeu al Clujului, Arhiepiscopul Andrei al Alba Iuliei, Episcopii Sofroniu al Oradiei si Justininan al Maramuresului, Episcopii vicari Irineu, Vasile, Petroniu si Iustin.
In apararea Mostenirii Gojdu
IPS Bartolomeu a fost una dintre cele mai vehemente voci in ceea ce priveste scandalul declansat de acordul romano-ungar prin care era cedata mostenirea Gojdu de la Budapesta.
In aprilie 2006, Mitropolitul Clujului a facut un apel pentru respingerea, in Senat, a Ordonantei de urgenta privind infiintarea Fundatiei Publice Ungaro-Romana Gojdu, informa Mediafax. Inaltul ierarh ortodox a aratat, intr-o declaratie de presa data publicitatii cu ocazia sarbatorilor pascale, ca respingerea ordonantei in Senat "nu inseamna un vot impotriva Guvernului roman, si nici impotriva celui ungar, ci un vot in favoarea tinerilor merituosi, prezenti si viitori, carora le este destinata comoara marelui lor binefacator". Prea Sfintitul a amintit senatorilor ca Dumnezeu vede din ceruri actele autoritatilor. "In numele meu si al colegilor ierarhi din Reprezentanta Fundatiei Gojdu fac un calduros apel catre parlamentarii nostri sa-si exercite mandatul cu care au fost investiti de poporul roman, acela de a apara si promova interesele romanesti, cu mentiunea expresa ca, desi instrumentata politic, mostenirea Gojdu nu este o problema politica, ci una eminamente culturala. Daca un senator roman ar avea vreo ezitare, il invit sa cugete la sufletul unui urmas al sau care, bucurandu-se de o bursa Gojdu, va afla ca tatal, bunicul sau strabunicul sau i-a stat impotriva. In prima si ultima instanta, votul senatorului roman este un proces de constiinta familiala", sustinea IPS Bartolomeu.
Televiziunea ca tehnica diabolica
Mitropolitul Bartolomeu Anania a acuzat televiziunea ca este o tehnica diabolica, unul dintre principalii agenti ai poluarii spirituale.
In predica rostita la manastirea Nicula, Bartolomeu Anania a sustinut ca televiziunea in sine nu este rea, dar este folosita in sprijinul raului. "Devenim un popor de salbatici, devenim un popor de nesimtiti. Asta datorita lucrurilor care se intampla in jurul nostru", a spus iPS Bartolomeu Anania in timpul predicii.
IPS Bartolomeu Anania nu s-a declarat impotriva modernizarii, dar acest proces trebuie desfasurat cu precautie: "Unul dintre agentii cei mai puternici ai poluarii spirituale este televiziunea. Sa nu credeti ca am ceva impotriva televiziunii, aceasta inventie moderna. Am si eu televizor, telefon acasa, calculator. Nu sunt impotriva modernitatii sau a modernizarii". "Televiziunea nu este rea, dar este folosita rau, in aceasta democratie in care libertatea este prost inteleasa. Nu este liber cel care poate sa spuna tot ce vrea, este liber cel care spune ceea ce trebuie si ce este cuviincios", a incheiat IPS Bartolomeu Anania.
Pentru "Tatal nostru" la Radio
La mijlocul lunii august, Mitropolitul Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului,
IPS Bartolomeu, i-a criticat pe membrii Asociatiei "Solidaritatea pentru libertatea de constiinta" care au solicitat incetarea difuzarii rugaciunii "Tatal nostru" la postul public de radio.
In predica rostita la Manastirea Nicula, IPS Bartolomeu a declarat ca simte "o bucurie nespusa" cand aude "Tatal nostru" la radio, pentru ca "are impresia vaga, dar din ce in ce mai limpede, ca poate maine n-o va mai auzi".
Anania a facut o comparatie intre ceea ce se solicita acum si perioada comunista, cand aceasta rugaciune a fost interzisa la radio de autoritatile vremii. "Au venit comunistii in deplina putere si au interzis rugaciunea Tatal nostru de la postul de radio. Acuma vine cineva care protesteaza ca rugaciunea se mai spune inca la postul de radio national. Il deranjam. Sa fie vechea voce a comunismului?", s-a intrebat mitropolitul Clujului. Asociatia Solidaritatea pentru libertatea de constiinta a cerut la inceputul lunii august conducerii Societatii Romane de Radiodifuziune (SRR) sa nu mai difuzeze rugaciunea "Tatal nostru" la inceputul si finalul programelor intrucat acest lucru ar fi impotriva neutralitatii confesionale promovate de Constitutie.
Conducerea Societatii Romane de Radiodifuziune (SRR) anunta ca nu a primit nici o scrisoare oficiala prin care sa i se ceara oprirea de la difuzare a rugaciunii "Tatal nostru" pe posturile publice de radio, a declarat pentru Mediafax Maria Toghina, presedinte-director general al SRR.
In lupta cu anti-crestinii
In mesajul de Craciun din anul 2006, Mitropolitul Bartolomeu Anania
a acuzat incercarile de a inlatura simbolurile religioase din scoli.
IPS Bartolomeu a calificat aceste incercari drept "atentate morale la adresa copiilor si tinerilor nostri", "ca si cum saracia endemica, degringolada politica, infractionalitatea camuflata, coruptia sub acoperire si exhibarea libertinajului nu ar fi fost de ajuns". IPS Bartolomeu a explicat ca este vorba de o campanie a unei minoritati agresive, dusa cu scopul de a elimina religia din invatamantul public, tocmai intr-o vreme cand scolile noastre sunt asaltate de "tabagism, alcoolism, droguri, sexualitate, golanie argotica si dezmat comportamental".
Mitropolitul Clujului a subliniat ideea ca religia este prevazuta ca materie de Legea invatamantului, fara ca prin aceasta sa i se rapeasca elevului libertatea de a o refuza, iar in Comunitatea Europeana doar in doua state - Franta si Olanda - religia nu este inclusa in sistemul educational. "Mai nou, se agita o seama de proteste impotriva prezentei icoanelor in scoli, fara ca vreun elev sau parinte sa se fi plans. Protestele liber-cugetatorilor nostri sunt, de fapt, o incriminare in numele dezincriminarii, asa cum comunismul experimenta dezumanizarea sub lozinca umanismului" - a mai spus Bartolomeu Anania in mesajul sau de sarbatori.
"Sa fie Patriarh roman si ortodox!"
In cadrul Proiectului Mari Duhovnici Realitatea TV l-a intervievat pe Parintele Ioan de la manastirea Sihastria Raraului, judetul Suceava
Noi, cei care suntem mai de jos, mai mici, dorim ca sa se faca totul dupa lege. Legea este mana lui Dumnezeu. Sfantul apostol Pavel spune asa: "un singur Dumnezeu, o singura credinta si un singur botez". Noi suntem ortodocsi in credinta cea dreapta si dorim ca Patriarhul care va voi Dumnezeu sa il aleaga si sa ni-l puna ca stapan peste Biserica noastra sa fie un ortodox. Noi stim ca Biserica Ortodoxa este singura biserica adevarata si sfintii parinti spun ca omul, ca sa poata munci, trebuie sa aiba intai si intai dreapta credinta si fabricile bune ale credintei, iar astea nu se pot implini decat numai cu harul lui Dumnezeu. Deci atunci cand esti chemat ca sa dai un asentiment, sau un aport sau o parere responsabila in fata lui Dumnezeu si fata de o tara intreaga si fata de intreaga ortodoxie, trebuie sa faci dupa voia lui Dumnezeu. Cel ce lucreaza impotriva lui Dumnezeu va fi aspru pedepsit, asa cum zic Sfintii Parinti. Cel care se roaga cu ereticii, de exemplu, cade sub anatema. Deci noi suntem ortodocsi, ne rugam crestineste, in stil ortodox si pastram Biserica noastra Ortodoxa. Rugam pe cei care vor vota sa voteze cu buna-stiinta si cu gandul la Dumnezeu, care vede si stie totul si va judeca ca atare. Dumnezeu este deasupra tuturor politicienilor si deasupra tuturor oamenilor. Alegerile se fac de catre Biserica, nu de politicieni. Biserica nu face politica, Biserica face credinta. Atat. Si Biserica este sustinerea tarii si a mantuirii neamului omenesc si romanesc. Trebuie sa ne rugam lui Dumnezeu sa faca lumina peste tot. Patriarhul Teoctist - Dumnezeu sa il ierte - a fost un patriarh foarte bun si iubit de toata lumea, de tot poporul, de intreg monahismul romanesc si de toata crestinatatea. Sa nadajduim de la Dumnezeu ca cel ce va veni va fi la fel, poate chiar mai deosebit. Depinde de alegere.
Noul Patriarh trebuie sa intareasca ortodoxia si sa o pastreze asa cum a fost lasata de Sfintii Parinti. Si sa ramana ortodox. Nu ne intereseaza ce face Papa de la Roma sau ce fac indienii sau japonezii sau chinezii sau africanii. Un Patriarh ortodox roman pentru tara noastra romaneasca si pentru Ortodoxia intreaga. Fereasca Dumnezeu de un Patriarh neortodox! Nu ar trebui sa fie asa ceva, dar fereasca Dumnezeu sa nu fie surprize neplacute. Dumnezeu sa il aleaga cum stie El, dupa cum dorim, dupa cum si meritam.
http://www.realitatea.net/playlive2.php?file=/media/video/video_001_00086077_1189499864_00.flv
Colegiul Electoral sa nu sustina interese politice
Parintele Teofil de la manastirea Brancoveanu, din Sambata de Sus, judetul Brasov, intervievat de Realitatea TV: Ar fi foarte bine ca cel care va fi ales sa fie cum a fost cel care a trecut la cele vesnice, Patriarhul Teoctist. Si atunci m-am gandit, asa, ca daca noul Patriarh va fi ca cel care a trecut la cele vesnice, ar fi foarte bine. Un om cald la suflet, un om deschis, un om apropiat de oameni, un om care a cunoscut si viata manastireasca, un om care a fost iubit de cei din jurul lui, dar m-as bucura ca cel care va fi dupa Patriarhul Teoctist sa aiba mai multa autoritate. Colegiul National Bisericesc, cei care voteaza, sa fie atenti la faptul ca aleg un om care, poate 20-30 de ani, sa conduca Patriarhia Bisericii Ortodoxe Romane, sa aiba in vedere raportarea lui Dumnezeu, cerintele vietii de acum, sa aiba in vedere faptul ca aleg un om de care depind multe in Biserica Ortodoxa Romana si sa nu caute sa sprijine vreun interes al oamenilor politici sau, stiu eu, al oamenilor care au o simpatie pentru unul sau pentru altul, ci sa se gandeasca intai la Dumnezeu si apoi la oameni, la oamenii lui Dumnezeu si la oameni, in general. Sa fie deschis spre Dumnezeu si sa primeasca de la Dumnezeu mesajul pe care stim ca il da Dumnezeu - Iisus Hristos a spus ca Dumnezeu a iubit lumea, iubeste lumea - sa faca cunoscuta iubirea lui Dumnezeu fata de oameni, in rosturile pe care le are, pentru ca un Patriarh, chiar daca multe depinde de el, el totusi e un om singur, e un om care poate sa dirijeze, care poate sa dea ton in anumite chestiuni, insa nu e singurul de care depinde totul.
http://www.realitatea.net/playlive2.php?file=/media/video/video_001_00086077_1189242345_00.flv
Parintele Proclu: "Sa puna un Patriarh care nu vinde Ortodoxia"
Realitatea TV l-a prezentat ieri in cadrul Proiectului Mari Duhovnici pe Parintele isihastru Proclu, din localitatea Mitocu Balan, judetul Neamt:
Preasfintitii cei sporiti, duhovnicii care sunt sporiti, care-s luminati de Duhul Sfant, trebuie sa aleaga. Eu sunt necajit de alte duhuri, iar daca s-aduna duhovnicii, preasfintitii, episcopii care-s mai sporiti, sa faca rugaciune, ca Duhul Sfant sa se descopere. Dar, pana la urma, nu prea vad bine niste lucruri la crestini de noi. Ii multa dusmanie si de asta Duhul Sfant s-ar putea sa ne lase.
Trebuie sa voteze adevarul, nu minciuna. Ca sa va spun asa, am primit un raspuns - nu stiu de unde - care a spus asa: toti crestinii trebuie sa se roage la Dumnezeu - "Doamne, da-le minte sa puna un Patriarh care nu vinde Ortodoxia la catolici". Si daca va vinde, pedeapsa lui Dumnezeu o sa ii ajunga! Treaba lor... Eu nu spun sa-l pui pe cela sau pe cela... Nu. Eu atata, stau binisor si ma rog: "Doamne, fie voia Ta, faca-se voia Ta cu noi". Va spun asa: daca ei vor cauta sa nu robeasca Biserica Ortodoxa, bunul Dumnezeu va tine toata faptura, toate natiile, toate credintele lor sucite. Dar cand a sa ii puie pacatul sa asculte vrajmasul ce indeamna sa robeasca Biserica Ortodoxa, ii gata. Cum sa spun, pe cat ma doare pe mine, pe atat il doare si pe el. Ne doare pe toti odata. Stii cum? Pamantul aista e ca cum ar fi o tabla si suntem toti pe tabla aceea. Cand ne-o curentat, toti tipam, de la mic pan la mare. Dar atata va spun: trebuie sa ne pazim de luptatorii contra lui Dumnezeu!
http://www.realitatea.net/playlive2.php?file=/media/video/video_001_00086077_1189428562_00.flv