Vineri, Cotidianul se va distribui impreuna cu un CD continind cele mai cunoscute concerte pentru vioara ale lui Vivaldi si cu o brosura despre compozitor.

Colectia SIMFONICA va aduce pe 14 septembrie, la doar 7,9 lei, un CD cu cele mai cunoscute lucrari semnate Antonio Vivaldi: Concertul pentru vioara in mi major, „Primavara", Concertul pentru vioara in sol minor, „Vara", Concertul pentru vioara in fa major, „Toamna", si Concertul pentru vioara in fa minor, „Iarna", in interpretarea prestigioasei The Royal Philharmonic Orchestra, avindu-l ca solist si dirijor pe Jonathan Carney. Inregistrarea a fost realizata in octombrie 1993, in Hallows Church, Gospel Oak.

Muzica menita sa ilustreze momente, stari, teme sau scene de gen era foarte pretuita de compozitorii baroci si de auditoriul de secol 18. Inainte de a capata notorietatea pe care i-a asigurat-o ciclul lui Vivaldi, tema anotimpurilor fusese exploatata de o pleiada de compozitori baroci, dintre care se distanteaza Werner si Fischer. Ciclul anotimpurilor face parte din seria celor douasprezece concerte care alcatuiesc „Il cemento dell’armonia e dell inventione", grupaj de compozitii publicat de Vivaldi in 1725. Ca punct de plecare pentru concertele dedicate anotimpurilor, venetianul s-a folosit de patru sonete, despre care se crede ca le-ar fi scris el insusi. Fiecaruia dintre cele patru sonete ii corespunde un concert, care e, la rindul lui, gradat in trei miscari: prima si ultima alerte, iar a doua relaxata. Tonalitatea descriptiva a fiecaruia dintre concertele de vioara care intregesc ciclul e potentata de asocierea cu versurile, asociere pe care Vivaldi nu doar a practicat-o, dar a insistat s-o recomande pe post de cheie de acces la propriile compozitii.

Ciclul anotimpurilor s-a bucurat de o popularitate uriasa printre melomanii secolului 18, in special printre curtenii de la Versailles. „Primavara" era favorita regelui Ludovic al XV-lea, care ordona sa-i fie interpretata in cele mai neasteptate momente. Incintarea monarhului i-a adus lui Vivaldi o serie de comenzi pentru curtea de la Versailles. In cea de-a doua jumatate a secolului 18, in Franta, entuziasmul pentru ciclul lui Vivaldi dedicat anotimpurilor a facut posibile citeva adaptari ale concertului „Primavara". Michel Corrette, compozitor al barocului tirziu francez,

si-a construit motetul „Laudate Dominum de coelis" din 1765 pe structura acestui concert, iar in 1775, Jean Jacques Rousseau a regindit o versiune a aceleiasi compozitii, adaptind-o pentru flaut. Interesul pentru concertele din ciclul facut celebru de compozitorul venetian nu a trecut o data cu modele de la curtile monarhilor, iar compozitiile lui Vivaldi au ramas printre cele mai citate referinte din istoria muzicii clasice.