Unul dintre cele mai exploatate si controversate materiale revine in aceasta toamna pe podium.

Pielea a fost unul dintre primele materiale folosite de om pentru a se acoperi si singurul care s-a pastrat de-a lungul mileniilor fara prea multe alte modificari. Lasind la o parte scandalurile mediatice de care s-au bucurat prezentarile de moda in care era folosita pielea, din cauza protestelor inversunate si de multe ori penibile ale ecologistilor si ale iubitorilor de animale, pielea a fost privita de catre designeri ca orice alt material, ridicata la rang de „must have" sau coborita la nivel de „not hot". Pentru o perioada, jachetele din piele au fost asociate cu un anume tip de subcultura, indiferent ca era vorba despre jachetele si pantalonii de motociclist sau rockeri ori sacourile lacuite ale hip-hoperilor, peste care purtau lanturi groase din aur cu cit mai multe pietre sclipitoare. Hainele „casual" din piele au redevenit, dupa aproape zece ani, la moda, primele vedete care le-au reintrodus in atentia publica fiind Paris Hilton, Bill Wyman, Miquita Oliver sau Jade Jagger.

Marks&Spencer au dat saptamina trecuta un comunicat de presa in care anunta cu surle si trimbite ca pielea este vedeta acestei toamne, in parte pentru ca prognozele meteo anunta vreme instabila si imprevizibila. Una dintre revistele de referinta in industria modei, „Drapers", anunta ca „in urmatoarea perioada jacheta din piele va deveni piesa de rezistenta in orice colectie care se respecta. Este piesa vestimentara perfecta pentru vremea din aceasta toamna, cu ploi din senin si schimbari bruste de temperatura, pentru ca izoleaza termic foarte bine".

Aceasta revenire neasteptata a pielii va stirni, cu siguranta, reactii foarte diverse si pe strazile din Romania unde, pina de curind, pielea a fost asociata cu subcultura „cocalarilor" sau a manelistilor care au accesorizat-o din plin cu aur, curele cu pietre si pantofi cu virful foarte subtire si putin intors. Pentru ca Romania nu duce lipsa de materie prima, orice croitor cit de cit priceput poate incropi un sacou, un palton sau chiar costume intregi care arata foarte ieftin si care au creat un soi de repulsie publicului cu un gust educat. O alta varianta a purtatorului de piele este omul educat, care isi face concediile in Turcia, in Grecia sau in Africa mediteraneana si isi cumpara de acolo haine din piele, in care este inca imprimat foarte puternic mirosul cocktailului de chimicale cu care au fost tratate si care arata la fel de kitsch. Din aceasta cauza, multi vor privi cu circumspectie aceasta revenire brusca a pielii in trend. Trebuie insa sa ne obisnuim sa facem diferenta cu ajutorul detaliilor, sa distingem intre diferite tipuri de texturi ale aceluiasi material, sa recunoastem marcile bunului-gust in croiala, contextul in care este purtata haina, tinuta pe care o insoteste si, de ce nu, eticheta.

Haina din piele a primit multa incarcatura simbolica prin asociere cu eroii rebeli (cu sau fara cauza), cu oamenii de actiune si este asociata cu virilitatea, cu forta, cu puterea. Luna trecuta, George W. Bush i-a daruit primului-ministru Gordon Brown o jacheta din piele si i-a spus: „Acum esti un dur, poarta niste testosteron". Kate Moss este o alta vedeta care s-a asociat, la inceputul carierei, cu zona rock’n’roll, iar acum este una dintre primele care au introdus in colectia ei de la Topshop haina din piele in diferite versiuni.

Detalii despre cum sa va accesorizati hainele din piele, pe www.cotidianul.ro/select