Artistul japonez Takashi Murakami este un maestru in transformarea artei in afacere si a brandurilor in forme de arta.

Pentru Murakami, arta si banii se
implica reciproc Devenit popular prin excentricitatea de a scrie logoul Luis Vuitton in 32 de culori diferite pe o serie de posete devenite de colectie, el isi vinde din nou arta. De data asta in cultura mainstream si in expozitii. Conform lui Andy Warhol, cu care Murakami e deseori comparat, e o arta sa faci bani. Cea mai buna arta ramine insa o afacere de succes. Pentru a-si arata loialitatea fata de initialele LV si ca sa demonstreze ca opera sa pentru designerul de lux are un rol important in arta sa, piesa centrala din expozitia Murakami care se va deschide in octombrie la Muzeul de Arta Contemporana din Los Angeles va fi un magazin Luis Vuitton, perfect functional. Vizitatorii isi vor putea achizitiona posetele de lux pe loc, cu cardul. Granita dintre arta si afaceri nu a fost niciodata mai fina.

Takashi Murakami nu mixeaza pentru prima oara elemente de cultura populara pe care le integreaza in contexte de arta. Japonezul s-a ocupat de toata conceptia grafica a celui mai nou album al rapperului american Kayne West, „Graduation", de la animatii pentru piese pina la tricouri. Pozitionarea operei de arta intr-un context "pop", ieftin si jos ca tinta, la fel ca si presararea elementelor "ieftine" in obiecte de arta cu preturi supralicitate este atit o forma de celebrare a culturii si a productiei de masa, dar si un manifest al unei subculturi japoneze din ce in ce mai raspindite in Occident, otaku. Un abtibild cu o floare "superplata", de un centimetru patrat, iesit din atelierele Murakami, poate sa fie cotat si la 100 de euro.

Jucarii de colectie, sculpturi si tablouri de milioane de dolari, mingi de fotbal in editii limitate, brelocuri de lux, stickere in tiraje intime, toate fac parte din opera lui Takashi Murakami, unul dintre cel mai bine cotati artisti contemporani. Stilul sau, „superplat", nascut ca un comentariu la modul de viata si la cultura otaku, e caracterizat de planuri de imagine desfasurate in doua dimensiuni, cu personaje inspirate din anime si manga.

Lucrarile artistului japonez Takashi Murakami pot fi vazute pe www.cotidianul.ro/select