Serviciile secrete americane vor crea in decembrie un site web interactiv pentru agentii celor 16 agentii de informatii.Astfel, acestia vor putea face schimb de informatii si vor putea comunica dincolo de barierele traditionale dintre CIA, FBI sau NSA, dupa modelul site-urilor MySpace sau FaceBook. In timpul unui colocviu care a avut loc miercuri si joi la Chicago, Biroul Directorului National pentru Serviciile de Informatii (ODNI), creat in 2004 pentru a coordona diferitele agentii, a prezentat aceasta retea, numita "A-Space", care va include baze de date, arhive cu rapoarte si instrumente de lucru pentru colaborare. "Este un mediu virtual care va lega cele 16 agentii", a explicat la Chicago Mike Wertheimer, responsabil cu tehnologiile de analiza la ODNI. Unul dintre aspectele A-Space va fi sa ofere instrumente de comunicare (social networking) pentru ca analistii sa poata sa intre in contact cu omologii lor de la alte agentii.

Este o initiativa noua a guvernului vizand ameliorarea colaborarii dintre serviciile de informatii, foarte criticate dupa atentatele din septembr ie 2001 pentru izolarea lor si pentru ca nu au facut schimb de informatii in legatura cu amenintarile teroriste. Criticile s-au intensificat dupa aparitia, la sfarsitul lunii august, a unui raport acuzator vizand CIA. A-Space va dispune de mesagerie electronica si de un motor de cautare capabil sa recomande unui analist, de exemplu, un document consultat de un altul, "similar serviciilor furnizate de Amazon" (librarire virutala care ofera sfaturi cititorilor), a explicat Wertheimer. Pana in prezent, fiecare agentie de informatii avea propriul sau site, care avea mijloace de protectie puternice impotriva agentiilor rivale. Adesea expertii din doua agentii diferite lucrau la acelasi dosar, fara sa stie si fara sa comunice intre ei. "A-Space va creste transparenta, va reduce barierele, pentru a exploata, in sfarsit, acest potential", a declarat Robert Cardillor, director-adjunct pentru analiza la Defense Intelligence Agency. A-Space va putea si sa detecteze cererile atipice, de exemplu daca un expert se intereseaza brusc de un domeniu care nu este al sau.



Intellipedia, o tentativa nereusita

ODNI a mai avut o tentativa, destul de reusita, in ceea ce priveste colaboarea online, lansand anul trecut Intellipedia.