Documente - Televiziunea, sub lupa bravilor...comunisti  Documente confidentiale. Directia generala a Presei si Tipariturilor, de pe langa Consiliul de ministri, avea o misiune... cenzura. Un subiect interesant. Cenzura la televiziune. In anii a€™70, nici o emisiune nu era difuzata daca nu se dadea OK-ul ideologic. Micile scapari erau sanctionate fara discutie. Cateva documente puse la dispozitie de Arhivele Nationale arata, intr-o oarecare masura, ce si cum se cenzura. Ce era voie si ce nu era voie... Era normal sa-l lauzi pe bravul Carmaci, dar Doamne-Doamne sub nici o forma nu trebuia pomenit, amintit... regimul rosu nu-L iubea pe Dumnezeu.   EMISIUNI SI POEZII. Nota nr. 2296 din 16.04.1970. "In ultimul timp in emisiunile culturale ale Televiziunii s-au facut mai multe sesizari referitoare la modul subiectiv, descurajant si sumbru in care este, nu de putine ori, infatisata realitatea noastra, lumea inconjuratoare. Redam cateva semnalari de acest gen: In emisiunea intitulata «Primavara Romaniei Socialiste», inregistrare a recitalului de poezie organizat la Atheneul Roman de Uniunea Scriitorilor si Frontul Unitatii Socialiste, care s-a difuzat la 27 martie a.c., figurau si poeziile «Samanta antizero» de Ben Corlaciu si «Rugaciune» de Eugen Jebeleanu.(...) In poezia «Rugaciune», autorul se ruga pentru dezarmare, prin urmatoarele versuri: «Tatal nostru, care le esti in ceruri/, Daca esti coboara si pazeste-ne de varsarile de sange... Transforma armatele, in alaiuri civile/Amin!». Poeziile au fost semnalate pentru aviz, ulterior au fost eliminate din emisie". Eliminarea unei astfel de poezii parea la acel moment absolut normala, in conditiile in care cuvintele "Tatal nostru" si "Amin" faceau parte din text. Orice referire la divinitate era strict interzisa la Televiziune, Radio etc.   Un alt exemplu... o alta idee... "In emisiunea filmata «Arte frumoase», din 19 marite a.c., pictorita Tia Peltz explica tema circului abordata in lucrarile sale drept un pretex pentru a reda subiecte din viata. «In fond - spunea autoarea - viata e circ, trebuie sa mimam ca sa lasam impresia ca aprobam, sa facem echilibristica ca sa ne mentinem.» La o asemenea provocare impotriva regimului... actiunea a venit promt: "Redactia a eliminat fraza citata"!   EMISIUNILE MINORITATILOR. Numarul 201/28.12.1970. Dosar 22/1970. Nota asupra emisiunilor de televiziune in limbile maghiara si germana, pe perioada 1 ianuarie-1 noiembrie 1970. "In perioada la care se refera nota, au fost semnalate pe linia Directiei Generale a Presei si Tipariturilor mai multe probleme care au fost rezolvate de redactie fie prin renuntarea la unele materiale sau pasaje, fie prin modificarea lor. Dintre acestea relevam cateva mai importante.   In cazul mai multor emisiuni de limba maghiara s-au facut observatii legate de unele afirmatii care ar fi putut crea confuzii despre apartenenta Transilvaniei sau cu privire la existenta in tara noastra a popoarelor roman si maghiar. (...) Astfel, savantul V. Banyai, vorbind de activitatea sa din trecut la Abrud in Transilvania, cita cu insistenta Budapesta drept capitala a tarii. (...)." Drept urmare... a fost semnalata si eliminata. Un alt exemplu umoristic de-al cenzurii ar putea fi acesta: "Dintr-o emisiune pentru 3 ianuarie 1971 a fost eliminat momentul umoristic «Streap-tease taranesc ca pe la noi», in care o taranca facea streap-tease la nesfarsit deoarece are foarte multe fuste pe care le dezbraca taraganat cu ezitari. In final publicul este plictisit de zadarnicia asteptarii, iar ca morala se arata la general ca un pacat al nostru vechi este faptul ca incepem multe actiuni mari si pana la urma nu ducem nimic pana la capat".   ,,Recent, la unele emisiuni de televiziune care se transmit partial in direct, fara control prealabil, au fost sesizate post-controlul nostru, unele greseli. Intr-o emisiune, «Realitatea Ilustrata» - Emanuel Valeriu - care comenta - pe viu - un film despre Tudor Arghezi, isi exprima regretul ca filmul fusese scurtat si taiat cu intentii deloc laudabile de a nu se prezenta ceea ce incomodeaza" cenzura...   Articol realizat in colaborare cu Arhivele Nationale