Un avion de mici dimensiuni s-a prabusit, joi dimineata, in apropierea localitatii brasovene Sanpetru. Pilotul si insotitorul acestuia si-au pierdut viata. Aparatul, de tipul IR 5060, Sport Star, de antrenament, fabricat in Cehia, apartinea firmei Aerosal SRL, a lui Silviu Prigoana
In accident si-au pierdut viata Ioan Vancea, presedintele Aeroclubului "Iosif Silimon" din Sanpetru si un elev al scolii, Sebastian Petri, de 33 de ani, care urma sa-si ia brevetul de pilot peste cateva zile. Vancea avea 54 de ani, era pilot din 1977 si din 1993 era comandantul Aeroclubului "Iosif Silimon". Ion Rusu, primarul comunei Sanpetru, a declarat ca avionul ar fi decolat joi, dupa ora 8.30 si ca prabusirea s-a produs la 2 kilometri de pista. Primarul a mai spus ca probabil a intervenit o problema si ca cei doi au incercat ca in cadere sa evite niste case. Reprezentantii Aeroclubului spun ca Ion Vancea si elevul sau au plecat intr-un tur de pista, un tur de plimbare, nefiind deci vorba de o ora de antrenament. Ei spun ca Vancea era incontestabil un foarte bun pilot si ca era foarte sanatos si nu isi explica ce s-a putut intampla. Vancea zburase si miercuri cu acelasi avion nesemnaland nici o problema. Ultima verificare tehnica a avionului a fost facuta in aceasta saptamana, iar aparatul, care avea peste 700 de ore de zbor, era in bune conditii tehnice, au declarat reprezentantii Aeroclubului."Nu-mi pot explica cum s-a intamplat deoarece avionul avea inspectia tehnica la zi, iar comandantul Vancea nu se urca niciodata intr-un avion care nu avea inspectia tehnica la zi. Avionul era din 2005, iar Vancea avea peste 10.000 de ore de zbor", a declarat si Laurentiu Calaicana, prieten al lui Sebastian Petri. Calaicana a declarat ca impreuna cu Radu Vancea, unul dintre fiii lui Ioan Vancea, a tinut legatura prin statie cu pilotul, in timpul zborului, iar la un moment dat legatura s-a intrerupt si au crezut ca au iesit din raza de acoperire. Radu Vancea sustine ca inainte de prabusirea avionului comandantul Vancea ar fi incercat sa deschida o parasuta, dar nu a mai avut timp sa se salveze. Avionul apartine firmei Aerosal SRL, a lui Silviu Prigoana, si era folosit de clubul brasovean pe baza unei intelegeri, a declarat directorul general al Aerosal, Nicu Berla. In jurul orei 13,15, la fata locului au ajuns membrii comisiei de la Bucuresti constituite in acest caz. Echipa, formata din trei experti a cercetat zona impreuna cu reprezentanti ai Serviciului Medicina Legala Brasov.
Fara cutie neagra
"Avionul avea o viteza foarte mare in momentul impactului cu solul, a declarat Catalin Prunariu, inspector in cadrul Autoritatii Aeronautice Civile, membru al comisiei de ancheta. "In momentul de fata nu putem face niciun fel de speculatii. Tot ce va pot spune este ca aeronava avea o viteza foarte mare la impactul cu solul, fapt ce a dus la intoarcerea acesteia cu 180 de grade", a declarat Prunariu. Primele informatii au indicat ca aparatul era pilotat de Ioan Vancea. Anchetatorii au descoperit ca o parasuta era desfacuta, insa este posibil ca aceasta sa se fi declansat in momentul impactului aparatului cu solul. "E greu sa ne pronuntam asupra cauzei prabusirii, nu exista o inregistrare a zborului. Aeronavele de acest tip nu sunt prevazute cu o cutie neagra. In plus, comandantul Vancea avea o vasta experienta", a adaugat Prunariu. (D.E.I.)
Avionul scoala pentru Prigoana si fiul sau
Omul de afaceri Silviu Prigoana si fiul sau, Honorius, au invatat sa piloteze pe avionul care s-a prabusit la Sanpetru. "Pana acum nu am avut niciun fel de probleme cu niciun aparat. Acesta a fost, de fapt, chiar aparatul pe care atat eu, cat si tatal meu, am invatat sa pilotam", a declarat Honorius Prigoana , citat de Mediafax. Avionul prabusit este un Sport Star de agrement IR-5060 si a fost fabricat in Cehia in 2005. Aparatul cantarea 560 de kilograme si a costat 80.000 de euro deoarece avea montat un echipament de navigatie mai sofisticat decat la tipul standard care costa 60.000 de euro. Aparatul avea doar doua locuri si putea zbura pana la 150-200 de metri altitudine.