Comisia de aparare din Senat a declansat o ancheta privind achizitiile de avioane facute de Ministerul Apararii. Jurnalul National a primit din partea EADS-Casa un punct de vedere legat de licitatia pentru avionul scurt/mediu curier pe care il public
Comisia de aparare din Senat a declansat o ancheta privind achizitiile de avioane facute de Ministerul Apararii. Jurnalul National a primit din partea EADS-Casa un punct de vedere legat de licitatia pentru avionul scurt/mediu curier pe care il publicam integral:   Domnule Director Marius Tuca Am luat cunostinta de interesul opiniei publice din Romania fata de modul in care este cheltuit banul public. In acest context, ziarul pe care il conduceti a alocat un spatiu considerabil difuzarii informatiilor privind achizitia "AVIONULUI DE TRANSPORT SCURT/MEDIU CURIER" destinat Ministerului Apararii din Romania. Astfel, opinia publica din Romania este informata cu promptitudine prin intermediul publicatiei Dumneavoastra de larga recunoastere in legatura cu situatia respectivei achizitii publice care, la ora actuala, continua sa faca obiectul unui litigiu. In acest sens am dori sa aducem unele clarificari privitor la anumite declaratii cuprinse in scrisoarea societatii Alenia, publicate in editia din 4 august 2007 a Jurnalului National.  In primul rand trebuie precizat ca la nivel mondial nu exista decat doi fabricanti de avioane de transport din aceasta categorie a caror productie se ridica la standardele de calitate acceptate de statele membre NATO: si anume, ramura spaniola a grupului european EADS, respectiv EADS-CASA (cu avionul C-295) si Alenia din Italia (cu modelul C-27J) Concurenta dintre cele doua companii permite clientilor sa faca cea mai buna alegere in conditiile mereu limitatelor bugete nationale, fortand totodata fabricantii sa fie permanent preocupati de dezvoltarea si optimizarea produselor proprii.  In acest context se stie ca inca de la inceputul anilor 2000, cand au fost lansate modelele C-295 si C-27J, EADS-CASA detine peste doua treimi din contractele la export din cadrul acestui segment de piata. Mai mult, practica demonstreaza ca EADS-CASA este singura companie indreptatita a afirma ca avionul C-295 opereaza deja cu succes pentru doua dintre Fortele Aeriene NATO, respectiv Spania si Polonia in medii, arii geografice si conditii de operare similare cu cele carora Fortele Aeriene Romane vor trebui sa le faca fata in cadrul viitoarelor operatiuni. In consecinta, contestatia facuta de EADS-CASA impotriva excluderii avionului C-295 din competitie de catre autoritatile romane trebuie interpretata tinand cont de cele expuse mai sus.  Consideram ca decizia comisiei de evaluare a licitatiei a fost luata fara efectuarea unei analize corecte si respectarea principiilor egalitatii si transparentei vizavi de cele doua oferte. In primul rand, scopul strategic urmarit de Ministerul Apararii prin aceasta achizitie nu a fost atins: selectia avionului cu cele mai scazute costuri de achizitie si exploatare. Subliniem ca oferta EADS-CASA este cu 48 de milioane de euro mai mica decat cea a concurentei. Mai mult, cu privire la motivele tehnice pentru care a fost exclus avionul C-295, au fost aplicate criterii neesentiale - ca de exemplu, existenta APU - unitate auxiliara de putere, asa cum reiese foarte clar din raspunsul primit de catre EADS-CASA de la Romtehnica inainte de depunerea ofertelor. Dar, in acelasi timp, un criteriu-cheie, si anume consumul de carburant al concurentului nostru nu a fost analizat de catre comisia de licitatie, dupa cum reiese din documentatia pusa la dispozitia partilor de catre Curtea de Apel in timpul procesului. In aceasta situatie, daca nu se va reveni asupra eliminarii avionului C-295 din competitie sau daca nu se va proceda la anularea licitatiei, Ministerul Apararii din Romania va cumpara dintr-o singura sursa un avion care nu intruneste conditiile impuse prin procedura de achizitie.  Ca urmare, sunt absolut convins ca societatea EADS-CASA - cu tot respectul datorat independentei in luarea deciziilor si procedurilor administrative din Romania, dar in acelasi timp sustinand cu fermitate o perspectiva comuna si obligatia pe care atat companiile, cat si guvernele si-o asuma in ceea ce priveste transparenta in cadrul procedurilor de achizitie aflate sub umbrela NATO si a EDA - este indreptatita a prezenta acest caz Guvernului Romaniei si opiniei publice in numele corectitudinii si concurentei loiale din interiorul granitelor Uniunii Europene. Cred ca veti fi de acord cu mine ca, prin definitie si dincolo de orice consideratii privind echidistanta in cadrul procedurii si in legatura cu aspectele juridice de cea mai mare importanta, in astfel de circumstante, la nivel general, societatea romaneasca va avea de pierdut, banul public nefiind cheltuit in mod eficient.  In final as dori sa declar ca, luand cunostinta de justificarile procedurii datorate caracterului de urgenta a cauzei, va asigur ca in conditiile unei abordari normale a competitiei, licitatia s-ar fi incheiat cu rezultate optime pentru utilizator si pentru intreaga societate, in general. Cu consideratie, Antonio Rodriguez Barberan Vicepresedinte Vanzari EADS-CASA Scrisoarea EADS adresata JN english version (pdf)


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.