„Kid Nation" ne pune in fata unei societati formate si conduse in exclusivitate de copii si preadolescenti.

Un reality show inspirat din romanul lui William Golding, „Imparatul mustelor", care va avea ca protagonisti 40 de copii cu virste intre 8 si 15 ani, urmeaza sa fie lansat de postul de televiziune CBS. Era o chestiune de timp pina cind cartea lui Golding sa fie transformata intr-o masina de produs rating, mai ales intr-un context in care emisiunile de acest gen fac parte inca dintr-un trend foarte puternic.

CBS a trimis 40 de copii intr-un oras pustiu din New Mexico pentru 40 de zile, complet izolati de lumea normativa a adultilor si de conventiile sociale pe care nu le-au asimilat inca la nivel de automatism, pentru a construi, de la zero, o societate noua. Copiii nu au voie sa mentina contactul cu parintii, urmind sa creeze singuri un guvern, legi, pedepse si toate elementele care tin laolalta o societate, sub atentia permanenta a unor camere de filmat care vor inregistra orice miscare, orice frintura de conversatie, orice camera sau potential loc de intilnire al protagonistilor.

Reteaua CBS, care a dat lovitura in industria reality show-urilor o data cu „Survivor" in 2002, vrea sa depaseasca nivelul unui simplu experiment social prezentat in forma sa bruta, la televizor, si vrea sa stimuleze reactii puternice in public, sa genereze feedback de la spectatori, reactii, interactivitate, intr-o lume in care Internetul permite oricui sa se exprime si sa dea replica oricarui produs media.

Ghen Maynard, vicepresedintele executiv al programului, a declarat intr-un interviu ca scopul acestui experiment este acela de a atrage atentia copiilor si a adolescentilor cu un spectacol care ii va stimula sa se identifice cu tineri de virsta lor.

Departamentul muncii din New Mexico atrage insa atentia asupra faptului ca tinerii sint, practic, abuzati, pentru ca muncesc peste 14 ore pe zi in cadrul emisiunii. Legile care interzic exploatarea minorilor in cimpul muncii au fost evitate prin niste clauze care protejeaza productiile cinematografice, teatrale sau de televiziune de aceste restrictii. De facto insa, cei 40 de copii muncesc in aceasta perioada aproape dublu fata de o zi obisnuita de munca a unui adult. In perioada in care in media deja se discutau aceste aspecte, CBS a tinut atit parintii, cit si copiii departe de orice forma de expunere publica, mai ales in timpul unei conferinte de presa in cadrul careia mai multi critici si analisti media au atacat realizatorul emisiunii, Tom Forman, in ceea ce priveste cadrul legislativ in care au fost incheiate contractele cu copiii.

CBS s-a aparat spunind ca minorii nu sint angajati propriu-zis, ci ca toata aceasta experienta seamana mai degraba, pentru ei, cu o tabara de vara. Producatorii emisiunii au distras atentia de la verbul „a munci", inlocuindu-l cu „a participa", pentru ca despre asta e vorba, conform declaratiilor oficiale.

„Este absurd sa sustii ca acesti copii nu muncesc. Asta este o miscare strategica a posturilor tv specializate pe reality show-uri si cred ca singurul motiv pentru care scapa cu fata curata din aceasta poveste este ca aduc ceva nou in istoria filmului documentar. In orice alta industrie asta se numeste exploatare", spune Mark Andrejevic, profesor de comunicare la Universitatea din Iowa.

Sursele de inspiratie „Imparatul mustelor" este capodopera premiatului cu Nobel William Golding, care arata, prin intermediul unei alegorii, faptul ca orice forma de civilizatie da gres pe termen lung si ca oamenii ar trebui sa se intoarca la stadiul de salbaticie. Pentru a ilustra aceasta teza, autorul a pus in scena niste copii izolati pe o insula pustie, nevoiti sa se autoguverneze si sa se organizeze, dar acest demers esueaza lamentabil, transformindu-se intr-un dezastru. Copiii se intorc la stadiul de primitivism si salbaticie.

Casting dur Forman, realizatorul emisiunii, a intervievat mii de copii din SUA inainte de a selecta 60, care au fost chemati la interviu alaturi de parintii lor, in Los Angeles. Dintre cei 40 de copii care vor participa la emisiune, 12 au 10 ani si unul singur are 15 ani. 18 dintre copii sint fete. Fiecare participant primeste 5.000 de dolari pentru acest job, unii dintre ei fiind rasplatiti cu bonusuri in functie de performante.Nici unul dintre copii nu a fost eliminat, dar toti erau liberi sa plece in orice moment, citiva dintre ei chiar recurgind la acest drept ca sa iasa din joc. Dupa filmari, copiii intervievati au povestit cum au fost pusi in situatia de a rezista fara electricitate sau apa curenta, sa doarma pe podele sau sa-si gateasca singuri mincarea, sa curete orasul sau sa initieze afaceri, sa supravietuiasca cu doar trei schimburi de haine si sa-si stabileasca propriile reguli.

Pentru detalii despre emisiunea „Kid Nation" accesati www.cotidianul.ro/select