Adrian Severin, reprezentant al Romaniei in Parlamentul European, explica, in ultima parte a interviului acordat in exclusivitate ziarului ZIUA, motivele pentru care alegerile pentru Legislativul UE, din aceasta toamna, sunt esentiale pentru viitorul
Adrian Severin, reprezentant al Romaniei in Parlamentul European, explica, in ultima parte a interviului acordat in exclusivitate ziarului ZIUA, motivele pentru care alegerile pentru Legislativul UE, din aceasta toamna, sunt esentiale pentru viitorul european al tarii noastre.
Ce previziuni aveti pentru Romania, acum, cand a devenit membru cu drepturi depline al marii familii europene?
Sper ca, in ciuda agitatiei politice perpetue de la noi, vom putea face o campanie pe teme europene. Multa lume spune ca la noi oamenii nu sunt interesati de temele europene. Este fals. Nu sunt interesati pentru ca noi nu stim sa le prezentam pe intelesul lor aceste teme. Exista teme care, intr-adevar, sunt mult prea tehnice si prea complicate, si, chiar daca importante, omul de rand, din bun simt, pana la urma, nepricepandu-se, nu se implica in analiza lor. De aceea, un discurs pe tema constructiei institutionale, de pilda, este un discurs care probabil va interesa pe foarte putini. Dar daca noi vorbim despre politicile europene care vizeaza pensiile, locurile de munca, sanatatea, invatamantul, transportul, libera circulatie a persoanelor si asa mai departe, sunt convins ca toata lumea va asculta si va discuta despre aceste teme cu urechile ciulite. Nu are rost la aceasta campanie sa injuram Guvernul sau sa injuram presedintele, mai ales ca sunt primele noastre alegeri europene. Cred, cel mai important lucru este sa ne prezentam programul nostru asa cum el poate fi integrat in programul familiei politice din care facem parte. De fapt, sa le explicam oamenilor ca, votand pentru PSD, voteaza pentru socialistii europeni, votand pentru PD sau UDMR, vor vota pentru popularii europeni... Adica sa inteleaga acest mecanism, sa le explicam acest mecanism si, in acelasi timp, sa le spunem ce vrea fiecare din aceste familii, nu ce vrea partidul, pentru Romania. Eu asta sper sa se intample. Ma refer la acest tip de abordare constructiva si, in acelasi timp, pragmatica si concreta, care sa fie introdus in campania noastra.
Credeti ca romanii vor fi interesati de aceste alegeri si se vor prezenta, in noiembrie, la scrutinul pentru europarlamentare?
Sper ca, indiferent ce s-ar intampla, este important sa vina in numar mare la vot. De ce? Pentru ca, oricat s-ar parea de iluzoriu, in realitate prezenta masiva la vot arata ca noua ne pasa de Uniunea Europeana si va determina Uniunea Europeana sa se simta obligata a-i pasa si ei de noi. Toate tarile acestea care au fost primite cu mai mult sau mai putin entuziasm in Uniunea Europeana au facut o impresie penibila cand, la primele alegeri, mai ales, s-au prezentat cu o participare la vot de cateva procente. Ultimii care au facut o impresie nu foarte buna au fost bulgarii. Ar fi extraordinar daca romanii ar intelege sa-si consume o ora - cred ca nu dureaza mai mult drumul de acasa, votul si intoarcerea acasa - in ziua alegerilor europene, pentru a vota cu cine vor. Si cred ca trebuie sa le spunem aceasta chestiune: simpla participare la vot poate sa fie un castig sau o paguba in demersurile noastre europene. Trebuie sa intelegem ca e vorba de altceva decat de alegerile nationale, ca aici avem nevoie sa ne trimitem reprezentantii care ne plac, dar, in acelasi timp, ne intrecem cu celelalte tari membre deocamdata, intr-o maniera pozitiva, si ca, daca noi vom arata ca suntem mai mobilizati la vot decat ceilalti, vom arata ca avem un instict european mai bun decat ceilalti si, in felul acesta, pe planul influentei noastre, vom fi mai respectati. E un joc in sine. Prezenta la vot, indiferent cu cine se voteaza, este un obiectiv in sine, in interesul celui care voteaza. Eu in asta sper: intr-o participare mai buna decat se estimeaza la acest moment, pentru ca, deocamdata, se estimeaza ca si in celelalte tari, o participare mica. Noi insa suntem ultimii si, daca tot suntem ultimii, si suntem altfel decat ceilalti, macar sa fim altfel decat ceilalti in compensatie si printr-o surpriza pe care am face-o cu privire la participare. Iar in rest, eu sper ca partidele vor prezenta, cum spuneam, un program, nu promisiuni pe care le facem si care stim de la bun inceput ca nu pot fi indeplinite pentru ca nu au nici un sprijin in propriile noastre familii politice si, in acelasi timp, sa facem promisiuni care vizeaza relatia dintre politica europeana si viata concreta cetatenilor, ceea ce nu se poate face decat daca stii bine cum functioneaza Uniunea Europeana. Numai cine stie bine cum functioneaza Uniunea Europeana poate sa vorbeasca pe intelesul oamenilor. Cine stie aproximativ, cine nu stie deloc, spune tot felul de bazaconii, care nu numai ca sunt gresite, dar sunt si de neinteles pentru un cetatean obisnuit. Eu asta sper. Sigur, se poate intampla altceva si nici nu vreau sa spun ca mi-e teama ca asta se va intampla, si anume: sa incepem sa ne paruim intre noi, sa incepem sa aducem in discutie problemele noastre strict interne, scandalurile noastre strict interne. Va dau un exemplu concret: este foarte adevarat ca structurile administrative ale Romaniei sunt prost organizate pentru a absorbi banii pe care Uniunea Europeana este dispusa sa ni-i dea si de care avem nevoie ca de aer. Dar daca eu critic Guvernul Romaniei pentru ca nu a organizat mai bine institutiile in cadrul alegerilor europene, il critic degeaba, pentru ca Guvernul Romaniei nu este stabilit de Parlamentul European, ci de Parlamentul national. Critica Guvernului Romaniei pentru slaba performanta administrativa si pentru putinele fonduri asimilate trebuie facuta la anul, in cadrul alegerilor nationale. Din acele alegeri va iesi un Guvern mai bun, care va putea sa imbunatateasca capacitatea de absorbtie a administratiei romanesti.
De ce anume ar trebui sa tina cont oamenii atunci cand trebuie sa puna stampila, pentru a-si alege reprezentantul in legislativul UE?
Cand aleg Parlamentul European trebuie sa vad daca partidul meu este de acord, de pilda, ca la nivel european sa se stabileasca un salariu minim, care evident va fi mai mare decat salariul minim, poate mai mare chiar decat salariul actual mediu din Romania, si ce fonduri si ce mecanisme pune la bataie Parlamentul European si Uniunea Europeana in ansamblul ei pentru ca stabilirea, obligarea la marirea salariului prin introducerea unui salariu minim european sa nu conduca la efecte inflationiste in Romania: sa incep sa dau salarii mai mari, fara acoperire in economie. Asta cred ca intereseaza cetateanul. Salariul e o problema care intereseaza pe multi si, in acelasi timp, e o problema pe care Parlamentul European o poate si trebuie sa o rezolve. Salariul minim european este un subiect care se poate discuta si decide la nivelul Parlamentului European si al Uniunii Europene. Despre coridoarele de transport pot sa vorbesc in Parlamentul European, dar degeaba discut despre slabele sosele din Romania, pentru ca asta e o problema a Guvernului roman, nu a Parlamentului European, iar faptul ca s-a furat la soselele din Romania nu poate fi corectat in Parlamentul European, ci in Parlamentul roman, prin controlul exercitat asupra Guvernului roman. Mai ales ca, pana acum, am fost in afara Uniunii, am fost candidati, si veneau cei de la Uniunea Europeana si ne trageau de urechi pentru ce facem gresit in Romania. Culmea e ca, fiind membri, ei nu mai pot sa ne traga de urechi. Ne-au tras de urechi cat am fost candidati, dar acum, fiind membri, nu ne mai pot trage de urechi pentru prostiile pe care le facem in Romania. Ne pot trage la raspundere pentru prostiile pe care le facem la nivel european, dar nu pentru prostiile pe care le facem in Romania, asa incat, practic ramanem mai responsabili pentru tara noastra decat am fost pana acum, in conditiile insa in care avem sanse suplimentare intrucat anumite probleme si raspunderi au fost transferate UE. Deci Guvernul roman are mai putine sarcini, dar are o raspundere mai mare in ceea ce priveste sarcinile respective. O parte din sarcini au fost transferate, intr-adevar, Uniunii Europene, ea va incerca sa le indeplineasca, dar nu va mai putea interveni pentru a impinge mereu Guvernul roman sa isi faca datoria in chestiunile care sunt de competenta sa, asa cum a facut-o pana acum.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.