Ilustratiunea Romana, 26 august 1936 Spionajul artistic s-a dezvoltat intr-atat incat studiourile cinematografice americane sau marile teatre europene care investesc sume importante in montarea unei piese prepara aceasta piesa, odata aleasa, in acelas secret cu care inconjoara statele majore planurile lor de razboi.   Randurile de mai sus apareau in Ilustratiunea Romana de acum multi ani. Combinate cu randurile ce urmeaza, demonstreaza ca, intre timp, nu s-a schimbat mare lucru! Spionajul industrial a fost egalat in multe tari cu spionajul militar si pedepsit ca atare, cu osande mergand pana la pierderea capului. In sfarsit, spionajul de mode este groaza marilor creatori parizieni. Contra lui e mai geu de luptat pentru ca toti agentii sunt femei. Iar femeile sunt adevarate "stele" pe taramul spionajului de mode. Dovada cariera fantastica a Clairei Vervier - un geniu al memoriei optice. Claire a invatat sa deseneze si sa picteze din copilarie. Dupa absolvirea claselor primare, tatal sau, postasul Charles Vervier, a dat-o sa invete croitoria. A facut astfel cea mai buna alegere din viata lui. Croitoria era domeniul in care Claire isi dovedea talentul. Dar dupa acesti doi ani - cand cariera inceputa atat de glorios ar fi trebuit sa ia un nou avant - Claire Vervier a cunoscut cea mai grea lovitura a soartei. O indoiala si o nesiguranta grozava a inceput sa o cuprinda incetul cu incetul, a inceput sa nu se mai simta sigura pe talentul si pe puterea ei creatoare, pana cand intr-o zi si-a dat seama limpede ca nu mai poate aduce nimic nou. Izvorul abundent al ideilor minunate secase cu desavarsire.   Un altul ar fi aruncat armele si s-ar fi sinucis. Claire Vervier avea inca o rezerva de energie, iar daca-i pierise talentul creator ramasese cu o memorie optica excelenta. Spre a nu cadea definitiv la fund, a inceput sa exploateze aceste doua calitati. Din ziua cand a luat aceasta hotarare a devenit spioana de mode. Primita cu dragoste si admiratie in toate casele de moda, Claire Vervier a profitat de ocazie spre a spiona si copia cele mai bune modele ale rivalelor sale. Nimeni nu se sfia sa-i arate tot ce avea mai bun in colectie, piesele cele mai pretioase, rochiile cele mai complicate. Era dar stiut ca geniul clocotitor al acestei tinere nu avea nevoie de imprumuturi si de furtisaguri ca sa creeze. Dar nimeni nu stia tragedia Clairei Vervier si nimanui nu i-ar fi trecut prin gand ca "marea Claire" nu era intr-o simpla vizita de prietenie, ci venise cu scopul precis de a ochi cateva modele interesante spre a le copia apoi, putin modificate, pentru patroana ei. Claire ramasese inca stapana pe o uimitoare memorie optica. Ceva vazut o singura data, din fuga, i se intiparea adanc in retina si putea fi reprodus din memorie cu cele mai mici amanunte.   Multumita acestui dar, spioana a putut culege multa vreme, din marile case de mode ale Parisului, modele interesante. Patroanele acestor case vedeau modelele lor imitate, au inceput sa banuiasca de la un timp pe Claire, dar n-au prins-o niciodata asupra faptului: nici aparat fotografic, nici hartie si creion. Cine putea sa le spuna ca in loc de placa fotografica sau de bloc de desen Claire avea retina minunata a ochiului ei. In sfarsit, cand scandalul a izbucnit si afacerea a ajuns inaintea tribunalelor, judecatorii au vazut in toata afacerea o razbunare a concurentelor geloase pe o mare creatoare. Cand au cerut acuzarii sa prezinte corpurile delicte sau cele mai slabe dovezi de spionaj, acuzarea a plecat capul: asemenea piese nu existau. De aceea tribunalul a pronuntat achitarea. Dar toate au un sfarsit. Cucerit de gratia acestei tinere frantuzoaice, un american, marele industrias James E. Lynd, a luat-o in casatorie. Iar in clipa cand a debarcat pe pamantul Americii, coplesita de secretul pe care-l ascundea, Claire a facut ziaristilor declaratiile senzationale pe care le-am reprodus si noi.   ,,In adevar, la saisprezece ani, fetita aceasta avea atatea idei ingenioase, proaspete, atragatoare, incat patroana ei s-a imbogatit punandu-le in practica. Cu creionul in mana, cu un bloc de desen dinainte, Claire modela cele mai extravagante, cele mai originale sau cele mai "sic" rochii pe care le-au vazut vreodata clientele salonului de moda al patroanei sale. In scurta vreme, o rochie, o capa, un costum sau o "grande robe" a la Vervier devenise visul bogataselor pariziene. Numai in doi ani, Claire s-a facut cunoscuta si renumita in cele mai pretentioase cercuri artistice." Ilustratiunea Romana, 26 august 1936