>> Ratingul companiei a fost pus sub supraveghere, cu perspectiva negativa.

>> Situatia s-ar putea lamuri in octombrie, prin semnarea unui acord de refinantare.

>> Operatorul feroviar este cel mai puternic din regiune si vrea sa
>> Ratingul companiei a fost pus sub supraveghere, cu perspectiva negativa.

>> Situatia s-ar putea lamuri in octombrie, prin semnarea unui acord de refinantare.

>> Operatorul feroviar este cel mai puternic din regiune si vrea sa preia MAV Cargo.

Nivelul scazut al lichiditatilor companiei, inainte de rascumpararea unor obligatiuni de 120 milioane euro, i-a determinat pe analistii agentiei de evaluare financiara Standard&Poor's sa plaseze sub supraveghere, cu perspectiva negativa, ratingul "B" al CFR Marfa.
Decizia a fost luata la finele saptamanii trecute, ca urmare a nivelului ridicat al datoriilor pe termen lung pe care le are operatorul national de transport feroviar de marfa. Obligatiunile urmeaza sa fie rascumparate in luna decembrie a acestui an.
"Cu toate ca CFR Marfa a inceput negocieri pentru refinantare cu potentiali creditori si a primit unele angajamente in acest sens, acestea nu acopera complet deficitul de lichiditati", a declarat Eugene Korovin, analist al S&P.

Efectul burselor americane
Temerile legate de expunerea companiei la riscurile de refinantare au fost amplificate si de recentele evenimente de pe pietele internationale de capital, mai exact scaderea generalizata a burselor nord-americane si vest-europene.
"In urmatoarele trei luni este posibila o modificare in sens negativ a ratingului, daca CFR Marfa nu va reusi, in aceasta perioada, sa-si asigure lichiditati suficiente pentru rascumpararea obligatiunilor", a precizat Korovin.
Conducerea CFR Marfa intentioneaza sa finalizeze negocierile cu creditorii si sa semneze un acord de refinantare pana la jumatatea lunii octombrie, moment in care ar putea fi rezolvata si situatia ratingului. Un acord prin care ar fi acoperit integral necesarul de lichiditati pe termen scurt al companiei, care sa includa si o rezerva de fonduri, ar atenua presiunile de modificare in sens negativ a ratingului CFR Marfa, au mai aratat analistii S&P.

Pe primele locuri in Europa
In ultimii cinci ani de zile, volumul activitatii companiei s-a redus cu aproape 30%, insa CFR Marfa ramane principalul transportator feroviar din regiune, avand o cota de piata de 5% la nivel european. Recent, oficialii companiei au anuntat ca s-au inscris in cursa pentru preluarea operatorului de marfa MAV Cargo, scos la privatizare de statul maghiar.
Aceasta din urma a reusit o crestere spectaculoasa, cu aproape 50%, a volumului de marfuri transportate pe calea ferata, fara sa se poata ridica insa la nivelul CFR Marfa. Operatorul maghiar a deplasat anul trecut 9,12 miliarde tone/km, comparativ cu 11,57 pentru compania feroviara romaneasca.
La nivel european, Romania detine o cota de piata de 5% din transportul feroviar de marfuri, comparativ cu Bulgaria (2%), Ungaria (3%) si Spania (4%). Peste Romania se situeaza insa "greii" transportului feroviar european: Germania (31%), Polonia (18%) si Franta (16%), dar si tari ca Austria, Cehia si Italia.
In ultima perioada, CFR Marfa a derulat un program investitional de 20 milioane de euro, care a constat in achizitia a 100 de vagoane pentru trafic intermodal si a altor 50 pentru marfuri paletizate. Totodata, au fost modernizate 185 de vagoane si 16 locomotive. Profitul net al CFR Marfa a fost anul trecut de aproape 10 milioane de euro.


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.