Primarul de Bacau, Romeo Stavarache, a bagat aproape 160 de milioane de lei in buzunarele lui Vantu. El si-a cumparat din bani publici o aparitie pe canalul The Money Channel printr-un artificiu legislativ-financiar in urma caruia primaria a devenit coproducator al emisiunii.


Emisiunea, o dezbatere cu autoritatile locale si reprezentanti ai mediului de afaceri privind dinamica dezvoltarii regionale, a fost difuzata miercuri, 18 iulie, de la ora 13:00, in cadrul programului "The Money Channel Business Tour". Aceasta a fost transmisa in direct din Bacau, din sediul societatii SC Agricola International SA. Alaturi de Romeo Stavarache s-au aflat Ionel Palar, deputat bacauan PNL, si cativa oameni de afaceri ai unor firme renumite din Bacau. Titlul emisiunii a fost unul pompos: "Succes economic la Bacau". Locul si prestatia primarului Stavarache in emisiunea respectiva au fost platite din banii Primariei Bacau. Lucru scris negru pe alb pe factura inregistrata la Primarie cu numarul 32358 la data de 2 august, in care se mentioneaza "difuzare publicitate Sharepromo Money Channel" in valoare de 150 de milioane de lei si "contributie fondul cinematografic Money Channel", alte 6 milioane de lei. Situatia nu a fost negata, de altfel, nici de reprezentantii Primariei. Mai putin "vedeta" emisiunii, Romeo Stavarache, care ne-a declarat, referitor la factura, ca "nu stiu despre ce e vorba, vorbiti cu domnul Padureanu (Leonard Padureanu, directorul economic al Primariei - n.r.), el stie mai bine".


ARTIFICIU LEGISLATIV-FINANCIAR. Gaselnita prin care banii publici pot oricand aluneca in conturile posturilor de televiziune private se numeste Ordonanta de Urgenta 60 din 2001 si actualizata in 2005, prin care comunitatile locale pot deveni "coproducatori in realizarea unor materiale ce sprijina dezvoltarea locala si regionala". Leonard Padureanu, directorul economic al Primariei municipiului Bacau, a confirmat ca este vorba de o suma de bani platita postului de televiziune pentru emisiunea respectiva, insa ne-a asigurat ca totul este legal si nu este vorba de publicitate. "Este un contract de productie tv. A fost vorba de o emisiune din programul Business Tour Money Channel. A fost o actiune a primarului prin care a dorit sa faca cunoscut municipiul, nimic mai mult. Si nu este vorba de vreo reclama. Codul de publicitate este unul, iar aceasta e altceva", a declarat Padureanu.


Surse din anturajul primarului ne-au declarat ca in emisiunea respectiva au bagat bani si o parte din firmele reprezentate in studioul improvizat de la Agricola International. Participant activ la dezbaterea televizata, deputatul liberal Ionel Palar ne-a declarat ca el n-a platit nimic si ca nici nu stie de asa ceva. "Eu am fost invitat in acea emisiune in care a trebuit sa fac fata singur, ca reprezentant al legislativului, cererilor si nemultumirilor oamenilor de afaceri bacauani. Din cate stiu, a mai fost o emisiune similara si la Iasi", ne-a declarat Palar.


ABUZ. Consilierii locali bacauani considera ca gestul primarului Romeo Stavarache se incadreaza la capitolul campanie electorala mascata, cerandu-i edilului sa restituie suma luata de la Primarie. "Obligat acei bani trebuiau trecuti prin Consiliul Local. Nu avea nici un drept sa abuzeze de banii publici asa cum a facut. A cheltuit o suma fara acceptul nostru, al consilierilor, si a facut-o mascat. Daca era valoros, veneau televiziunile si il cautau, nu trebuia sa scoata bani din buzunarele noastre pentru asta. In aceste conditii, trebuie sa restituie banii, plus penalitati, iar daca se incadreaza in legea penala, sa suporte consecintele. Nu poti face chiar ce vrei tu cu banii oamenilor. Era o chestie pe care si-o putea rezolva din buzunarul sau, nu cred ca a fost cine stie ce castig pentru bacauani. Daca ar avea un dram de onoare, ar trebui sa-si dea demisia", a declarat Petrica Munteanu, consilier local din partea PC.


"O GAFA MARE". Nici consilierului independent Laurian Lucas nu i-a venit sa creada ca edilul bacauan a facut asa ceva. "Daca vrea campanie electorala, sa-si bage mainile in buzunare. Nu stiu unde ar putea incadra in buget asa ceva. E o gafa mare. Daca te mai apuci sa faci si declaratii politice intr-o astfel de emisiune, pe care o platesti din bani publici, te afli in afara intereselor bacauanilor si urmaresti doar propriul interes", a declarat Lucas. Acesta nu a fost convins insa nici de utilitatea emisiunii si de infloriturile care au fost "aruncate" pe sticla. "Unde e managementul ala infloritor din Bacau? Din cate stiu eu, unii participanti la emisiune au probleme mari cu firmele pe care le conduc, Aerostarul are numai contracte cu statul, iar Saftiuc (patronul unei firme de constructii - n.r.) lucreaza fara autorizatie la Real. Si Palar ce treaba avea acolo?", a intrebat destul de iritat consilierul.


PE MUTESTE. "Ce sa comentez, ceva ce n-am vazut? Nici nu stiu ca a fost asa ceva. Canalul asta e unul superspecializat cu informatii bursiere, cu specialisti... Nu stiu ce s-a putut discuta acolo despre Bacau si mai ales despre succesul economic, pentru ca noi suntem intr-un declin total. Poate inainte de alegeri vom avea un bum economic", a spus ironic consilierul PSD George Bogatu. El sustine ca alesii locali nu au fost informati cu privire la cheltuirea celor 150 de milioane de lei. "Nu stiu nici daca suma era prinsa in buget pentru promovare sau trebuia supusa aprobarii Consiliului Local. Trebuia sa fim informati. Cat despre eficienta, nu stiu ce sa zic. O emisiune la o televiziune de nisa nu cred ca are o audienta fantastica, nici macar multumitoare", a mai declarat Bogatu.


Singurul consilier PD din Consiliul Local, Adrian Popescu, s-a declarat de acord cu o astfel de actiune de promovare a Bacaului, insa nu in acest mod. Democratul considera ca suma cheltuita din banii publici a fost mare pentru a aparea pe un canal ca Money Channel. "Promovarea Bacaului nu ar strica. Suntem oarecum intr-un con de umbra. Ar fi interesant de vazut rezultatele, efectele emisiunii. Dar avand in vedere ca a fost pe Money Channel si la ora 13:00, nu prea este OK. Suma e mare. Sa vedem si ce zice legea, daca ii da voie sa cheltuiasca banii publici in acest mod", a precizat Adrian Popescu.


Nici liberalii lui Stavarache nu sunt prea incantati de initiativa edilului. "Eu nu am stiut de emisiune. E o noutate pentru mine. Daca sunt bani de la Primarie, cred ca era firesc sa ne informeze si pe noi", a declarat consilierul PNL Dorin Vieriu. Nici solutia aleasa nu a fost laudata de acesta. "Sunt actiuni facute probabil in ideea de a aduce un beneficiu. Poate insa consilierul care s-a ocupat de chestiunea aceasta nu a fost prea priceput", a mentionat liberalul.


Samaritenii de la The Money ChannelDepartamentul de PR al postului The Money Channel sustine ca proiectul The Money Channel Business Tour este unul de succes, iar sprijinul financiar obtinut de la Primaria Bacau - unul perfect legal. "The Money Channel a demarat practic primul program tv cu finalitate in dezvoltarea locala pe segmentul oportunitatilor de business, invitand oficial toate autoritatile locale sa sprijine proiectul. Primaria din Bacau a fost  printre cele mai prompte in sustinerea acestui eveniment. (...) Luand in considerare aportul urias adus de The Money
Channel, contributiile locale in servicii sau in bani reprezinta vagi aporturi la proiectul grupului nostru mass-media", se arata in comunicatul postului TV. Asta in conditiile in care noi am solicitat raspuns la trei intrebari foarte clare: careia dintre parti i-a apartinut initiativa difuzarii unei asemenea emisiuni, daca mai sunt implicate si alte judete sau orase intr-un astfel de program si care a fost ratingul emisiunii. La nici una dintre cele trei intrebari nu am primit raspuns din partea reprezentantilor postului The Money Channel.