Florin Cioaba isi petrece cea mai mare parte a timpului cu intilniri diplomatice, pastoreste peste 100 de biserici penticostale, conduce un holding de firme si militeaza pentru desfiintarea vrajitoriei Sint tot felul de legende pe care le-am auzit legate de aurul tiganilor dinainte de 1989. Se vorbeste de zeci de tone de aur…

Nu este o legenda, este un adevar. Suprematia romilor caldarari din care ma trag si eu statea in salbele de aur. Salbele erau ocrotite de lege chiar in timpul lui Ceausescu. Si ca sa obtina aurul de la romi, le faceau mandate de arestare fictive, ii bateau, erau tinuti la politie cite 30 de zile si oamenii erau obligati sa dea aur ca sa scape. Procesele-verbale care se faceau erau false. Acolo scria ca aurul a fost gasit la demolari sau ca a fost abandonat ori ca tiganul de bunavoie s-a dus si l-a dat la politie. In 1986, eu am incercat sa ridic oamenii la revolta impotriva lui Ceausescu si a guvernului. Am adunat peste 500 de oameni din toata tara si ne-am intilnit la Brasov, la Procuratura Militara, sa facem acolo o demonstratie. Si am fost turnati la Securitate si arestati toti, pe unde i-au prins. Si nevasta-mea, si maica-mea, si surorile mele au fost arestate citeva luni intregi. Pe mine nu m-au prins, ca am fugit vreo trei luni, apoi m-au gasit si m-au tinut cam un an la politie, la Securitate, ca am avut curajul sa fac acest lucru, mi s-a cerut in schimbul eliberarii un kilogram de aur, pe care n-am avut incotro si l-am dat.

Dar l-ati recuperat…

Toti au recuperat. Noi le-am luat aurul. Asta a fost un demers al asociatiei, sa recuperam aurul dupa revolutie. Si, intr-adevar, romii si-au recuperat aurul in mare parte.

Ce comentarii aveti la acuzatiile ca tatal dumneavoastra si chiar dumneavoastra ati colaborat cu Securitatea?

Una e sa faci politie politica si cei care au facut asemenea lucruri sint acuzati. Dar pentru faptul ca, pe timpul lui Ceausescu, voiam sa merg la un congres, trebuia sa dau un fel de interviu. Si-i ziceam ca ma duc la congres, cine vine acolo, ce se discuta. Asta nu inseamna ca esti informator. Toti cei care au plecat in strainatate in timpul lui Ceausescu au fost intrebati si au dat relatii pe unde au fost si ce au facut.

Cu imparatul Iulian ati avut vreodata vreo neintelegere?

Imparatul Iulian este cumnatul meu, nu avem neintelegeri. Daca eu sint rege, n-avea cum sa fie si el tot rege si s-a facut imparat. Sa vedem acuma cine-l recunoaste. Daca e s-o luam asa, exista si regele berii, si regele hotilor de buzunare, si regele manelelor (ride).

Este adevarat ca sinteti membru al Ordinului Cavalerilor de la Malta?

Nu eu am fost facut membru, tatal meu a fost. Acest titlu la noi se mosteneste. Si eu l-am mostenit de la tatal meu, care era recunoscut si in timpul lui Ceausescu ca bulibasa, care insemna conducator. Dupa ’90, dinsul facea parte din organizatia mondiala a romilor, a participat in 1970, la Londra, la primul congres al romilor, unde s-au pus bazele imnului international al romilor, cintecul acesta, „Jelem, Jelem", si steagul cu verde si albastru cu roata pe el. Dupa ’92, cind in Romania se constituise Uniunea Generala a romilor al carei presedinte era tata, toti au zis: „Hai, domne, sa nu mai folosim aceste cuvinte de «bulibasa» si de «presedinte» si sa avem un rege, un simbol in care oamenii sa creada". Tata a avut meritul ca a luat inapoi tot aurul tiganilor de la comunisti, si era vorba de tone de aur, si romii au fost foarte multumiti de treaba aceasta si-au zis: „Domne, hai sa va ungem ca rege!".

Care sint insemnele regalitatii?

Avem o coroana din aur, sceptru, facute in 1992 in Italia, la comanda tatalui meu. Coroana are aproape doua kile, e impodobita cu rubine si smaralde, sceptrul are vreo doua kile jumate, mai sint si bratara si alte bijuterii, totul din aur. In total, insemnele au vreo cinci kilograme de aur, dar sint tinute la banca si le port doar cind sint evenimente importante. Au trecut zece ani de cind a murit tata si va dati seama ca le-am purtat de fiecare data cind a venit ocazia.

Care sint sursele dumneavoastra de venit?

Daca ar fi din politica, suta-n suta nu se putea. Am un holding de firme, trei, patru firme cu care lucram, cu profil materiale neferoase - cupru, alama, bronz. De la mine cumpara intreprinderile care folosesc bronz, cupru, avem o sectie de confectii metalice in care lucram pentru Canada, avem masini pentru folii, sa facem folii de metal, europaleti, facem si timplarie, si tot. Ii am pe fiii mei care se ocupa de toate afacerile astea si angajam in majoritate numai romi.

Care sint traditiile pe care le pastrati in familie?

La noi, toate se pastreaza, limba, portul, traditia… In general, eu am ce am cu romii din Bucuresti, astia, majoritatea, nu mai au nimic tiganesc in ei.

De ce?

In primul rind, la astia nu mai exista traditie. Ei n-au asa ceva, nu cunosc limba, majoritatea liderilor din Bucuresti sint casatoriti cu romance. Singura legatura pe care o mai tin sint cu organizatiile astea ale romilor. Daca nu erau astea, nici nu se mai declarau romi. Asa cum era si Madalin Voicu. Pai, Madalin Voicu, cind a fost tatal meu la tatal lui in ’86 si a zis „Domnule, ar fi bine sa ne ocupam de problema romilor", acesta a raspuns atunci „Domne, imi pare rau, dar eu nu mai sint rom. Eu m-am casatorit cu o romanca, am copii la facultati, eu nu mai am nici o legatura cu romii". Lucru pe care l-a recunoscut si Madalin Voicu. Pentru ca la ei a fost integrarea asta mai rapida, ei fiind romii de vatra, au fost majoritatea robi la diferite mosii unde li s-a interzis sa vorbeasca limba, sa aiba portul si au pierdut treaba aceasta. Dupa aceea s-au integrat si s-au casatorit cu romani. Au trecut o generatie, doua si au pierdut legatura cu comunitatea. Noi am fost mai conservatori si ne-am pastrat identitatea.

Romii pot invata acum romani si in scoli…

Limba asta nu e romani, e o limba facuta. Copiii care invata acuma la scoala limba romani vin acasa si nu ne mai intelegem cu ei, ca e alt dialect. Recent, la o intilnire, am cerut sa nu se mai predea aceasta limba, pentru ca face mai mult rau decit bine. De fapt, a stricat limba, nu mai e aia clara pe care am invatat-o de mici. Ceea ce se face acuma, si la radio, si in carti, se scrie in limba caldararilor. Si in afara tarii, majoritatea sint caldarari si lovari. Romani e limba internationala, e ca si engleza. Si in cadrul forumului european de la Strasbourg, pe linga limba oficiala, care e engleza, se vorbeste si romani. Am facut un pas inainte, pentru ca am putut sa introducem ca limba romani sa fie recunoscuta, cel putin la intilnirile noastre.

Dar nu apar neintelegeri legate de dialect?

Sint dialecte care strica limba, de exemplu, dialectul rusesc e un dezastru. Nu ne putem intelege cu aia. Dar cu sirbii, cu ungurii, cu toti ne intelegem in rest.

Care e cea mai buna solutie pentru integrarea romilor? Mereu aveti o problema cu solutiile propuse de Guvern sau de societatea civila.

Modelul de integrare a romilor a fost tatal meu. A fost primul care a renuntat la caruta, la cal, si-a facut casa, a dat copiii la scoli, s-a angajat la intreprindere si majoritatea romilor au trecut la modul acesta de viata ca au vazut ca e mai bine. Dinsul a facut o integrare clara, prin model, pentru ca oamenii au vazut acest lucru si au facut la fel.

Ce parere aveti despre romii care se casatoresc cu romani?

Nu prea buna. Fetele noastre sint foarte frumoase, nu cred ca o romanca ar putea sa-i suceasca asa de mult capul unui rom. Stii ce s-ar intimpla? Asta e inevitabil in viitor. Daca noi incepem sa ne casatorim cu romani, deja asta e asimilare. Si pasul urmator este pierderea identitatii. De-aia e vital sa raminem intre noi. Singele trebuie sa ramina intre tigani. O generatie, doua, dupa amestecurile astea se pierde totul. Cel mai mare pericol este ca UE nu vrea integrarea romilor, vrea asimilarea lor. E mult mai usor daca romii se pierd intre populatii. Acelasi lucru se intimpla si in Franta, si in Italia, peste tot.

Care este relatia dumneavoastra cu marile vrajitoare de origine roma?

In primul rind, nu cred in asa ceva. Eu, ca pastor, nu promovez asa ceva. In rindul crestinilor, vrajitoria si toate aceste meserii nu sint de la Dumnezeu, sint de la cel rau. In Apocalipsa spune ca vrajitorii, curvarii si hotii nu vor mosteni imparatia lui Dumnezeu. Eu nu cred ca exista magie alba si magie neagra.

Integrarea romilor prin crestinare Florin Tanase Cioaba s-a nascut pe 17 noiembrie 1954, in orasul Tirgu Carbunesti (judetul Gorj), fiu al lui Ion Cioaba (1935-1997), bulibasa al romilor din Romania, care s-a autoproclamat „rege international al romilor". Florin Cioaba conduce organizatia Centrul Crestin al Romilor, face parte din Forumul European al Romilor, organizatie cu statut de organ consultativ la Parlamentul Europei si Consiliul Europei, este vicepresedinte al organizatiei mondiale IRU. Isi petrece cea mai mare parte a timpului la intilniri in diferite tari cu reprezentanti ai romilor si guvernele lor. Cind e in Sibiu, se ocupa foarte mult de biserica, pentru ca este pastor si are grija de o retea de peste 100 de biserici in toata tara. „Noi am incercat sa facem integrarea romilor prin crestinizare. Am facut parte din Church of God din America in 1994, dupa aceea am constituit Centrul Crestin al Romilor. Eu am construit in Sibiu o biserica foarte mare, pentru circa 3-400 de persoane, pe banii mei personali, fara ajutor de la americani", spune Cioaba.

Mai multe detalii legate de biografia regelui Cioaba, pe www.cotidianul.ro/select