Oficialii de peste Prut au scos la concurs frecventele TVR pe motiv ca nu au putut reinnoi contractul cu televiziunea romana.

Omologul CNA din Republica Moldova, Consiliul Coordonator al Audiovizualului, a votat joi scoaterea la concurs a frecventelor TVR, la solicitarea Ministerului Dezvoltarii Informationale din tara vecina. Autoritatile de peste Prut si-au motivat cererea prin faptul ca nu au reusit sa incheie un nou contract cu TVR, dupa ce protocolul vechi a expirat pe 15 iunie anul acesta, relateaza BBC Romanian, citat de MEDIAFAX. Biroul de presa al Guvernului Romaniei a declarat insa ca statul roman a facut o propunere din 4 iunie la care autoritatile de peste Prut nu au dat nici un raspuns.

Si reprezentantii postului public roman sustin intr-un comunicat de presa ca au facut toate demersurile pentru retransmiterea TVR 1 in Republica Moldova inca din decembrie anul trecut. Problema principala o constituiau banii pentru frecventa, dar „responsabilitatea televiziunii publice este asigurarea programelor acestui canal si nu finantarea retransmisiilor".

Problema TVR-ului a dat nastere la controverse si in Consiliul moldovenesc al audiovizualului, care a aflat cu intirziere de situatia televiziunii romanesti. Noul presedinte al institutiei, Vlad Turcanu, a declarat ca fostul sef al institutiei Corneliu Mihalache ar fi stiut de aceasta situatie, dar a ascuns-o celorlalti membri, iar acesta este unul dintre motivele pentru care a fost demis saptamina aceasta. „Eu am propus ca sa audiem TVR in aceasta problema, intrucit formularea care ne-a venit din partea Ministerului Dezvoltarii Informationale suna cam in felul urmator: «Nu s-a reusit incheierea unui nou contract», fara a se oferi detalii", a explicat Vlad Turcanu, adaugind ca ar fi vrut sa clarifice situatia inainte de a scoate frecventa la concurs. Cinci din cei noua membri ai Consiliului au votat insa pentru scoaterea frecventei la concurs.

Guvernul Romaniei a replicat: „La 4 iunie 2007, partea romana a transmis prin Ministerul Economiei si Finantelor o propunere privind un nou aranjament de finantare, si anume utilizarea soldului ramas de rambursat de catre Republica Moldova din contul unui imprumut pe termen lung acordat in 1993. Aceasta presupune negocierea si semnarea unui nou Addendum la Acordul interguvernamental privind imprumutul pe termen lung, in valoare de 20 de miliarde de lei (semnat la Bucuresti, la 1 septembrie 1993).

Un proiect de Addendum a fost transmis Chisinaului impreuna cu mesajul mentionat anterior. Pina la acest moment, nu a fost primit nici un raspuns din partea autoritatilor moldovene". „O data cu finalizarea negocierilor dintre cele doua guverne si reglementarea modalitatilor de plata se va incheia un nou protocol", mai arata comunicatul TVR.

Retransmisia TVR in Republica Moldova a mai fost intrerupta si in 2002, timp de sapte luni, autoritatile invocind atunci argumente de ordin tehnic si juridic. Suspendarea TVR a ridicat proteste puternice din partea societatii civile, dar si din partea opozitiei, care a acuzat puterea comunista de romanofobie. Miza TVR-ului peste Prut este cu atit mai mare cu cit e unul dintre cele trei posturi de televiziune care pot fi receptionate pe intregul teritoriu al tarii, alaturi de postul rusesc ORT si de Moldova 1, criticat in mai multe rinduri pentru ca ar face partizanat politic in favoarea puterii comuniste.