Am primit de la compania Alenia Aeronautica, producatorul avionului CJ-27 Spartan, urmatorul drept la replica, pe care il redam integral. Titlurile si intertitlurile apartin redactiei.


Sunt foarte dezamagit de faptul ca trebuie sa remarc ca Jurnalul National continua campania de dezinformare lansata cu cateva luni in urma impotriva Alenia Aeronautica si a avionului sau C-27J.

Articolele "Un scandal de 300 de milioane de euro, Spartan, un cal troian la MApN", datat din 26 iulie, si "Spartan, aruncat in curtea Justitiei", ambele scrise de Dan Constantin, le ofera cititorilor informatii incorecte.


ACUZATII. In speta, printre alte date prezentate in mod eronat, Jurnalul National insista sa relateze ca avionul C-27J "este mai scump cu cateva zeci de milioane de euro decat cel al concurentei". Afirmatia este total neadevarata. De fapt, oferta oficiala prezentata autoritatilor romane arata fara nici o urma de indoiala ca oferta Alenia Aeronautica a fost cu 42,2 milioane de euro mai ieftina decat cea a concurentei. Asadar, avionul oferit de concurenta este cel care este mai scump decat C-27J al Alenia.

In plus - si consider ca problemele legate de siguranta zborului nu sunt deloc neglijabile, tinand cont de faptul ca pilotii si militarii romani vor trebui sa zboare zilnic cu aceste avioane - avionul concurentei noastre nu poate sa indeplineasca unele cerinte tehnice, care sunt absolut vitale pentru a garanta desfasurarea in siguranta a operatiunilor in cele mai dificile scenarii: avionul concurentei nu are sisteme de autoprotectie cu infrarosu: nu are o Unitate Auxiliara de Putere (APU) si nu are nici capacitatea de a transporta containere de dimensiuni standard NATO (care asigura complementaritatea cu C-130, avioanele care sunt deja in serviciul Fortelor Aeriene Romane si in cadrul majoritatii tarilor NATO).


LAUDE. Stimate domnule director, nu este doar o simpla intamplare faptul ca C-27J a avut succes in licitatiile organizate in orice tara NATO pe parcursul ultimilor doi ani si ca a fost selectat recent de Fortele Armate ale SUA. Pana in prezent, numarul global al avioanelor C-27J care au fost comandate deja in intreaga lume a ajuns la 117 unitati, inclusiv cele sapte avioane pentru Fortele Aeriene Romane, mult mai multe decat cele ale concurentului nostru. Este vorba despre singurul avion mediu-curier care a fost conceput special pentru transportul militar, cu cele mai bune performante si productivitate din aceasta categorie, gratie caruia Fortele Aeriene Romane vor avea in serviciu cel mai bun avion de transport militar din cadrul NATO.

In plus, Jurnalul National a declarat ca "licitatia pentru avioanele de transport este inca disputata in Justitie", si ca "in functie de motivarea Curtii se pot declansa si caile de atac". Acest argument este din nou tendentios si in totala neconcordanta cu realitatea.


PROCESE. Dupa cum stiti, Curtea de Apel Bucuresti, prin intermediul deciziei nr. 1.092/15.06.07, a acceptat in totalitate cererea Alenia Aeronautica si a respins-o pe cea a EADS CASA.

Simplul fapt ca motivarea deciziei de mai sus - si subliniez cuvantul "motivare", deoarece decizia a fost pronuntata si este irevocabila - nu a fost inca publicata de Curte, nu lasa nicidecum "loc pentru speculatii" - asa cum afirma in mod special Jurnalul National - , intrucat este vorba despre un simplu aspect "tehnic", care nu afecteaza in nici un fel substanta insasi a deciziei.

Doresc sa va informez, in concluzie, ca i-am imputernicit pe consilierii nostri juridici sa intreprinda toate demersurile legale posibile pentru a apara imaginea si buna credinta a Alenia Aeronautica in Romania.
Cu stima,
Marco Valerio Bonelli
Head Media Communication
Alenia Aeronautica Roma
Bucuresti, 30 iulie 2007


Dezamagirea dlui Bonelli se va adanciAsadar, dl Bonelli este dezamagit. Daca ne-am fi adaugat putinelor voci care-i lauda puiul Spartan, ar fi fost cu siguranta bucuros. Poate alta data, pentru un alt produs Alenia, ii vom insenina sufletul de Head Media Communication. Pentru atentia pe care mi-a acordat-o domnul Bonelli de la Alenia Aeronautica ii rasplatesc interesul fata de articolele mele (doar) cu unele observatii.

Sunt acuzat ca furnizez "informatii incorecte" in cadrul unei "campanii de dezinformare".

Dreptul la replica vrea sa ne decredibilizeze investigatiile asupra unei achizitii controversate, finantate de la bugetul statului si totodata sa prezinte calitatile avionului Spartan in comparatie cu celalalt competitor - C-295 EADS CASA.

Demersul dlui Head este normal, pentru asta-i platit de Alenia. Dar in cuprinsul scrisorii sunt o serie de erori si dezinformari, ca sa apelez la acelasi limbaj al petentului.

Cat de ieftin, cat de fiabil este Spartan au scris-o si altii, care l-au oprit o buna perioada de la zbor in Grecia. Cat de neatacabila este solutia Curtii de Apel, si unde s-a poticnit cererea Alenia o vom arata noi inca o data.
Lucrand cu "materialul clientului" ne vom permite in editia de luni sa-i demontam scrisoarea vehementa pe care ne-a transmis-o dl Bonelli.

Cu salutari prietenesti, acelasi
Dan Constantin