Fara nici o retinere, primarul Ion Lungu (foto) a jonglat cu firma care asigura transportul local si care de doi ani de zile a devenit o capusa a Atlassib - SC Transport Auto Suceava SA (TASA). Dupa ce au bagat in faliment fosta firma de transport public local, cu care TASA avea un contract de inchiriere, Primaria Suceava a trecut contractul pe noua firma, prin lichidatorul Lexinsolv, fosta firma de lichidare Capriana. Un singur lucru este cert: Primaria are terenul de 2,5 hectare din strada Traian Vuia numarul 7 din Suceava, iar Atlassib - TASA are cladirile. In plin proces, primarul Lungu a cedat terenurile, in urma cu doua zile, catre SC Transport Public Local SA. Sub pretextul protejarii averii municipalitatii, Ion Lungu incalca reguli elementare ale economiei de piata si principiile concurentiale. Cedarea este dubioasa in contextul in care expunerea de motive a consilierilor, facuta cu doar 5 zile inainte de sedinta de Consiliu si in contextul in care TPL este societate comerciala si nu serviciu public, chiar daca municipalitatea detine pachetul majoritar de actiuni.
Primarul joaca murdar
Primarul Ion Lungu nu a stat impasibil. A jucat pe mai multe fronturi, impreuna cu consilierii locali Vasile Bilius, Radu Vatafu si in principal Ovidiu Dontu, printre altele si director general al Camerei de Comert si Industrie Suceava. In acelasi stil de urgenta, pentru a bloca o posibila evacuare de catre Atlassib - TASA Suceava a SC Transport Public Local SA Suceava (TPL), Consiliul Local a decis in urma cu doua zile cedarea cu titlu gratuit a suprafetei de 25.485 metri patrati, catre TPL SA, dupa un proiect de Hotarare de Consiliu Local emisa in data de 26.07.2007. Asta in conditiile in care proiectul ar fi trebuit sa fie afisat pe adresa de internet a primariei, cel putin cu 30 de zile inainte. Disperarea primarului Lungu si a consilierilor apropiati este evidenta.
Sedere abuziva
Dupa intrarea in faliment a societatii de transport public si servicii (TPS) si constituirea unei noi societati, TPL SA, contractul dintre TPS si TASA Suceava a devenit nul. Dupa cumpararea de catre Holding Atlassib a cladirilor de la Fisc a fost incheiat un contract cu Atlassib-TASA, in data de 23 decembrie 2004, contract de inchiriere care prevedea ca firma de transport public local trebuie sa plateasca lunar o chirie de 5000 euro catre TASA Suceava. Doar ca, dupa expirarea contractului si intrarea in faliment a societatii de transport local, noua firma a ocupat abuziv spatiile in care stau si in prezent. Intre noua firma si vechea firma, prin lichidatorul Lexinsolv din Suceava a fost incheiat un contract de locatiune. Asta in conditiile in care prin contractul initial, din 2004, la articolul 10, alineatul 1 firma de transport nu avea voie sa inchirieze sau sa subinchirieze spatiul. Doar ca firma municipalitatii nu a mai tinut cont de contract. "Locatorul nu il autorizeaza pe locatar sa subinchirieze spatiul inchiriat partial sau in totalitate", se arata in contract.
Caz rar in instanta
Luni la pranz, in aceasta saptamana, firma TASA Suceava primeste o citatie in procesul cu municipalitatea suceveana. Magistratii au reusit ceea ce alti avocati se roaga pentru clientii sai: judecarea in situatie de urgenta a unei spete, cu citare primita la orele 11.40 la TASA Suceava. Termenul de prezentare, nici mai mult nici mai putin de ora 15.00, aceeasi zi, mai putin de 4 ore. TASA Suceava mai este obligata in citatie sa depuna si o intampinare in termen de 5 zile de la data primirii citatiei, lucru aberant. Ora 15.00, ziua de luni: instanta de judecata da un nou termen care sfideaza cunostintele de practica judiciara ale multor avocati. Termen a doua zi dimineata: ora 9.30. Avocatul venit de la Sibiu in noaptea de luni constata cu stupoare ca procesul a inceput de fapt la ora 9.10 si nu 9.30 ca in citatie. "Au venit cu doi juristi. In timp ce unul era la o sala in care s-a facut apelul. Termenul s-a dat in data de 30 iulie, la ora 15.00, in contextul in care clientul meu a primit citatia in aceeasi zi la ora 11.40. Atunci s-a judecat cererea de preschimbare a termenului. Deci parata a fost instiintata cu 3 ore si 20 de minute inainte de momentul solutionarii cererii Transport Public Local Suceava. Dupa aceasta, termenul fixat a fost la un interval de 18 ore. Citatia a fost depusa si cu mentiunea sa depuna intampinare cu 5 zile inainte. Avand in vedere ca era imposibila pregatirea apararii, conform Codului de Procedura Civila", a sustinut ieri Lucian Chirila, avocatul Holding Atlassib - TASA SA Suceava. Cel putin ciudat este si faptul ca prima citatie plecata de la Tribunal Suceava, sectia contencios administrativ a fost modificata cu pasta corectoare, iar in loc de data de 14 august citatia a venit pentru data de 30. Acest lucru poate fi usor de remarcat la lumina fluorescenta. Judecatoarea a motivat acest lucru de urgenta spetei, sustinand totodata ca aceasta procedura este in concordanta cu legislatia europeana care da posibilitatea magistratului sa dea un termen mai mic de 5 zile, acesta fiind la latitudinea sa. (Gelu JIREGHIE - ZIUA de Iasi)
Ciudatenii in lant
"Avocatii partii adverse au solicitat catre Tribunalul Suceava cenzurarea unei decizii emise de presedintele sectiei comerciale a Inaltei Curti de Casatie si Justitie care a respins o cerere similara facuta de Transport Public Suceava. Prin proceduri de acest fel se incearca eludarea de catre anumiti magistrati de la Tribunalul si Judecatoria Suceava, a punerii in aplicare a unei hotarari corecte date de Curtea de Apel Suceava", a precizat avocatul Chirila. In acelasi timp, primarul Lungu nu a stat degeaba. A dat hotararea de Consiliu prin care se spala pe maini, dupa doi ani si ceva de procese. Tribunalul Suceava: ora 9. Forfota mare. Juristii Primariei si ai TPL SA isi anunta pe holuri sau de afara sefii ca a venit un avocat la proces. Golania cu citarea in cateva ore nu a tinut. Ora 9.10 aceeasi instanta: se striga dosarul cu TASA si Municipiul Suceava. Desi pe lista sedinta incepea la 9.30 iar dosarul avea pozitia 18. Un etaj mai jos, la Judecatoria Suceava se judeca evacuarea. Avocatul Chirila este doar unul. Prezent la Tribunal, depune cerere de recuzare a completului condus de judecatoarea Ana Maria Juravle. Sedinta se suspenda 5 minute. Judecatoarea este contrariata. Un etaj mai jos, la Judecatorie urmeaza la aceeasi ora evacuarea TPL. Avocatul ajunge si acolo. Sta o ora, cat se judeca recuzarea completului. Revine sa vada decizia de la Tribunal. Cererea respinsa, ramane tot judecatoarea Juravle, desi aceasta nu a fost audiata in Camera de Consiliu. Intre timp, la Judecatorie, un etaj mai jos, procesul s-a finalizat. Un alt avocat al Primariei a cerut dosarul sustinand probabil ca cealalta parte lipseste. Avocatul Atlassib revine la Judecatorie si cere dosarul. Raspunsul sec: s-a dat termen in august, fara alte comentarii. Suntem la Suceava. Primarul Lungu sustine ca a incercat sa rezolve problema pe cale amiabila si ca doreste sa cada la o intelegere cu cei de la Atlassib. Asta in conditiile in care a dat in judecata firma, prin intermediul municipalitatii si al societatii de transport public local, pe care o controleaza.
Luna trecuta, Inalta Curte de Casatie si Justitie a dat dreptate Holding Atlassib - TASA SA Suceava si a respins cererea formulata de TPL SA Suceava, dupa ce aceeasi decizie fusese luata si de Curtea de Apel Suceava. Apropiatii primarului au incercat sa convinga instantele ca o evacuare ar perturba transportul public local, desi Primaria este cea care nu si-a luat masurile de siguranta din timp. "Fata de cererea formulata de petenta SC Transport Public Local SA Suceava se constata ca nu exista motive care sa justifice urgenta si vremelnicia, motivele invocate fiind de natura a suspenda executarea silita a hotararilor mentionate. In aparenta, motivele invocate in sustinerea cererii, respectiv afectarea activitatii de transport public local in Municipiul Suceava, precum si blocarea activitatii celor 150 de angajati si mijloacelor de transport auto, nu reclama masura suspendarii, intrucat acestea sunt doar motive de recurs, petenta nefacand nici o dovada a prejudicierii patrimoniului sau, toate sustinerile ramanand la nivelul de simple afirmatii. Pentru aceste motive urmeaza a fi respinsa cererea de suspendare a executarii silite", se arata in decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie, din data de 5 iulie 2007.
Cronologia evenimentelor
La sfarsitul anului 2004, firma de Transport Auto Suceava SA (TASA), din cadrul holdingului Atlassib Sibiu, cumpara, la licitatia publica organizata de Directia Generala a Finantelor Publice Suceava, mai multe cladiri si platforme betonate ce apartineau unei societati cu mari datorii la bugetul statului (Transport Public si Servicii, TPS). Dupa adjudecarea licitatiei pentru bunurile firmei de transport public local, acestea sunt intabulate in cartea funciara drept proprietatea TASA, iar conducerea firmei incepe negocierile, pentru un contract de asociere, cu cea a Primariei din Suceava. Reprezentantii TASA promit o investitie de 3 milioane euro pentru 30 de autobuze noi, importate din UE, in schimbul careia Primaria trebuie sa atribuie firmei dreptul de circulatie pe traseele din oras si sa asigure o subventie pentru mentinerea tarifelor la un nivel scazut. In acest fel, primarul Sucevei, Ion Lungu, si-ar fi respectat si una dintre promisiunile din campania electorala din iunie 2004, rezolvand una dintre cele mai stringente probleme ale Sucevei, transportul local. Numai ca, de-a lungul anilor trecuti, pe fondul degradarii continue a transportului civilizat in oras, ca si al impingerii spre faliment a TPS a dat mana libera firmelor de maxi taxi. Ocuparea abuziva a proprietatii private chiar daca nu se ajunsese, inca, la o intelegere privind asocierea cu Primaria, conducerea TASA a permis falimentarei TPS sa-si desfasoare activitatea in cladirile si platformele ce devenisera proprietatea sa, pe baza unui contract de inchiriere, valabil intre 1 ianuarie - 31 decembrie 2005. Dar, la jumatatea anului 2005, TPS refuza nu numai sa plateasca chiria, ci si sa paraseasca spatiile inchiriate. Concomitent, pe ruinele TPS, Consiliul Local Suceava decide infiintarea altei societati de Transport Public Local (TPL), ce preia si datoriile de 62 miliarde lei vechi la bugetul statului. Mai mult, prevalandu-se de faptul ca TPL ar fi continuatoarea TPS, Primaria Suceava ocupa abuziv bunurile imobile proprietate TASA si se foloseste de acestea, incepand din octombrie 2005.