Miliardarul Rupert Murdoch a cumparat Dow Jones, publisherul celebrului „Wall Street Journal", consolidind prima pozitie in lumea media a companiei sale News Corp.

Murdoch arata care este pozitia lui
in comparatie cu restul lumii media Mogulul media australian Rupert Murdoch a reusit ieri sa cumpere cu 5 miliarde de dolari compania Dow Jones, publisherul „Wall Street Journal", de la familia Bancroft, au anuntat ziarele din intreaga lume. Astfel, ziarul-emblema pentru comunitatea business mondiala a intrat in componenta News Corp., un imperiu media cu „tentacule" in toata lumea. Australianul urmarea cu interes de cel putin 10 ani publicatia, insa o oferta concreta a fost facuta doar la inceputul acestui an. „Wall Street Journal" nu a dus lipsa de ofertanti, Bloomberg, General Electric ori fonduri private de investitii fiind banuiti ca se interesau de publicatie. Interesul magnatului australian pentru ziarul de afaceri si-a gasit imediat ecouri din partea rivalilor de pe piata. La citeva zile dupa ce oferta a fost facuta publica, Thomson Corp. a anuntat ca va cumpara serviciul de stiri al Reuters, intarind astfel un competitor al Dow Jones Newswires. Murdoch si-a exprimat intentia de a investi masiv in „Wall Street Journal" pentru a-l transforma intr-o franciza de stiri la nivel global. Cei 60 de dolari/actiune oferiti reprezinta un pret cu 67% mai mare decit valoarea actiunilor la bursa de dinainte de oferta. Cu toate acestea, negocierile pentru preluarea Dow Jones au fost deosebit de dure si au durat mai multe luni din cauza nehotaririi familiei Bancroft de a vinde principala publicatie financiara a Americii timp de aproape un secol. Murdoch si-a exprimat incintarea ca a reusit sa convinga familia Bancroft si pe restul membrilor din Consiliul de Administratie sa vinda, spunind ca stie procesele de constiinta pe care le-a avut familia Bancroft inainte de a lua aceasta decizie. „Inteleg cit de greu le-a fost celor din familia Bancroft sa ia o asemenea decizie avind in vedere zecile de ani pe care i-au avut la conducerea «Wall Street Journal». Vreau sa-i asigur ca atit eu, cit si familia mea vom fi tot atit de fermi la conducerea ziarului", a declarat australianul, citat de „Financial Times". La rindul ei, familia Bancroft a spus ca luarea deciziei de a vinde s-a luat dupa o „lunga lupta interioara, analize si socoteli intre membrii familiei, consilieri si membri din Consiliul de Administratie" si spera ca si in continuare sa se pastreze rigurozitatea, independenta si obiectivitatea publicatiei.

Prin preluarea Dow Jones, compania lui Murdoch, News Corp., isi consolideaza pozitia de cea mai mare companie media din lume, inglobind posturi de televiziune precum Fox News Channel, tabloide ca „The Sun" in Anglia si „New York Post" in SUA sau serviciul web MySpace. „Financial Times" considera ca preluarea Dow Jones va conferi credibilitate trustului News Corp., acuzat de mai multe ori de practicarea unui jurnalism in interes propriu, lipsit de obiectivitate, reputatie, care l-a transformat intr-un paria pentru multe din sectoarele media. Criticii sanctioneaza frecvent Fox News Channel - canalul nr. 1 de televiziune prin cablu in SUA - pentru modul conservator de a prezenta stirile. „New York Post" e cunoscut pentru fotografiile dure de prima pagina, iar despre „The Sun" se stie ca este un ziar care cauta scandalul.

Printre cele mai mari imperii media dupa veniturile realizate, in afara de News Corp., sint cele ale General Electric, ce inglobeaza NBC si CNBC, Time Warner, Disney, Sony, AT&T ori Bertelsmann.

„Wall Street Journal" are o istorie de peste un secol, insa notorietatea si-a gasit-o o data cu preluarea Dow Jones, compania care-l detinea, de catre jurnalistul Clarence Barron la inceputul secolului 20. Fiica si mostenitoarea acestuia, Jane, s-a casatorit cu Hugh Bancroft, un avocat din Boston care suferea de depresii si care pina la urma s-a si sinucis. Vaduva Bancroft si-a luat linga ea copiii rezultati din casnicie si i-a pus sa promita ca vor avea intotdeauna grija de companie. Cel care a adus notoritatea internationala a publicatiei a fost Barney Kilgore, care a ocupat timp de peste 20 de ani postul de presedinte al Consiliului de Administratie Dow Jones. Acesta a extins acoperirea dincolo de pietele din America si a inceput exploatarea tehnologiilor de publicare pentru a distribui ziarul la scara nationala. Mandatul lui Kilgore a fost inceputul unui boom care a durat pina in anii ’80. La sfirsitul anilor ’90, deja „Wall Street Journal" era in declin; unii membri ai familiei Bancroft si-au exprimat nemultumiri asupra performantelor companiei si tot atunci au aparut primele zvonuri privind vinzarea Dow Jones.

Campionul preluarilor Inceputurile imperiului media al lui Rupert Murdoch se gasesc in Australia anului 1952, cind tatal acestuia, Keith, a cumparat publicatia „Adelaide News". Dupa moartea lui Keith, mostenitorul Rupert si-a petrecut urmatorii ani cumparind, lansind si investind in ziare si afaceri media din Australia. Pentru ambitiosul Murdoch, aceasta nu era insa suficienta. Extinderea in afara tarii a venit firesc, publicatii de traditie din Marea Britanie si SUA integrindu-se in trustul sau. In Anglia a cumparat „News of the World", „The Sun", „The Times", „The Sunday Times". O data cu intrarea in Statele Unite in 1973, Murdoch a adaugat la portofoliul sau „San Antonio Express" si „News". Au urmat „New York Post", „New York Magazine" si „Village Voice". Urmatorul pas - lansarea unei a patra retele care sa concureze „The Big Three" (ABC, CBS si NBC). Astfel a achizitionat Twentieth Century Fox Films, care, coroborata cu lansarea de statii de televiziune in sapte mari orase, s-a constituit in rampa de lansare pentru reteaua Fox Network. Dorinta de a fi prezent in toate segmentele media l-a determinat sa se implice in televiziunea prin satelit si publicarea de carti. Australianul apare in topul „Forbes" cu o avere de 7,7 miliarde de dolari, fiind al patrulea cel mai bogat om din lumea mass-media, dupa Barbara si Ana Cox, care detin Cox Enterprises, cu o avere de 12,6 miliarde de dolari fiecare, si John Werner Kluge, care a cistigat 9,1 miliarde de dolari cu compania Metromedia. Mai multe despre stirile emise de Banca Mondiala puteti citi pe www.cotidianul.ro/select