Actor si regizor de teatru, convertit la regie de lungmetraj, Horatiu Malaele filmeaza din greu la pelicula „Nunta muta". Caldurile din primele doua saptamini de lucru nu i-au diminuat zelul, ba din contra.

Pe platou, Malaele e ca pe scena: extrem de activ sipus pe sotii. In imagine, alaturi de el, Meda Victor,Victor Rebengiuc si Tamara Buciuceanu Canicula i-a tinut hangul lui Malaele in timp ce filma, la studiourile Castel Film de la Snagov, povestea stranie a unei nunti taranesti facute pe tacute in 1953 din pricina doliului national decretat la moartea lui Stalin. In a saisprezecea zi „de platou" din cele 27 prevazute, a venit rindul secventei care se petrece la un parastas. Actorii, printre care Luminita Gheorghiu, Dan Condurache, Nicolae Urs, Catrinel Dumitrescu, Valentin Teodosiu si Serban Pavlu, suportau cu stoicism hainele negre, de doliu. Intr-o casa taraneasca, in paragina, se filmeaza pomana la care, neinvitata, apare si stafia moartei. Pe cerdac, la umbra, in fata unui „video assist" stau regizorul si directorul de imagine Vivi Dragan Vasile. De la inaltimea experientei sale de peste 30 de ani de cinema, Dragan e un fel de „consigliere" pentru regizorul debutant. „Sa rida cineva", comanda Malaele. „Zi-i, domne, pe nume. Sa rida cutare. Dupa aia te trezesti ca rid cu totii. Ca in cinema toti se cred «cineva»", comenteaza Vivi Dragan. „Asta e ca-n filmele lui Sergiu, alea cu razboi si multi figuranti. Zicea Sergiu: «Sa moara unii!». Cind auzeau, toti figurantii, la pamint. «Nu, nu, nu muriti chiar toti in acelasi timp. Unii dintre voi sa mai traiasca, totusi». Toti figurantii se ridicau fuguta in picioare." „Adica ce vrei sa zici, Dragane?", il interpeleaza Dan Condurache, „ca actorul roman are mentalitate de figurant?". „Nu, dom’le, dar asta e natura umana. Toti ne credem cineva", incheie directorul de imagine impaciuitor.

Intr-o pauza, in timp ce se schimba pozitia aparatului de filmat, actorii se inghesuie la umbra, la un pahar cu apa rece si o inghetata. „Scenariul e minunat", spune Luminita Gheorghiu. „Eu nu am un rol de mare amploare, ci mai degraba unul de culoare. Iar Malaele e grozav." „Da, da", s-au grabit actorii sa-si laude regizorul. „Sa dea Dumnezeu sa iasa bine, dar cred ca o sa iasa, ca eu am mina buna le regizori", continua Luminita Gheorghiu. „Gata, copii, inghetata la picior, ne intoarcem la treaba!", isi striga regizorul actorii. Filmarile nu sint intotdeauna spectaculoase, se sta cite o zi intreaga pentru o secventa-doua. Asa se petrec lucrurile si de data asta. Se trag multe duble cu scena in care la pomana transformata, in bun stil romanesc, in petrecere apare stafia femeii pentru care cei adunati maninca si, mai ales, beau. Actorii trebuie sa joace niste cheflii, in frunte cu popa, care ramin socati la vederea moartei ce apare in rochie de mireasa.

Malaele e vesel, in pauze spune bancuri si versuri: „O stiti pe-asta? «Da-mi sinii tai, nebunii, sa ti-i calaresc ca hunii.» Ei, cine-a scris-o?", da el teste de cultura literara echipei de filmare. „Nimic nu stiti. Emil Brumaru, baaaai." „Auzi, nea Hora? Tu chiar tii la chestia asta, sa arate toti cu degetele spre usa? N-ar fi mai bine sa traga o muiere un racnet si sa arate doar aia cu degetul?", sugereaza Vivi Dragan. „Nu, nu. Nu tipa nimeni. Pai, vad moarta. Asta e mult peste sentimentul de spaima. E de-a dreptul consternare. Cum naiba sa vezi moarta pe care tocmai ai ingropat-o? Nici nu mai ai glas", ii da replica Malaele. „Uite cum facem. Tragem una si cum zic eu. Si o alegem pe cea mai buna la montaj. La pariu. Eu pun 20 de dolari. Da’ ti-i aduc miine, ca acu’ n-am." Se trage o dubla si dupa sugestia lui Vivi Dragan.

Luminita Gheorghiu crede in calitatea filmuluipentru ca ea are „mina buna la regizori" „Scenografia la mine!", il cheama Malaele pe Mihnea Mihailescu, in pauza de masa. „Miine dam motor la 9 jumate. Trebuie sa fie pregatita o caruta plina cu cirnataraie de la Angst. Lebar, slanina… de toate. Pui polistiren expandat dedesubt si pe deasupra cirnati, sa para belsug, sa dea pe-afara, sa se tirasca si pe jos. A, si putini cu brinza si oale cu sarmale… Avem o nunta de facut!" „Regia de film e o munca de Sisif", ne explica Horatiu Malaele, putin obosit. „Voi avea mult mai multa intelegere de-acum incolo pentru regizorii la care voi juca… Scenariul filmului e o «casatorie», zic eu, fericita intre o poveste reala pe care am auzit-o in urma cu foarte multi ani si nuvelele lui Mircea Eliade, «casatorie» completata insa de absurdul lui Ionesco si de abstractul lui Brancusi. O poveste care, desi se petrece in 1953, e foarte actuala pentru ca vine sa intregeasca adevarul conform caruia somnul natiunilor naste monstri. Eliade e roman, si-a scris nuvelele fantastice in romaneste si ele erau inspirate din «somnul» acestui popor."

„Nunta muta", pe un scenariu semnat de Horatiu Malaele in colaborare cu Adrian Lustig, o productie Castel Film, va avea premiera la inceputul anului viitor.

Scenariul, pe scurt O echipa de filmare vine intr-un sat izolat sa faca un reportaj despre fenomene paranormale. Spre surprinderea reporterilor, satul este populat numai de femei batrine, in doliu. Primarul satului le spune povestea locului, intimplata in primavara lui 1953. Ana si Iancu sint de atita vreme impreuna ca a inceput sa le iasa vorbe. Dupa o discutie aprinsa cu tatal fetei, Iancu o cere de nevasta. Linga sat, un regiment sovietic de tancuri face manevre zilnice. Smaranda, fosta logodnica a lui Iancu, moare in urma unui viol bestial. Dupa inmormintare, pregatirile de nunta incep ca pentru un ospat pantagruelic. La nunta participa tot satul. Atmosfera e intretinuta de un taraf de lautari invalizi de razboi, scapati de la Cotul Donului. In toiul petrecerii, primarul satului anunta moartea lui Stalin si declararea doliului international de 7 zile. Mesenilor li se acorda o ora sa paraseasca petrecerea. Socrul mic are ideea sa continue nunta in interiorul casei, captusind-o pe dinafara cu scinduri pentru ca din interior sa nu razbata nici un sunet. Nuntasii se prefac ca pleaca. Petrecerea se reia pe muteste. Dar pe masura ce bautura incepe sa-si faca efectul, „nunta muta" devine ditamai paranghelia. Si tocmai cind se taie tortul miresei, un tanc sovietic intra in incapere. Toti barbatii sint deportati intr-un lagar de munca.

Ce film va avea un impact la fel de puternic ca „Lista lui Schindler" aflati pe www.cotidianul.ro/select