Miliardarul australian Rupert Murdoch a cumparat compania Dow Jones, care detine celebrul cotidian financiar american Wall Street Journal. Tranzactia prin care compania lui Murdoch, News Corp., a preluat Dow Jones are o valoare de 5,6 miliarde de dolari, transmite Reuters. Familia Bancroft, care a detinut timp de un secol una dintre cele mai importante surse de informatii din SUA, Wall Street Jurnal, si-a dat acordul pentru vanzarea actiunilor dupa negocieri indelungate si conflicte intense intre membrii sai. Preluarea Dow Jones reprezinta concretizarea vechii dorinte a lui Murdoch. Daca miliardarul si-a vazut visul cu ochii, multi dintre angajatii Wall Street Jurnal si-au dat demisia de teama ca noul patron va interveni in politica editoriala a publicatiei.
Magnatul mass-media Rupert Murdoch si grupul sau News Corp au obtinut, recent, acordul familiei Bancroft pentru a prelua compania Dow Jones & Co., care editeaza prestigiosul cotidian financiar Wall Street Journal (WSJ), pentru 5,6 miliarde de dolari, informeaza Financial Times.
Consiliile de administratie de la Dow Jones si News Corp. au aprobat fiecare proiectul de achizitie. Acest deznodamant intervine dupa aproape trei luni de dezbateri care au divizat familia Bancroft. O parte a familiei se opunea preluarii grupului de catre Rupert Murdoch in numele pastrarii integritatii redactionale a publicatiilor grupului, care ar fi pusa in pericol in cazul integrarii intr-un grup de presa generalista si de divertisment. Potrivit agentiei Reuters, care citeaza o sursa apropiata afacerii, cei 16 membri ai conducerii, care au discutat pentru mai multe ore in timpul serii, nu au ajuns la o decizie unanima, insa "o puternica majoritate" a votat recomandarea pentru aprobare a intelegerii. Cei mai refractari din acest camp, regrupand aproximativ 9,1% din drepturile de vot, s-au opus pana marti seara cand au decis in sfarsit sa accepte oferta de 60 de dolari pe actiune lansata de Rupert Murdoch. Doi dintre membrii consiliului director, apartinand familiei Bancroft - Leslie Hill si Dieter von Holtzbrinck - s-au abtinut de la vot, potrivit Wall Street Journal (WSJ). Al treilea membru al familiei Bancroft, Christopher Bancroft, a parasit intalnirea dupa putin timp, a mai scris WSJ, citand surse anonime.
Bancroft detinea 64% din voturi
"In primul rand este putin trist, dar in al doilea rand era singurul lucru care putea fi facut", a spus Elisabeth Goth Chelberg, membra a familiei Bacroft care a incercat, fara success insa, sa implice familia sa in management acum 10 ani, citata de WSJ. Familia Bancroft detinea impreuna 64 la suta din drepturile de vot si 24 la suta din actiunile Dow Jones. Murdoch avea nevoie doar de 30 la suta din drepturile de vot ale familiei Bancroft, restul actionarilor fiind favorabili unei preluari de catre News Corp. Pe langa oferta de 60 dolari pe actiune, News Corp. a mai anuntat ca va achita si cele aproximativ 30 milioane de dolari reprezentand cheltuielile avocatilor si consilierilor familiei Bancroft in acest dosar. Actiunile News Corporation s-au apreciat cu 1,6%, pana la 28 dolari, la bursa din Sydney. Inainte de publicarea vestii, Dow Jones incheiase cotatia in scadere cu 0,9%, pana la 56,45% si News Corporation a incheiat in crestere cu 2,4%, pana la 22,48 dolari la New York.
Asigurarile lui Murdoch
Reputatia de afacerist rapace a lui Murdoch fiind binecunoscuta, multi se intreaba daca "Wall Street Journal" va mai fi acelasi. Acest acord a pus capat divergentelor dintre Murdoch si familia Bancroft, care detine compania Dow Jones de peste 100 de ani. Unul dintre membrii familiei a declarat ca intreg clanul plateste acum pretul neimplicarii in administrarea corporatiei in ultimii 25 de ani. In pofida asigurarilor date de Murdoch ca independenta editoriala a prestigiosului cotidian "Wall Street Journal" nu va avea de suferit prin schimbarea proprietarului, multi angajati si-au dat demisia. De aceea, el a fost de acord cu numirea unei comisii independente care sa gestioneze problemele de personal. Pentru Murdoch, preluarea controlului asupra principalului cotidian financiar american constituie o trambulina de lansare in cursa pentru obtinerea controlului asupra altei publicatii de marca in domeniu, britanicul "Financial Times". Odata cu preluarea Dow Jones & Co., magnatul australian va controla una din cele mai importante agentii de infomatii financiare din lume, dupa Thomson-Reuters si Bloomberg, precum si "Wall Street Journal", un cotidian de referinta in mediile de afaceri. Grupul News Corp. controleaza 175 de jurnale in peste 12 tari, pe lista aflandu-se atat ziare de scandal, cat si jurnale prestigioase cum este "Times" in Marea Britanie. In SUA, grupul detine posturile de televiziune Fox, studiourile de film 20th Century Fox si cotidianul "New York Post".
Acord de 11 miliarde de dolari
Omul de afaceri Rupert Murdoch a incheiat, la sfarsitul anului trecut, un acord pentru achizitionarea participatiei lui John Malone la trustul media News Corp., in valoare de 11 miliarde de dolari, renuntand in schimb la controlul asupra furnizorului de televiziune prin satelit DirecTV si la alte active, transmite Mediafax.
Astfel, Rupert Murdoch si-a consolidat pozitia in cadrul News Corp., trustul media pe care l-a infiintat el insusi, in timp ce John Malone va reveni in calitate de jucator important pe piata serviciilor de televiziune din Statele Unite, prin intermediul Liberty Media. "In anul 2006 am efectuat multe investitii pasive in activitati strategice din punct de vedere operational, dar aceasta este cea mai mare si mai importanta tranzactie", a declarat directorul general al Liberty Media, Greg Maffei. Acordul a pus capat negocierilor intre asociatii, dar si rivalii Rupert Murdoch si John Malone, care s-au intins pe durata a doi ani. Malone a preluat, in 2004, un pachet de actiuni cu drept de vot, reprezentand aproape 20% din capitalul News Corp., aflat in pericol de faliment, motiv de ingrijorare pentru Rupert Murdoch in legatura cu o potentiala diminuare a influentei familiei sale in trustul media.
Cu toate ca aceasta problema dispare odata cu intelegerea celor doua companii, renuntarea la DirecTV inseamna pentru Murdoch piederea pozitiei de varf dobandita pe segmentul de distributie a serviciilor de televiziune din Statele Unite.
Proteste la WSJ
Circa 200 de ziaristi ai cotidianului american Wall Street Journal (WSJ) nu s-au prezentat la lucru, in urma cu o luna, pentru a-si exprima astfel atasamentul fata de independenta ziarului pe care o considera amenintata prin oferta de cumparare a magnatului presei Rupert Murdoch, informeaza Rompres.
Miscarea de protest a antrenat o treime din cei 600 de angajati ai ziarului. Unul dintre responsabilii sindicatului IAPE, E. S. Browning, a negat totusi ca demonstratia lor ar fi fost o greva intrucat ei au venit totusi la lucru in cursul zilei, iar protestul lor nu a impietat aparitia cotidianului in ziua urmatoare. El a motivat actiunea ziaristilor, "la care au participat aproape toti membrii sindicatului", prin negocierile in curs asupra conditiilor de lucru si "in care nu se inregistreaza prea mult progres". Prestigiosul cotidian economic este al doilea in topul celor mai citite ziare in SUA si constituia obiectul unei oferte de cumparare a magnatului presei Rupert Murdoch.
Fox Business versus CNBC si Bloomberg Television
Concernul media News Corporation a anuntat ca va lansa, in data de 15 octombrie, reteaua de televiziune Fox Business care va concura cu posturile de business CNBC si Bloomberg Television, informeaza Reuters. Concernul a anuntat ca a asigurat deja un acord de distributie cu operatorii principali de cablu din SUA si ca postul va fi disponibil pentru 30 de milioane de abonati. Concernul News Corporation detine mai multe zeci de posturi TV in intreaga lume, printre care retelele Fox News Channel si SKY Network Television, studiourile cinematografice 20th Century Fox si zeci de ziare si reviste, printre care "New York Post", "The Times", "The Sunday Times", "The Sun" si "News of the World". News Corporation detine si o parte din actiunile postului romanesc de televiziune B1 TV.
100 de concedieri
Conducerea publicatiei "The Sunday Times" a concediat, in urma cu o luna, 20 de jurnalisti din echipa editoriala care insumeaza 280 de persoane, in cadrul unui plan de reducere a cheltuielilor cu 3,7 milioane de euro, informeaza Realitatea TV. Rupert Murdoch a anuntat concedierea a aproximativ 100 de jurnalisti de la cele patru publicatii londoneze pe care le detine, "The Times", "The Sun", "News of the World" si "The Sunday Times". Echipa redactionala de la "The Times" a fost redusa cu 30 de persoane, iar echipa "News of the World" cu 20 de persoane. Compania News International a dorit sa reduca cheltuielile pentru noul an financiar, care a inceput la 1 iulie, cu peste 44 de milioane de euro. Reprezentantii "The Sunday Times" au anuntat ca publicatia va aparea si in Dubai, iar de editarea ziarului se va ocupa redactia din Londra.
Miliardarul a vandut Fairfax Media
Compania News Corp., detinuta de Rupert Murdoch, a vandut, in urma cu aproximativ 2 luni, intreaga participatie de 7,5 procente din Fairfax Media pentru aproximativ 380 milioane de dolari australieni (312 milioane dolari sau 230 milioane euro), informeaza Rompres. Presedintele Fairfax, Ron Walker, a declarat ca News Corp. a informat compania sa ca a vandut cele 75 milioane de actiuni la 5,07 dolari australieni pe actiune.
News Corp. a cumparat pachetul Fairfax, care detine publicatiile "The Sydney Morning Herald", "The Age" si "The Australian Financial Review", in luna octombrie anul trecut, descriind-o atunci drept o investitie amiabila strategica. Dupa ce News Corp. a oferit cinci miliarde de dolari pentru Dow Jones & Co. Inc. oferta lui Murdoch pentru Wall Street Journal nu era sustinuta de jurnalistii actionari, iar unii angajati au criticat ideile magnatului de a schimba configuratia ziarului. Unii angajati au fost lezati de comentariile lui cu privire la anumite aspecte legate de structura Wall Street Journal, cum ar fi marimea articolelor. Murdoch a mai declarat ca citeste rar un articol intreg deoarece sunt prea lungi si ca, uneori, este deranjat de articolele lungi. Murdoch a cedat, in luna martie, celor sase copii ai sai actiuni la trustul media News Corp. in valoare de 600 de milioane de dolari.