Au trecut deja trei ani si un referendum de la alegerile din 2004. Intre timp, alegerile europene au fost aminate, iar presedintele a fost suspendat. Dar incertitudinile de acest tip nu mai pot continua.

Oricit ar incerca sa mai amine, partidelor le-a venit sorocul. Alegerile bat la poarta si vor ocupa viata noastra cea de toate zilele inca doi ani. Si cum unii nu sint inca pregatiti pentru confruntarea directa cu electoratul, ca de fiecare data inaintea alegerilor, consultantii electorali devin marii, daca nu unicii maestri ai jocului politic. De la ei se asteapta minuni precum transformarea zmeului in Fat-Frumos si a zgripturoaicei in Ileana Cosinzeana. Iar daca cinci alegeri si sapte scrutine in doar doi ani reprezinta un efort fara precedent nu doar pentru partide, ci mai ales pentru alegatori, vrajitorii electorali promit sa farmece prin bagheta mediatica o societate inca bulversata. Astfel ca, atunci cind, in final, vom ajunge la ultima incercare, alegerile prezidentiale din decembrie 2009, electoratul va fi sau cucerit, sau prea obosit de atita politica combativa.

Incapabile sa se reformeze si sa dialogheze deschis cu societatea, partidele prefera sa recurga la vrajitorii electorale. Si ce vraji nu fac partidele noastre? Caci de la o vreme asistam la metamorfoza miraculoasa a mediului politic. Un exemplu: unele sondaje arata ca, fara vreo explicatie rationala, romanii si-au schimbat opiniile politice, cu o viteza ametitoare mai ales in relatiile cu presedintele si cu primul-ministru. Or fi ele, opiniile, prin insasi natura lor, schimbatoare, dar nici chiar asa. Cind nimic crucial nu s-a intimplat, asistam cu siguranta la o mica scamatorie sociologica. Si cind „andrisantul" e necunoscut, cum s-a intimplat, problema redactarii chestionarului si a ordinii intrebarilor devine capitala. Nu e totuna sa investighezi publicul despre increderea in politicieni dupa un consistent set de intrebari despre pensii sau inainte. Iar o astfel de greseala, daca s-a intimplat, nu e chiar nevinovata. Dar, oricum, sintem obisnuiti cu astfel de jonglerii, caci ele sint favoritele consultantilor politici pentru care adevarul si deontologia sint probleme fara semnificatie politica. Morala e un lux pe care nici politicienii, nici consultantii nu si-l permit. Singurul lucru care importa este reusita. Caci celor ce au puterea li se iarta aproape orice. De aceea nu conteaza cum se obtin voturile, ci cit de multe sint.

Un alt procedeu asupra caruia marii maestri se apleaca in misterioasele lor laboratoare este strategia magica. Pentru a provoca un autentic macel electoral, vrajitorii nu precupetesc nici un efort. Mai ales financiar. Si prima proba a maiestriei maestrilor vrajitori vor fi alegerile europene. Pastrind integral potentialul ofensiv, coalitia antiprezidentiala se pregateste de manevre. Asa ca oricit s-ar distanta PD de celelalte partide, cita vreme capacitatea de lupta si randamentul politic al adversarilor sai sint intacte, orice este posibil. Si aici intervin maestrii marketingului politic. Atita vreme cit armada lui Basescu are in fata o flota adversa nevatamata de referendum, soarta bataliei nu este decisa. Si pentru confortul luptatorilor a fost chemat si Merlin sa isi aduca contributia.