Doctorii si inginerii sunt pana la urma niste profesionisti. Au o situatie materiala buna, sunt membri bine stabiliti ai societatii - nu doar figuri marginale de la care sa ne asteptam la acte de violenta disperate. Mai mult, au o baza stiintifica, i
Doctorii si inginerii sunt pana la urma niste profesionisti. Au o situatie materiala buna, sunt membri bine stabiliti ai societatii - nu doar figuri marginale de la care sa ne asteptam la acte de violenta disperate. Mai mult, au o baza stiintifica, iar stiinta nu este asociata cu zelul religios sau fanatismul politic. Bineinteles, doar o minoritate de musulmani zelosi sunt de acord cu violenta politica si doar o mica parte dintre ei declanseaza bombe. In orice caz, prezenta doctorilor si inginerilor in miscari fundamentaliste iese in evidenta.
Un motiv pentru acest fenomen este diferenta dintre cultura stiintelor fundamentale si cea a stiintelor aplicate. In intreaga lume, medicii si biologii tind sa fie mai sceptici si mai putin religiosi. Printre ingineri insa, inclinatiile conservatoare si chiar fundamentalist-religioase nu sunt neobisnuite. Acest fenomen nu se rezuma doar la Islam. In SUA, crestini cu studii de inginerie au condus multa vreme opozitia fata de teoria evolutionista a lui Darwin. In comparatie cu biologii, breasla doctorilor include o proportie mult mai mare de creationisti. In lumea musulmana, stiintele aplicate au chiar si mai mari implicatii religioase si politice. In efortul lor de depasire a secolelor de inapoiere militara si comerciala, musulmanii au cautat sa se industrializeze, sa rationalizeze administratia si sa adopte forme moderne de viata politica. Inginerii se bucura aici de un statut apropiat de cel al avocatilor si medicilor din Occident. Cei mai buni si cei mai stralucitori tineri musulmani se indreapta catre stiintele aplicate, in vreme ce stiintele fundamentale stagneaza.
O ingrijorare constanta a fost de a adopta aceste schimbari fara coruperea culturii musulmane - sa devina apti din punct de vedere tehnologic si totusi sa ramana musulmani devotati. Pentru a complica situatia, lumea islamica se afla intr-o perioada de experimentare religioasa. Doctrinele traditionale raman viguroase, insa structurile autoritatii religioase se schimba pentru a se potrivi cu o populatie urbana. In mod traditional, oamenii de stiinta musulmani stapaneau cunostinte folositoare din punct de vedere social: legea islamica. Azi si stiintele aplicate sunt folositoare. Drept rezultat, intr-un mediu modernizator, doctorii si inginerii se pot gasi in pozitii de autoritate religioasa, conducand un grup de studiu al Coranului sau interpretand scriptura. (...)
Insa posibilitatea violentei nu ar trebui sa ne impiedice sa observam ca convingerile fundamentaliste motiveaza un activism politic pozitiv. Islamistii (ca cei din Hamas) castiga credibilitate in randurile populatiei musulmane prin serviciile sociale si sprijinul comunitar pe care le organizeaza. Intr-adevar, profesionistii fundamentalisti adesea exceleaza in astfel de activitati. Stilul lor religios puritan stabileste un ideal moral cu reguli clare.
In vreme ce majoritatea islamistilor de azi au adoptat politici mai moderate, democratice, violenta politica de coloratura religioasa va atrage pe unii profesionisti. Mai mult, desi Islamul devine o forma de populism de dreapta, islamistii pot deveni o parte legitima a spectrului politic, cum sunt crestinii de dreapta din SUA.
Intr-adevar, o virtute a democratiei este abilitatea de a potoli tendintele violente. Insa, daca trebuie sa incurajam tendintele democratice in Islamul politic trebuie sa invatam sa ne gandim la islamisti ca la oponenti politici, iar nu ca la adversari violenti cu diplome universitare.
Copyright: Project Syndicate, 2007.
www.project-syndicate.org


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.