Ca atare, dezbaterea publica trebuie sa fie deschisa rapid si corect, analizand toate capitolele de cheltuieli bugetare pe care le presupune o asemenea actiune. Si ele sunt foarte multe. Asta in cazul in care faimoasele aeronave nu sunt gandite ca o operatiune doar de fatada, de rupt gura targului si de aratat ca, macar astfel, am intrat si noi in randul lumii si marcam despartirea definitiva de comunism, deoarece alea vechile, cum a spus domnul Basescu, "erau comandate de Ceausescu".
Ce-ar mai presupune achizitionarea acestor aeronave? In primul rand, daca se urmeaza protocolul celor de la Secret Service, va fi neaparat nevoie de achizitionarea a cel putin inca doua aeronave absolut identice, toate fiind intretinute pentru a fi gata de zbor 24 de ore din 24, pentru a reduce din posibilitatea identificarii de catre potentialii teroristi a avionului care va fi ales, deobicei in ultima secunda, pentru deplasarea ilustrului pasager. Pentru a asigura acest tip de capacitate operationala, fiecare avion trebuie sa aiba asigurata o rotatie permanenta de echipe de piloti, mecanici de bord, navigatori, intretinere de sol, functionand pe sistemul de rotatie in trei, adica o echipa activa, una in stand-by si una la odihna. Locatia pentru parcarea si intretinerea acestor aeronave trebuie sa fie complet separata de zona unde se efectueaza traficul normal aerian, iar securitatea ei urmeaza sa fie asigurata de o unitate speciala a SPP, coordonand in acelasi timp si capacitati rapide de reactie militara, aeriana si terestra. In jurul acestei locatii vor trebui sa fie construite baze pentru unitatile militare de paza si interventie, inclusiv una speciala pentru elicoptere. Caci, iata, aceasta este a doua componenta majora a flotilei prezidentiale, despre care inca nu s-a vorbit, dar care urmeaza logic pe lista achizitiilor. Caci aeronavele prezidentiale vor fi avioane de tip medium sau long courrier, deci greu de imaginat pentru a fi folosite in cazul in care Primul Om al tarii vrea sa se duca la un eveniment marcant pe plan intern, cum ar fi o vizita electorala la moastele Sfintei Paraschiva. In acest caz, este absolut normal sa i se asigure, tot in sistemul Air Force One, si flotila de elicoptere de transport aferenta, la fel de bine echipata atat la nivel de sistem de comanda si comunicatii cat si cu sisteme de armament de ultima generatie.
In plus, vor trebui achizitionate in regim de urgenta si elemente ale flotilei aeriene care, in spatiul aerian national, vor putea asigura acoperirea de securitate a aeronavei prezidentiale. Lucru deloc usor acum, caci nu se face sa ai ca escorta un Mig-21 Lancer la asa frumusete de jucarie noua, sau sa vezi ca elicopterele tale de lupta nu se pot tine de asta nou al tau. In consecinta, trebuie luat ceva pe masura. Un rationament simplu, facut si de ministrul Melescanu care, la randul sau, a declarat, pe buna dreptate, ca achizitionarea a doua avioane de comandament este prioritatea absoluta a Armatei Romane. In fine, iarasi in logica aceluiasi rationament, este inevitabil si ca primul ministru sa beneficieze de acelasi tip de dotari, caci protocolul de siguranta interzice deplasarea in acelasi avion a celor doi. Deci, o alta flotila. Costurile reale pot sa fie nu de sute de milioane, ci de miliarde de euro. Merita?