Fie ca este vorba despre un produs alimentar, nealimentar sau un serviciu, ne-am obisnuit sa tot vedem sau sa auzim ca respectivul este certificat ISO.     Familia de standarde ISO 9001:2000, fiind un ghid pentru evaluarea cerintelor clientilor, in scopul satisfacerii cerintelor acestora, releva faptul ca managementul la varf din cadrul unei organizatii trebuie sa se asigure ca obiectivele calitatii, incluzand printre ele si pe cele necesare pentru indeplinirea cerintelor referitoare la produs, sunt stabilite pentru functii relevante si la niveluri relevante ale organizatiei.     ISO 22000:2005. Acest Standard International stabileste cerintele pentru un sistem de management al sigurantei produselor alimentare atunci cand o organizatie are nevoie sa demonstreze capabilitatea sa de a furniza consecvent produse care sa satisfaca cerintele clientului, ale reglementarilor aplicabile si urmareste sa creasca satisfactia clientului prin aplicarea eficace a sistemului, inclusiv a proceselor de imbunatatire continua a sistemului si prin asigurarea conformitatii cu cerintele clientului si cu cele ale reglementarilor aplicabile.   Acest Standard International stabileste cerintele pentru a permite organizatiei sa planifice, sa proiecteze, sa implementeze, sa opereze, sa mentina si sa actualizeze un sistem de management referitor la securitatea produselor alimentare care sa aiba ca scop furnizarea unor produse finite, care, conform utilizarii intentionate, sa asigure faptul ca atunci cand sunt consumate, alimentele sunt sigure pentru consumator. De asemenea, are menirea de a evalua cerintele clientului si sa demonstreze conformitatea acestora cu acelea acceptate de client, relationate de siguranta produselor alimentare, de a demonstra comunicarea efectiva cu clientii si alte parti interesate pe parcursul lantului produselor alimentare si conformitatea cu cerintele aplicabile referitoare la siguranta produselor alimentare. ISO 22000:2005 arata ca firma respecta politici de siguranta a produselor alimentare si demonstreaza concordanta cu alte parti interesate si cauta certificarea sau inregistrarea sistemului de management privitor la securitatea produselor alimentare de catre o organizatie externa.     DE FATADA. Toate cerintele acestui Standard International sunt generice si destinate aplicarii de catre toate organizatiile care doresc sa proiecteze si sa implementeze un sistem eficient de management cu privire la securitatea produselor alimentare, indiferent de tip, marime si produsul furnizat, care opereaza in lantul produselor alimentare. Aceasta include organizatii direct implicate in una sau mai multe etape din lantul produselor alimentare in amonte si in aval (de exemplu, dar care nu este limitat la producatorii de furaje, fermieri, producatori de ingrediente, producatori de produse alimentare, comercianti cu amanuntul, servicii alimentare, servicii de catering, organizatii ce ofera servicii de curatenie, transport, depozitare si distributie) si alte organizatii indirect implicate in lantul produselor alimentare (cum ar fi furnizorii de echipamente, agenti de curatenie si ambalaje si alte materiale care intra in contact cu produsele alimentare). Acest sistem permite organizatiei sa se alinieze sau sa integreze sistemul propriu de management al sigurantei alimentelor in cadrul cerintelor unui alt sistem de management relationat/similar. Pentru o organizatie este posibila adaptarea sistemului (sistemelor) propriu de management existent pentru a stabili un sistem de management al sigurantei alimentelor care sa respecte cerintele acestui Standard International. Referitor la orice alt sistem de management standard este importanta accentuarea faptului ca o certificare inseamna ca sistemul este certificat si nu inseamna in nici un fel ca produsul este certificat ca fiind "sigur".     Istoric International Organization for Standards reuneste o retea de 154 organizatii nationale de standardizare, din tot atatea state membre. Este o organizatie neguvernamentala cu sediul la Geneva, Elvetia, si a fost infiintata in 1906. Totusi, abia din 1947 functioneza oficial ca o organizatie internationala al carei scop este sa faciliteze coordonarea internationala si unificarea standardelor industriale. Intrucat organizatia avea diferite abrevieri in diferite limbi, s-a optat pentru termenul grecesc "isos" care inseamna "egal". Toate restrictiile, reglementarile, standardele obligatorii referitoare la protectia vietii, sanatatii persoanelor si a mediului inconjurator trebuiau sa poarte un nume; el s-a numit ISO 9000 - baza pentru realizarea sistemelor de managementul calitatii.