Cel putin unul dintre cele doua modele ar putea fi produs la Craiova, daca Ford va deveni proprietar.

Viitorii cumparatori de Ford Fiesta ar putea sa sebucure de o masina facuta doar in Romania. Ford intentioneaza sa fabrice exclusiv in uzina de la Craiova un nou model de autoturism aflat in prezent in curs de proiectare in Germania si Marea Britanie, a declarat John Fleming, presedintele si directorul general al Ford Europa, intr-un interviu acordat TVR. „Va fi un model nou, fabricat exclusiv in Romania", a spus Fleming. „Este in curs de realizare in Germania si in Marea Britanie, unde ne proiectam toate masinile, dar cu siguranta va fi produs in Romania si vom profita de cunostintele disponibile la Craiova pentru a realiza acest lucru." La nivel european, grupul Ford are doua centre de design: cel din Dunton (Marea Britanie) si cel din Merkenich (Germania). Potrivit lui Fleming, 90% dintre noile masini produse la Craiova vor merge la export. Specialistii romani din presa auto sint, in unanimitate, de parere ca Ford are in vedere fabricarea in Romania a unui model de clasa mica, cum este cazul Fiesta, sau mini, in genul Ka. „Cu siguranta, modelul la care face referire John Fleming este noua generatie Fiesta, care va debuta oficial anul viitor. Vorbim despre un automobil de clasa mica, economic, care poate satisface cererea tot mai mare pentru asemenea autovehicule inregistrata in Europa Centrala si de Est, in special pe pietele emergente", a spus Teodor Stefan, redactor-sef la „Autoshow".

Nu este exclus insa nici un potential concurent pentru Logan. „Cea mai logica miscare pentru cei de la Ford ar fi sa propuna fie un concurent pentru Logan, fie pentru modelele sedan de clasa mica mai scumpe, gen noul Fiat Linea, in cazul in care intentioneaza sa atace pietele emergente. Logan are un mare succes atit in Europa de Vest, cit si pe pietele emergente din estul si sud-estul Europei, dar si in Orient si Rusia. A doua varianta ar fi producerea unui nou model, eventual de nisa, destinat mai ales pietelor occidentale, Ford avind de profitat de pe urma aderarii noastre la UE si a miinii de lucru mai ieftine decit in Vest", a declarat Aurel Niculescu, redactor-sef al revistei „Auto Mondial".

„Initial, ne-am fi gindit ca Ford va produce la Craiova un concurent pentru Dacia Logan si pentru toate autoturismele ieftine din clasa acestuia, probabil Ford Fiesta Sedan", a spus Tudor Bratu, redactor-sef adjunct la „BBC Top Gear" Romania. „Insa, declaratia lui John Fleming, conform careia in Romania va fi produs un model complet nou ce se dezvolta acum in Germania si Marea Britanie, ne duce cu gindul la noile Ford Ka si Fiesta, ambele aflate la sfirsitul perioadei de viata. Pentru Romania, mai potrivita ar fi Fiesta, care ar putea sa fie produsa aici in versiuni ieftine, ideale pentru piata noastra si pentru tarile din jur. Ford Ka va fi un miniconcurent pentru Smart si Fiat 500, a carui platforma o va prelua de altfel. Infrastructura existenta la Craiova este perfecta pentru construirea unui model de clasa mica", a sustinut Bratu.

„Estimam ca vinzarile de masini din clasa mica se vor majora cu 40% pina in 2010, ceea ce indica o oportunitate de crestere foarte mare, iar Ford vrea sa profite de acest lucru", a spus Mark Fields, presedintele Ford America. „Este un lucru elementar in afaceri", e de parere Jim Hall, analist in cadrul companiei AutoPacific, care crede ca Ford are in acest moment prea putin de oferit in segmentul de clasa mica si mini. „Este o noua afacere pentru ei si o sansa de a atrage mai multi clienti noi."

Presedintele Ford Europa, John Fleming, a prezentat la inceputul acestei saptamini oferta tehnica a companiei pentru pachetul de actiuni de 72,4% detinut de statul roman la Automobile Craiova. Ford Motor Company este singurul ofertant pentru preluarea Automobile Craiova. Anuntul de privatizare a pachetului de actiuni controlat de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a fost publicat pe 23 mai. Ofertele finale au putut fi depuse pina pe 5 iulie. Ford s-a angajat sa faca investitii directe de 675 de milioane de euro la Craiova pentru retehnologizarea si modernizarea uzinei. Fleming spune ca Ford va transforma uzina romaneasca intr-una dintre cele mai importante unitati de productie Ford din Europa. Grupul Ford a anuntat ca va investi un miliard de euro in Romania pina in 2012 si va produce anual 300.000 de autovehicule, dintre care 90% vor merge la export, si tot atitea motoare, dintre care 70% vor fi vindute in strainatate.

Noul model pe care Ford il va produce la Craiova va prelua „reteta" Logan: proiectat in strainatate, produs in Romania. Renault a cumparat Automobile Dacia in 1999. Patru ani mai tirziu, presa vorbea despre proiectul XC90. La jumatatea anului 2004, numele de cod devine cunoscut sub denumirea de Logan. Masina a fost proiectata in Franta, iar productia s-a realizat in Romania. Primul model Logan berlina a fost lansat in septembrie 2004. In octombrie 2006, al doilea model Logan, break-ul MCV, este disponibil pe piata. In ianuarie este prezentat inlocuitorul longevivului „Papuc". Denumita Van, noua utilitara Dacia Logan a fost comercializata incepind cu jumatatea lunii februarie a acestui an.

35 de fabrici Ford in Europa Ford Europe controleaza 35 de fabrici in Europa, dintre care jumatate sint folosite pentru asamblarea de masini. In Marea Britanie exista sapte astfel de uzine. In Bloxham se fabrica modelele Aston Martin DB7 Vantage coupé si Aston Martin Volante, in Coventry - Jaguar XK8, XJ8, Sovereign si Daimler, in Birmingham - Jaguar S-type, in Liverpool - Jaguar X-Type, in Solihull - Range Rover, Discovery, Defender si Freelander, in Newport Pagnel - Aston Martin V12 Vanquish si in Southampton - Ford Transit. In Germania sint doua fabrici. In Köln se produc modelele Ford Fiesta si Fusion, iar in Saarlouis - Ford Focus. In Belgia exista de asemenea doua uzine: in Genk sint produse modelele Ford Mondeo si Transit, iar in Gent - Volvo S60 si V70. La Valencia, in Spania, sint fabricate modelele Ford Focus, Ka si Fiesta, iar in Born (Olanda) sint produse modelele Volvo S40 si V40. Celelalte modele din gama Volvo sint produse in Suedia, la Uddevalla - C70 coupé si cabrio si la Gothenburg - V70, XC70, XC90 si S80. In Rusia, la Sankt Petersburg, se produce Ford Focus, model din 2002, in timp ce in Turcia, la Kocaeli, se fabrica Ford Transit.

Istoria Fiesta * 1976-1983: Ford produce pentru prima data modelul Fiesta, cu motoare intre 1-1,6 litri (45-83 de cai-putere)

* 1989-1997: Ford produce Fiesta cu cinci usi. A treia generatie se remarca printr-o crestere a motorizarilor: 1-1,8 litri (45-133 CP)

* 1999-2002: Fiesta suporta alte modificari in incercarea de a mai intineri modelul.

* 2002-2005: A sasea generatie nu mai are nimic de-a face cu fostele Fiesta, iar cel mai puternic motor ajunge la 2.000 de centimetri cubi si 150 CP.

* 2008: a opta generatie Fiesta ar putea fi comercializata incepind cu luna martie a anului viitor.

De ce nu renunta Ford la Volvo, pe www.cotidianul.ro/select