Daca cele doua generatoare pe care stafful Rolling Stones le foloseste la fiecare concert pot alimenta un orasel, energia celor din trupa a fost suficienta pentru a tine in priza zeci de mii de romani.

Pe Stadionul „Lia Manoliu" din Bucuresti s-a consumat, marti seara, unul dintre cele mai spectaculoase evenimente din istoria muzicala autohtona: concertul Rolling Stones. Daca la ora 18.00, cind a inceput concertul de deschidere al trupei Iris, stadionul era aproape gol, la trupa britanica Charlatans, publicul era mai degraba in trecere. La 21.25, in schimb, cind se adunasera pe „Lia Manoliu" 60.000 de spectatori, focurile de artificii au marcat intrarea in scena a celor patru veterani Rolling Stones si a instrumentistilor. Mick Jagger, la cei 63 de ani ai sai, a intrat in forta, interpretind piesa „Start Me Up", la fel ca in toate concertele din turneul european.

Solistul a aratat ca, dupa mai bine de 40 de ani de muzica, poate fara probleme sa domine scena, indiferent de proportiile acesteia, si sa seduca zeci de mii de ascultatori. Imbracat in frac, cu accesorii glam, a cintat 16 piese, printre care „It’s Only Rock’N Roll", „You Can’t Always Get What You Want", „Tumbling Dice" si „Satisfaction", care i-a electrizat pe toti cei de fata. Unul dintre cele mai spectaculoase momente din concert a fost duetul cu Lisa Fischer, din backing vocals, despre care Jagger a spus, in limba romana, ca „are o rochie frumoasa, dar niste pantofi ieftini". Impreuna au cintat „I Go Crazy", un omagiu adus lui James Brown, una dintre cele mai puternice influente asupra soundului trupei. In momentul in care Jagger i-a prezentat pe toti membrii formatiei, Lisa Fischer a primit din partea publicului aplauze comparabile cu cele de care s-au bucurat superstarurile serii.

A venit si rindul chitaristului Keith Richards sa intre in postura de solist si a aparut la microfon, fie simulind o euforie narcotizata, fie chiar sub influenta unor stimulente. Prima piesa pe care a interpretat-o a fost „You Got the Silver", iar cea de-a doua, „Wanna Hold You", urmata de un gest tandru: si-a sarutat chitara. Atit chitaristul Ron Wood, cit si bateristul Charlie Watts, ambii din componenta originala a formatiei, au avut o prezenta scenica si o prestatie muzicala care au contrazis prejudecatile legate de raportul dintre virsta si competenta.

In ceea ce priveste efectele speciale, regia spectacolului si derularea intregului performance Rolling Stones, lucrurile au mers cursiv, fara nici o ezitare sau timp mort. Mecanismul „A Bigger Bang" a functionat impecabil: efectele pirotehnice, proiectiile, trecerile dintre piese, efectele de lumini, sonorizarea, toate au mers ca un ceas. Uriasa limba gonflabila care flutura languros in spatele scenei, artificiile si jocurile vizuale au fost iepurii pe care masinaria Rolling Stones i-a scos din palarie, pentru a-si magnetiza publicul. Dar fara nici o urma de ostentatie. Apropierea dintre public si trupa sustine acest lucru, iar deplasarea scenei mobile in mijlocul spectatorilor a fost unul dintre cele mai convingatoare gesturi, la fel si momentul din final, cind Mick Jagger a fugit pe fisia de scena printre cei aflati pe gazon. Mai mult decit atit, Jagger s-a dovedit si un bun entertainer: a facut conversatie cu publicul si, chiar daca i se sufla in casca, replicile sale au fost un bun declic pentru multimea de fani.

Dupa incheierea concertului, aplauzele celor de pe stadion au fost suficient de puternice, astfel ca Rolling Stones sa se intoarca pe scena, pentru un bis. Piesa finala a fost „Brown Sugar", dupa care toti actorii acestei incredibile demonstratii de muzica si entertainment au facut o plecaciune in fata publicului, caruia i-au multumit. Artificiile tisnite din spatele scenei au marcat sfirsitul unui episod pe care multi il asteptau si, in ciuda uralelor venite din public, Rolling Stones nu s-au intors la un al doilea bis.

Fara sa fie exhibitionisti, britanicii care se apucau de muzica in anii ’60 au facut la Bucuresti o lectie de anatomie a ceea ce inseamna profesionalism. Chiar daca mai multi spectatori reprosau faptul ca din playlist au lipsit hiturile absolute ale trupei, chiar daca aproape toata lumea prezenta la concert a avut de indurat nu numai caldura, dar si cateringul mai mult decit indoielnic, precum si haosul rutier de dupa spectacol, „A Bigger Bang", editia Bucuresti, a meritat tot efortul.

Principalul motiv de nemultumire a participantilor la concert a fost serviciul de catering. Date fiind temperatura extrem de ridicata si prezenta a 60.000 de oameni pe stadion, punctele de unde se puteau cumpara bauturi si apa au fost insuficiente, motiv pentru care s-au format cozi interminabile pentru a cumpara un pahar cu apa sau o bere. Organizatorii locali, Compania „Events", au recunoscut deficientele legate de catering, dar nu au facut alte comentarii.

O alta problema a fost transportul. Daca traficul a fost supraincarcat inaintea concertului, ceea ce a urmat la sfirsit a fost mult supradimensionat. Chiar daca Metrorex a anuntat prelungirea programului de functionare a metroului, aceasta masura nu s-a dovedit foarte eficienta. Pentru simplul motiv ca, in conditiile in care concertul s-a terminat la ora 23.30, iar pina la cea mai apropiata statie de metrou, prin toata aglomeratia de rigoare, nu ar fi fost de-ajuns jumatate de ora pentru a prinde ultimul tren. Conducerea Metrorex infirma situatia. „Circulatia s-a intrerupt dupa ce organele de politie ne-au anuntat ca nu mai sint calatori care sa vina dinspre stadion", ne-a declarat Gabriel Zburlan, director de exploatare al Metrorex. Pe drumul de intoarcere, trebuia, de asemenea, sa escaladezi muntii de gunoaie de pe marginea drumului, majoritatea fiind, de fapt, mormanele de sticle pe care spectatorii au fost nevoiti sa le lase la intrarea pe stadion. Inaintea concertului, in fata stadionului, se aflau deja traditionalii speculanti de bilete. Chiar daca preturile pe care acestia le practicau erau relativ echilibrate fata de cele de la casele de bilete oficiale, surprinzatoare a fost cumva intelegerea tacita intre angajatii firmei de paza si jandarmi, respectiv liber intreprinzatorii, care continuau sa-si vinda marfa nestingheriti. (A.M., D.C.)

280 de cazuri medicale Cadrele medicale din cadrul ambulantei BGS au avut de solutionat 280 de cazuri la concertul celor de la Rolling Stones.

„Nu este o cifra mare, daca ne raportam la numarul celor prezenti si la temperaturile extreme care au fost. Insa ceea ce nu a fost in regula a fost faptul ca multe persoane cardiace si-au ignorat problemele medicale si au venit pe stadion incepind cu ora 16.00", declara Narcisa Mica, medic Ambulanta BGS. Cele mai grave cazuri cu care s-au confruntat medicii din cadrul Ambulantei BGS au fost doua persoane operate pe cord, pe care a trebuit sa le transporte la domiciliu si sa le aplice tratament pina la stabilizarea lor. (O.M.)

Au fost, le-a placut Nelu Dumitrescu, percutionist Iris „N-am putut sa facem cunostinta cu membrii trupei Rolling Stones. A fost un spectacol grandios, cu energie multa", afirma Nelu Dumitrescu, percutionistul formatiei Iris, care a cintat in deschiderea concertului de ieri-seara. Cit priveste micile probleme de coordonare ale celor de la Rolling Stones, el crede ca „trebuie sa fii nebun sa incepi sa critici micile inadvertente ale unei formatii consacrate precum Rolling Stones" si ca ar trebui sa ne dezobisnuim sa gasim nod in papura, pentru ca fiecare formatie are culoarea ei. „Luminile si scena au fost extraordinare. In tinerete, nu am fost un fan Rolling Stones si chiar daca atunci ii criticam, acum ii respect pentru stilul lor si pentru faptul ca nu au cedat modei", conchide Dumitrescu.

Hanno Hoffer, muzician si regizor

„E o formatie la care nu te duci ca sa-i auzi, ci ca sa-i vezi. Calitatea interpretativa sau faptul ca de-abia mai pot intinde corzile de la chitara nici nu mai conteaza, dat fiind statutul pe care-l au. Vocea lui Mick Jagger a fost remarcabila pentru virsta lui", spune Hanno Hoffer, liderul formatiei Nightlosers. „Publicul de pe iarba a participat la concert, iar cei din tribuna au fost total pasivi. Asta si pentru ca probabil vreo 60% au venit doar din curiozitate sau din snobism", completeaza Hoffer.

La minirecitalul lui Keith Richards, s-a bucurat si a spus: „Uite 50.000 de oameni la un concert de blues in Bucuresti". La fel, i-a placut foarte mult si duetul lui Mick Jagger cu Lisa Fischer cu o piesa dedicata lui James Brown. Totusi, Hoffer spune ca s-ar fi asteptat la un sunet mai puternic si mai clar.

Dan Bittman, solist Holograf

„Am ramas fara cuvinte, a fost fabulos. De-abia de ieri putem sa spunem ca a murit comunismul in Romania. Am vazut 60.000 de romani care au reactionat fantastic la un concert al unor oameni care toata viata lor au fost liberi", spune Dan Bittman, solistul de la Holograf. Cit despre criticile legate de sunet, el ne aduce aminte ca „Rolling Stones n-au dorit niciodata sa fie niste mari virtuozi, ci sa creeze o stare si niste piese fantastice. E fabulos sa asculti dupa 40 de ani piese precum «Satisfaction» sau «Honky Tonk Women» interpretate chiar de cei care le-au creat", spune Bittman. El a apreciat ca a fost foarte mult umor si ca au reusit sa ne deschida sufletele.

Lenti Chiriac, critic de muzica rock

Chiar daca nu este un amator de Rolling Stones, criticul de muzica rock Lenti Chiriac crede ca Rolling Stones ar fi trebuit sa cinte mai multe hituri in prima parte a concertului. „Cind o trupa cu 40 de ani de istorie vine pentru prima oara intr-o tara, ar trebui sa faca un best of.

E normal sa prezinti si piese din noul album, dar publicul ar fi asteptat mai multe dintre piesele lor de succes. Cum poti sa nu cinti «Angie», o piesa pe care toti romanii o cunosc?", se intreaba criticul.

El mai spune ca sunetul a fost cel mai bun auzit de el in tara,si ca dozajul a fost potrivit, fara sa fie la un nivel prea tare. „Cei din public nu au cintat versurile impreuna cu Mick Jagger, pentru ca jumatate nu aveau nimic de-a face cu rockul si pentru ca piesele sale nu sint difuzate pe radiourile din Romania", explica Lenti Chiriac.

Ioan Big, critic de muzica

„I-am vazut pe cei de la Rolling Stones si in Muntenegru cam acum o saptamina. Lista pieselor a fost aceeasi ca la Bucuresti si au avut un public mai entuziast decit cel din Occident, pentru ca in ambele locuri au venit in premiera", spune jurnalistul Ioan Big, autorul unei carti dedicate formatiei britanice. Selectia a fost echilibrata, cuprinzind toate perioadele si influente diverse (funk, blues, psihedelic), spune Big. „Vocea lui Jagger a fost foarte matura si clara, fata de unele discuri din anii ’70, unde trebuie sa faci un efort ca sa intelegi ce articuleaza. A fost o lectie de limba engleza", spune Big. Totusi, a fost nemultumit de cateringul neprofesionist, cu personal subdimensionat pentru cele 60.000 de persoane.

Robert Turcescu, jurnalist

Jurnalistul si realizatorul de televiziune Robert Turcescu este unul dintre putinii norocosi care au dat mina cu membrii trupei Rolling Stones inaintea concertului de la Bucuresti. Impresia pe care i-a facut-o Mick Jagger a fost aceea ca este „un personaj care isi merita titlul de Sir, care emana o distinctie aparte", in timp ce „Ron si Keith sint asa cum trebuie sa arate un rocker, exact asa cum ii vedem pe scena". Cit despre spectacolul de pe „Lia Manoliu", Robert Turcescu spune, pentru NewsIn, ca a fost „cea mai impresionanta productie muzicala pe care a vazut-o vreodata", adaugind: „Nu sint un individ care sa se emotioneze usor, dar spectacolul mi-a creat emotii nebanuite".

Programul urmatoarelor concerte din turneul Rolling Stones, pe www.cotidianul.ro/select Afla despre cel mai mare concert din istoria Rolling Stones pe www.cotidianul.ro/select