Lucrarea lunii la MNAC: o serie de comics-uri despre ghinioanele celor cu atitudine „balcanica".

Roman Tolici este, in ochii specialistilor de arta contemporana din Romania, unul dintre cei mai inovatori pictori ai momentului, insa Dan Popescu, managerul galeriei H’Art, crede ca „in tot ce lucreaza el putem recunoaste aceleasi teme hardcore: moarte, sex, Dumnezeu, niste obsesii generice, adica". Cunoscut pentru tablourile sale hiperrealiste, Roman Tolici expune de data aceasta seria „Fuck" de benzi desenate la Muzeul National de Arta Contemporana (MNAC), tot cu o tema hardcore. Alaturi de Gili Mocanu si altii, artistul este unul dintre primii care au abordat cu perseverenta, imediat dupa Revolutie, banda desenata, cu „teme tari", mai arata Dan Popescu. Curatoriata de Oana Tanase, care crede ca personajul principal al acestei serii de benzi desenate reprezinta „un alter ego al lui Roman Tolici", „Fuck" este „lucrarea lunii" de la MNAC.

Citeva secvente sint cunoscute amatorilor de benzi desenate din numarul sase al revistei „Hardcomics" si altele au fost expuse anul trecut la o galerie din Graz, in Austria. Pe un fundal negru, pe care Tolici l-a mai folosit si in alte serii de benzi desenate, asa cum arata Matei Ciltia, curator la Galeria Posibila, personajul lui Tolici este un „om obisnuit care isi incepe ziua trecind printr-o aglomerare de mici ghinioane", explica el. Pe scurt, verificind parca legile lui Murphy, personajul isi aprinde tigara de la filtru, la baie nu nimereste closetul, constata ca nu mai are pasta de dinti, se taie cind se barbiereste, se frige la aragaz, isi raneste un deget in timp ce isi pregateste micul dejun, isi musca limba cind maninca, se opareste cu ceai, isi rupe sireturile cind se incalta, ramine blocat in lift etc.

Dupa fiecare ghinion, barbatul se enerveaza si trinteste cite o injuratura: „Fuck", „Mother Fucker", de unde si titlul expozitiei. In mai multe secvente, un porumbel alb misterios vegheaza pataniile tragicomice. Roman Tolici ne-a declarat ca ideea din spatele acestei serii de benzi desenate este ceva mai veche, de prin anul 2000, cind artistul a scris o nuvela cu titlul „P***a ma-tii", varianta romaneasca aproximativa a injuraturii. Traseul narativ este aproape identic cu cel al seriei „Fuck". Referitor la personajul central, pe care artistul nu il recunoaste ca un alter ego (in nuvela, el este un Gheorghe oarecare), Dan Popescu remarca faptul ca Roman Tolici are tendinta de a se plasa ca „personaj mai mult sau mai putin negativ in propriile sale tablouri sau benzi desenate".

Matei Ciltia crede ca „morala" seriei „Fuck" pe care artistul o lasa deschisa publicului sau este legata de „pedeapsa pe care providenta o aplica pentru viata mediocra prost inceputa si continuata la fel, in virtutea inertiei". Ghinioanele sint un efect al delasarii tipic balcanice: daca nu te straduiesti sa-ti duci la bun sfirsit sarcinile cotidiene, totul incepe sa mearga din ce in ce mai rau. Raspunsul reflex, injuratura fac parte din aceeasi mentalitate: daca lucrurile merg prost, este pentru ca un fel de fatalitate apasa asupra destinului. Astfel, zice Matei Ciltia in incheiere, incepe omul obisnuit sa diabolizeze providenta, simbolizata de porumbelul cu aer cinic in desenele lui Tolici.