Service Oriented Architecture (SOA) este o strategie reala de afaceri, ce face posibile inovatia si dezvoltarea, furnizand companiilor beneficii reale, pe termen scurt, dar mai ales pe termen lung. Lider in domeniu, potrivit analistilor de varf din domeniu, este IBM.
Compania a organizat vineri evenimentul ''IBM SOA Day in Romania'', ocazie cu care expertii IBM au aratat ca din ce in ce mai multe companii de toate dimensiunile adopta o strategie SOA, obtinand beneficii considerabile in afaceri. La evenimentul ''IBM SOA Day in Romania'' au participat clienti IBM importanti din domeniile guvernamental, public, telecomunicatii, utilitati, IT, retail, financiar si parteneri de afaceri IBM.
Au fost prezentate tendintele pietei, cerintele pe care clientii le adreseaza companiei IBM, cele mai bune practici SOA care ajuta o organizatie sa devina mai flexibila, precum si modul prin care sa sustina optimizarea, schimbarea si derularea mai rapida si mai eficienta a proceselor de afaceri.
a€žIBM ofera o solutie completa pentru a fi partenerul de succes SOA. Expertiza noastra indelungata in afaceri si in industrie, serviciile si distributia noastra excelente, hardware-ul si software-ul IBM de clasa mondiala ne pozitioneaza ca fiind cel mai bun partener SOA pentru clientii nostri", a afirmat la deschiderea evenimentului Mihai Tudor, director general al IBM Romania.

Ce este SOA?

SOA este un nou mod de a privi o afacere. Orice afacere este formata dintr-o serie de servicii interconectate, dintr-o serie de sarcini umane sau tehnologice repetabile. Privind lucrurile in acest fel si reutilizand resursele tehnologice existente intr-o companie, schimband doar modul in care interactioneaza acestea, eficienta companiei pe ansamblu creste.
SOA genereaza o viziune mult mai completa asupra operatiunilor, potentialelor blocaje si a ariilor de extindere. Comunicatiile pot implica fie transferuri de date simple, fie doua sau mai multe servicii care coordoneaza o activitate. Serviciile sunt cuplate la un nivel la care aplicatiile nu trebuie sa cunoasca detaliile tehnice ale unei alte aplicatii pentru a putea sa comunice cu aceasta. Acestea au foarte bine definite interfetele de platforma independente si sunt reutilizabile.
Investitiile pe care companiile le fac in implementarea SOA se justifica prin diminuarea costurilor, dar si prin imbunatatirea proceselor de afaceri privind flexibilitatea si inovatia. Principalele beneficii oferite de SOA remarcate de clienti sunt: reducerea costurilor, flexibilitate crescuta, reducerea riscurilor si cresterea profitului.

IBM investeste anual 1 miliard de dolari in SOA

IBM investeste anual peste 1 miliard de dolari in Service Oriented Architecture; IBM are peste 12.000 de consultanti calificati SOA, strategi si specialisti IT; peste 1 milion de dezvoltatori SOA inregistrati care folosesc platforma IBM SOA; peste 300 de solutii patentate SOA pana in prezent; catalogul IBM Business SOA are peste 3.800 de produse si servicii reutilizabile comercializate de IBM si parteneri de afaceri IBM; peste 3600 de parteneri s-au alaturat programului IBM SOA Partner, ceea ce reprezinta o crestere de 200 de procente.

Intermediarul platilor interbancare romanesti a implementat SOA IBM

Unul dintre clientii IBM care au implementat Service Oriented Architecture este TransFonD, o companie creata de un grup de 27 de banci din Romania pentru a intermedia platile intre banci. Obiectivul major al TransFonD este acela de a stabili un nivel de conectivitate intre toate bancile membre care sa permita procese de plata sigure, clare si de incredere. Ca un obiectiv secundar, organizatia si-a propus sa proceseze platile eficient, reducand timpul total al tranzactiilor.
Prin incredintarea tuturor platilor in conditiile cerute de securitate si economie de timp catre un sistem automat care are la baza principiile SOA, TransFonD si-a demonstrat increderea in solutia IBM.
Prin intermediul solutiei IBM, TransFonD integreaza sistemul electronic de plati dintre banci cu aplicatiile si informatiile de procesare subsidiare ale Bancii Nationale a Romaniei, Bursei Romane si ale bancilor membre ale organizatiei, precum si cu cele ale Ministerului de Finante.

Citeste si:

Pentru a afla mai multe despre SOA si despre modul in care IBM dezvolta aceste solutii am stat de vorba cu Sandy Carter, Vice President, SOA & WebSphere Strategy, Channels and Marketing.

- Ce este SOA? Este o evolutie sau o revolutie?
- Este o evolutie. O evolutie pe partea de tehnologie. Este o revolutie pe partea de afacere. Este pentru prima oara cand vedem companiile implicandu-se atat de mult si vedem o abordare ce implica dotarea cu tehnologie.

- Ce face SOA pentru o organizatie, pentru o companie?
- SOA este Arhitectura Centrata pe Servicii, iar serviciile sunt o sarcina de afaceri, precum deschiderea unui nou cont sau verificarea bonitatii cuiva. Noi permitem crearea de servicii pentru afaceri si combinarea lor, pentru a se potrivi modelului de afacere. E la fel ca atunci cand copiii mei se joaca cu Lego. Ei iau lucrurile de care au nevoie si construiesc un pod, apoi le schimba si ridica un zgarie-nori. E la fel si cu o afacere. Daca ai o afacere care se bazeaza pe un set de servicii, asta e ceea ce trebuie sa faci, bazat pe aceste servicii, pe care le poti combina pentru a-ti face afacerea mai flexibila.
Exista mai multe proiecte din care am invatat. Favoritul meu se numeste a€žfactory in a box ". E vorba de concentrarea pe atributul cel mai valoros, pe ceea ce faci cel mai bine, si externalizarea restului. In procesul de productie, i-am adus pe furnizori sa vada procesul nostru de productie si sa devina parte la acesta. Ei ne furnizeaza materialele sau livreaza bunurile clientilor nostri. Ne-a luat trei saptamani sa integram furnizorii in procesul de productie. Iar asta este prea mult. Asa ca am folosit SOA pentru a crea procese de afaceri reutilizabile la care sa se poata conecta partenerii nostri, pentru ca acestia sa se poata conecta la procesul de productie, pentru a ajunge de la trei saptamani la doua zile.
O alta parte a lantului de furnizare - lantul de furnizare este o mare parte din domeniile pe care ne concentram in prezent - este o aplicatie numita COATS, care compileaza inventarul, cate bunuri avem si care este maximul care poate fi vandut. E vorba de doua milioane de linii de cod din trecut, care au fost orientate pe servicii si am folosit asta pentru a reduce timpul de raspuns de la 20 la 2 minute. Acestea sunt doar 2 din cele 7 proiecte pe care le derulam acum.

- De ce as alege IBM SOA?
- Din multe motive. In primul rand, daca vrei sa faci ceva ce implica afacerea ta, vizezi pe cineva care a mai facut asta, iar asta inseamna cineva care este mai implicat in SOA decat oricine altcineva. Am avut peste 4.500 de proiecte cu SOA. Cand privesti de aproape, iti dai seama ca SOA este diferit de alte abordari, in sensul ca porneste dinspre afacere inspre tehnologie. Nu prea exista altcineva care sa poata sa realizeze un plan de afaceri in intregime, pana la latura de tehnologie. Exista oameni care pot face o parte, dar nu totul. Asta nu inseamna ca o companie trebuie sa ia totul, dar asta exista, si te poti folosi de acea expertiza. Mai mult, tehnologia in sine este de prima mana. Exista noua sectoare ale SOA, iar noi detinem locul intai in toate. Cinci dintre ele tocmai au fost actualizate, trei fiind noi, iar noi ocupam locul intai in toate cinci, inclusiv cele trei noi.
Saizeci la suta din contractele noastre sunt in Europa, asa ca suntem o companie internationala, una globala, care adapteaza ceea ce face la particularitatile locale. De fapt, unul din motivele principale pentru care am vrut sa vin aici, in Romania, consta in ceea ce se intampla aici. Ati avut parte de o crestere semnificativa. Companiile romanesti sunt la un moment in care pot chiar sa intre pe piata si sa influenteze ceea ce se intampla in lume.

- Este SOA mai eficient pentru companiile mici sau mari?
- Cand apare ceva nou, apare in companii mari, avansate, care sunt dispuse sa incerce ceva nou si diferit. SOA asta era. Astfel, SOA a fost adoptat la inceput in companii mari. Multinationale mari, precum Toyota, Wachovia, Volkswagen, Audi - genul acesta de companii. Dar acum, pe masura ce tehnologia progreseaza si se maturizeaza, devine mai usor de adoptat si vine in pachete mai mici. Devine mai relevanta pentru companiile mici, iar afacerile de talie mica au nevoie de tehnologie cu un grad inalt de personalizare. Aceste companii nu mai vor sa dedice timp personalizarii, ci vor ca aceasta tehnologie sa fie disponibila.

- Am vazut in comunicatul de presa despre IBM Impact 2007. Ce s-a anuntat nou, ce a fost special la acest eveniment?
- IBM Impact 2007 a fost cel mai mare eveniment SOA al nostru. Am avut o conferinta mondiala in Orlando, la care au venit circa 4.500 de clienti pentru a afla mai multe despre SOA. La aceasta conferinta am facut mai multe anunturi. Primul a constat in stabilirea unui numar de planuri pentru arhitecturi orientate pe servicii specifice industriilor. Acestea includ latura de afacere, capitalul intelectual, cele mai bune practici pentru un sector. De exemplu, cum va arata sectorul asigurarilor in 2020? Din 352 de procese de afaceri in domeniul asigurarilor, care sunt cele pe care sa te concentrezi pentru a creste si a inova? Noi extragem din latura de afaceri acest capital intelectual, pe care nimeni nu l-a oferit la pachet pana acum, si apoi analizam un proces, sa zicem plati in sectorul de banking, cumparaturi personalizate sau retail si analizam care sunt serviciile de care ai nevoie sa fii competitiv. Poate ca acestea sunt pe un website, poate au de-a face cu procesul de check-out. Apoi oferim rezultatele companiilor, iar acestea se pot concentra pe ceea ce le diferentiaza. Apoi construim tehnologie utilizabila, care este mai simplu de cumparat si de administrat. Astfel, am inclus in pachet totul, de la un capat la altul, de la concepere si planul de afaceri pana la tehnologie. Am facut asta pentru 8 procese din 6 industrii.
Celalalt anunt major a fost pentru latura de administrare a afacerii. Companiile se folosesc de indicatori de performanta cheie pentru a vedea cum merge afacerea. Am prearanjat 17 indicatori de performanta cheie pentru industrii specifice, pentru a permite firmelor sa vada cum merg procesele lor si a masura imbunatatirea generata de SOA. Astfel, am modelat procesul, asta este ceea ce procesul ar trebui sa faca, acum trebuie sa il monitorizeze, trebuie sa vad indicatorii de performanta cheie, sa vad cum merge, si apoi sa il imbunatatesc. Trebuie sa facem un proces circular - creeaza procesul, monitorizeaza procesul si, daca nu merge, te intorci la etapa de design.

- Mai doriti sa adaugati ceva?
- Un alt lucru interesant prezentat de anunt consta in setul de oferte pentru dezvoltarea de capabilitati si cunostinte. Prin programul de certificare SOA - incepator, mediu, avansat - o persoana poate obtine certificare pentru aptitudinile de instalare pentru SOA. Certificarea avansata include nu doar latura de tehnologie, ci si pe cea de afaceri, asa ca vezi lucrurile din ambele perspective.
De asemenea, am prezentat SOA Space, care este un spatiu online unde programatorii pot veni pentru a vorbi unii cu altii, a impartasi idei si sa se intrebe diferite lucruri unii pe altii. Avem deja 1,1 milioane de utilizatori pe SOA Space.
Am prezentat si simulator BPM (Business Proces Management), care este ca un simulator de zbor. Vrem sa aratam oamenilor din anumite sectoare cum sa construiasca procesul care trebuie si cum sa foloseasca SOA pentru el. Asa ca am construit un simulator, ca un joc, pentru a ajuta latura de afaceri si cea de IT sa invete cum sa colaboreze in privinta unui anume proces, pentru ca adesea oamenii iau un proces prost, care nu este eficient sau nu este agil, si adauga SOA, si tot ce ai obtinut este sa sustii cu SOA un proces prost. Asa ca vrem sa ii ajutam sa se asigure ca au procesul care trebuie si sa adauge tehnologia. Acest simulator este extraordinar. Exista mai multe universitati care predau cursuri pe baza lui, asa ca depinde de universitatile romanesti sa il adopte. Avem si multi parteneri de afaceri care il folosesc pentru cursuri de perfectionare si pentru crearea de oportunitati de afaceri. De asemenea, am prezentat SOA Business Catalogue, care este un catalog online ce poate fi privit ca o biblioteca unde te duci si iei carti. In acest caz, te duci si iei servicii, asa ca iti poti crea propriul set. In prezent avem circa 4.000 de servicii acolo si vom adauga 1.000 pana la sfarsitul anului.