Companiile mari se tem ca Apple va reusi sa faca in comunicatii mobile ce a facut cu iPod-ul: sa schimbe fata unei industrii. Ca atare, vor sa scoata propriile iPhone-uri.

Telefoanele mobile din tarile asiatice, suprasaturate de tehnologie, pot deja sa ruleze melodii digitale si jocuri video si sa primeasca semnalul satelit pentru televiziune, spune „The New York Times". Insa acum, dupa ce analistii si managerii din industria de profil au apucat sa se uite pentru prima data cu atentie la iPhone, multi dintre ei sint ingrijorati ca producatorii asiatici ar fi subestimat amenintarea Apple.

„Impactul Apple va fi mai mare decit cred producatorii de terminale din Asia. iPhone este diferit fata de telefoanele mobile de pina acum. Este prototipul viitorului telefoanelor mobile", spune Kim Yoon-ho, analist la Prudential Securities in Seul. In patru zile de la lansarea pe piata americana s-au vindut 525.000 de aparate iPhone.

Temerile din acest moment sint ca Apple va „recidiva" in comunicatiile mobile, ceea ce a reusit in industria aparatelor muzicale portabile cu iPod: sa schimbe industria. Cind a aparut iPod-ul acum sase ani, marii producatori asiatici ca Samsung Electronics sau Sony n-au stiut ce i-a „lovit", spun analistii. In Coreea de Sud, si nu numai, spune „The New York Times", producatorii iau in serios amenintarea si se grabesc cu propriile telefoane care sa semene cu iPhone. Pina la sfirsitul anului, Samsung, cel mai mare producator de terminale mobile din Coreea de Sud, va lansa modelul Ultra Smart F700, cu un ecran tactil de dimensiune mare, in mare parte asemanator cu iPhone. LG Electronics, un alt mare producator coreean de telefoane mobile, a inceput sa vinda in Italia un telefon care poate „vedea" pagini web intregi. Pantech, care vinde majoritatea telefoanelor sale in Statele Unite sub brandurile operatorilor de telefonie mobila, va lansa, de asemenea, primul sau telefon cu ecran tactil in aceasta toamna.

Sony Ericsson intentioneaza sa lanseze in aceasta toamna ultimul sau telefon Walkman, W960i, care va avea un ecran tactil si un spatiu de stocare pentru 8.000 de melodii. Compania finlandeza Nokia, al carei telefon N95 este, probabil, cel mai apropiat competitor al iPhone, spune ca planuieste sa lanseze si ea un telefon cu ecran tactil numit Aeon, insa compania nu a specificat cind va ajunge in rafturile magazinelor. „Din punct de vedere tehnologic, iPhone nu este atit de avansat. Dar Apple compenseaza asta cu continutul si software-ul folosit. In trecut, consumatorii din Statele Unite nu ar fi platit nici 300 de dolari pentru un telefon. Daca Apple le poate schimba obiceiurile de consum, atunci ar fi bine si pentru noi", spune S. Jay Yim, vicepresedinte marketing al Pantech.

iPhone costa 499 de dolari (cu 4GB capacitate de stocare) sau 599 de dolari (cu 8GB).

Despre problemele pe care le au la activare americanii care isi cumpara iPhone, pe www.cotidianul.ro/select