Biroul de Fraude Grave din Marea Britanie si-a anuntat intentia de a initia mai multe interogatorii in legatura cu achizitionarea controversata, de catre Romania, a doua fregate de la BAE Systems.


Dupa ce a anuntat demararea oficiala a unor investigatii in legatura cu mai multe contracte controversate semnate intre compania britanica de armament BAE Systems si mai multe firme din lumea intreaga, Biroul pentru Fraude Grave (SFO) din Marea Britanie urmeaza sa efectueze o a doua serie de interogatorii care vor viza mai multi oficiali ai BAE in urma unei anchete extinse in afara Marii Britanii, printre care Romania, Republica Ceha, Tanzania si Africa de Sud. Potrivit paginii electronice a saptamanalului britanic Sunday Telegraph, surse apropiate anchetei au declarat ca angajatii BAE Systems vor fi interogati pentru prima data in baza unor probe indentificate de SFO in cadrul unei anchete care nu a vizat Arabia Saudita, ci cele patru tari sus-amintite.


OFFSET. Romania reapare in prim-plan in contextul achizitionarii, in 2004, a celor doua fregate Regina Maria si Regele Ferdinand. Guvernele britanic si roman au semnat atunci un contract in valoare de 229 de milioane de dolari, iar acordul cu BAE Systems prevede negru pe alb ca programul de offset industrial, cu o durata de cinci ani, este impartit astfel: 80-90% reprezinta offset indirect (destinat industriei romanesti - de 60% ar fi trebuit sa beneficieze industria de aparare si de 20-30% industria civila) si 10-20% este offset direct (destinatarii fiind Ministerul Apararii - programe de instruire si documentatie de mentenanta - si industria - activitati de suport logistic si proiectare).


In februarie anul acesta, surse guvernamentale de la Bucuresti, citate de Janea€™s, declarau ca BAE Systems nu s-a achitat de obligatiile de offset asumate in urma cu trei ani: "Romania astepta altceva. Dezamagirea noastra va afecta evaluarea BAE Systems pentru viitoarele contracte din domeniul apararii din Romania".



Agentii BAE in RomaniaBAE Systems continua sa sustina ca nu a comis nici o ilegalitate chiar si in contextul pleiadei de dezvaluiri referitoare la comisioanele secrete platite de companie in diverse tari unde a derulat afaceri cu armament. Mai mult, BAE sustine ca agentii folositi pentru a incheia aceste afaceri, agenti care in cazul Romaniei au fost sotii Barry si Georgiana George, sunt oameni cu o conduita de afaceri impecabila care au ajutat in decursul derularii contractelor de vanzare de armament. Va reamintim ca Barry George, cetatean britanic care s-a casatorit cu romanca Georgiana Cojocaru, a intermediat vanzarea celor doua fregate second-hand, Regina Maria si Regele Ferdinand, catre fortelor navale romanesti la un pret considerat prea mare de catre expertI. Mai mult, afacerea, de tip offset, urma sa aduca industriei de aparare romanesti contracte cu firme britanice insa acest lucru s-a realizat intr-o proportie infima.

Am intrat in posesia unor documente care arata ca cei doi soti George, despre afacerile carora Jurnalul National a mai scris in numeroase randuri, au mai fost implicati intr-o alta tranzactie dubioasa cu nave maritime. Conform unor documente ale inaltei Curti de Justitie din Londra-Sectiunea Comerciala, Barry si Georgiana George au fost implicati intr-o escrocherie la inceputul anilor a€™90 cand au achizitionat patru nave maritime de la compania romaneasca SEVERNAV. Pe scurt, Barry si Georgiana, prin intermediul companiei Rom Car, firma britanica detinuta de catre cei doi, au creat contracte false pe care le-au folosit pentru a obtine imprumuturi bancare pentru achizitionarea celor patru nave. Contractele fictive au inclus o firma off-shore, Wyndham Limited, inregistrata in Liberia. Curtea din Londra a decis in 1999 ca sotii George sunt vinovati de conspiratie pentru comiterea unei fraude. Cativa ani mai tarziu, cei doi au intermediat afacerea fregatelor, afacere aflata in present in vizorul autoritatilor.