Profesorul de actorie Andrew Reilly povesteste pentru Cotidianul cum se fac banii in Cetatea Filmului. Care e formula pentru un script de succes la Hollywood?

Exista reguli precise. O tipa special angajata citeste zece scenarii intr-un weekend. Seful ei parcurge maximum zece pagini din scenariul ales. Daca ea ii va putea spune intr-o propozitie despre ce e filmul, superiorul e practic convins. E destul sa zica „E un «Falci» intr-o nava spatiala", iar noi stim ca e vorba de filmul „Alien". Agentul se gindeste instant la Tom Cruise si Angelina Jolie, care, daca nici nu au mai jucat impreuna, e perfect. O pagina de scenariu din cele 120 echivaleaza neaparat cu un minut de filmare, o lege divina, la fel ca gravitatia sau electromagnetismul. Tom Cruise va avea replici mai cool, preluate de la personaje secundare, iar Angelina Jolie va fi mai bine imbracata. Reactiile americanilor de rind la testarea filmului sint esentiale. „Atractie fatala", cu Michael Douglas si Glenn Close, se incheia initial cu sinuciderea lui Close, insa lasind impresia ca Douglas a ucis-o. Audienta a reactionat negativ, iar finalul a fost schimbat.

Exista reguli de aur pentru filme?

In primele zece minute trebuie identificat primul combatant, o vedeta, care sa ne atraga in vreun fel. In primul „Batman", abia asteptam sa-l vedem pe Jack Nicholson, cu risul sau ucigator de exagerat, in rolul lui Jocker. Pina in minutul 25, se introduce antagonistul (nu neaparat un personaj negativ), o sub-intriga romantica (filmul nu trebuie sa se termine neaparat cu sarutatul fetei) si o alta sub-intriga care sa mai complice lucrurile. Abia apoi se introduce adevarata problema, iar prin minutul 30 protagonistul accepta provocarea. Timp de 60 de minute se lupta cu problema, iar in pagina 85 e pe punctul de a renunta. Intr-unul dintre filmele „Indiana Jones", Harrison Ford chiar asta face in minutul 85: se plinge efectiv ca nu mai poate continua. La pagina 90, protagonistul isi reintareste angajamentul, iar confruntarea cu oponentul e inevitabila. In „James Bond - Goldfinger", dupa zece minute de explozii, Sean Connery si Goldfinger ajung, in sfirsit, fata in fata. Urmeaza deznodamintul, cind cineva ii spune lui Connery: „Acela e avionul tau. Inauntru sint sampania si femeia". Filmele americane sint un roller coaster emotional, cu aterizari pasnice.

Care e atunci viitorul industriei?

Comercialismul e aproape la fel de periculos ca hamburgerii de la McDonald’s. E totusi mai putin periculos decit atunci cind guvernul intervine si interzice fast foodul.

Care e diferenta dintre cinematografia europeana si cea americana?

La Hollywood, personajele incearca sa rezolve o problema. Americanii fac povesti pentru ca sint un popor de copii mari, au o inocenta si un anumit optimism. Filmul european se bazeaza pe o calatorie, pe o introspectie, duce spectatorul intr-o incursiune psihologica.

Ce trebuie sa aiba un bun actor?

Trebuie sa-i placa sa fie in centrul atentiei, sa ii intre in singe sintagma „Priviti-ma!". Diferenta dintre un actor si unul foarte bun e ca ultimul constientizeaza ca face parte dintr-o poveste, dintr-un ritual. Daca atrage atentia doar asupra sa, publicul se plictiseste.

Sfaturi pentru actorii derutati Actor, regizor si scriitor, Andrew Reilly sustine in calitate de profesor de actorie si scenografie numeroase ateliere si seminarii. „Dupa un an jumatate de Los Angeles, mi-am dat seama ca daca as fi ramas inca cinci ani deveneam genul de actor pe care il vezi zilnic, care urmeaza acelasi tipar si care e folosit pentru roluri de intelectuali. Scoala nu te pregateste pentru industrie si nu te invata ce sa faci cind esti in strada", spune Reilly. Ca raspuns, a scris cartea „An Actor’s Business", despre „modul in care functioneaza industria cinematografica, dupa ce canoane circula banii".