Astazi incepe cea de-a treia editie a Festivalului de Film Asiatic, care se va desfasura pina pe 8 iulie la Cinema Union. Cele trei sectiuni vor aduce publicului lungmetraj, animatie si scurtmetraj. Fara nici o indoiala, filmul asiatic e pe val in mai toate circuitele de film internationale. Atit criticii, cit si cinefilii asteapta cu sufletul la gura ultimele productii care se distanteaza de mainstreamul american si multi se grabesc sa vada in cinematografia asiatica o salvare pentru filmul de calitate, fie ca vorbim despre Japonia, China, Coreea de Sud, Taiwan, Hong Kong sau, mai nou, Iran.

Daca publicul bucurestean gaseste - si uneori chiar cauta - aproape numai productii hollywoodiene in salile de cinema, Festivalul de Film Asiatic vrea sa fie o gura de aer proaspat. Ajuns la a treia editie, dupa cele din 2002 si 2004, Fest’Asia aduce filme premiate la festivaluri internationale, regizori-cult si o sectiune de anime-uri. De altfel, proiectiile din festival vor fi grupate in trei sectiuni: Panorama, cu 18 lungmetraje de fictiune, Animasia, cu patru lungmetraje de animatie, si Shortasia, program alcatuit din doua serii de scurtmetraje.

Festivalul se deschide astazi, cu filmul „Masina de lux", de Chao Wang, o coproductie franco-chineza recompensata cu premiul sectiunii Un Certain Regard la Festivalul de la Cannes de anul trecut. Dupa premiera de anul trecut, multi cinefili au ramas impresionati de aceasta poveste despre inocenta pierduta intr-o societate corupta, al carei sistem de valori e bazat pe materialism si superficialitate.

Unul dintre highlighturile de la Fest’Asia este filmul „Natura moarta" (foto), cistigatorul Leului de Aur de la Mostra de la Venetia din 2006, declarat de critici unul dintre cele mai bune filme aparute anul trecut. Regizorul chinez Jia Zhang-ke ofera o noua imagine a temei pe care si-a construit toata filmografia, adica restructurarea urbana si transformarile sociale prin care a trecut tara sa in ultimii zece ani. Protagonistii din „Natura moarta" se ratacesc in acest gen de peisaj urban arid, care devine o oglinda a propriilor lor suflete deznadajduite, a viselor lor spulberate. Filmul creste ca o poveste despre conditia umana si despre parasirea si pierderea ei in aceste vremuri din istoria Chinei, in care orice viata se poate transforma, mai devreme sau mai tirziu, intr-un nonsens.

Tot de la Mostra venetiana, dar din 2005, cinefilii fascinati de Takeshi Kitano, care n-au apucat sa vada „Takeshi’s", vor avea parte de acest film autoreferential al cineastului japonez in cadrul Fest’Asia.

„Takeshi’s" este, asa cum o spune si numele, cel mai personal film al lui Kitano, in care vorbeste neincetat despre sine, despre inceputurile sale si despre esecul sau de a semana prea mult cu sine insusi. Filmul cuprinde aproape toate obsesiile cinematografice ale lui Kitano: de la mare si yakuza pina la acel umor specific, care sint accesorii pentru povestea in care Kitano viseaza ca isi intilneste alter egoul actor, dupa care revine la adevarata sa identitate pentru a putea trai in afara mitului si a popularitatii. Dupa proiectia de acum aproape doi ani, de la Venetia, Takeshi Kitano a declarat ca avea de gind sa faca acest film de ani intregi, dar, dupa finalizare, nu mai era sigur daca rezultatul era exact ceea ce vrusese el. „Si totusi, de fiecare data cind vad filmul, ma surprinde universul straniu pe care l-am creat", spunea atunci cineastul. Si, tot de la Venetia, un sfat pe care Kitano il dadea spectatorilor inaintea vizionarii filmului: nu incercati sa intelegeti logic filmul, mai bine incercati sa-l simtiti.

Gasiti programul complet al Festivalului de Film Asiatic, pe www.cotidianul.ro/select