Notorietatea a suit Leo Burnett in topul companiilor de advertising de la noi.

Leo Burnett&Target si-a invins eternii rivali de la McCann Erickson, care s-au clasat pe locul doi in AdRating-ul realizat de NewsIn. Surpriza clasamentului a constituit-o insa locul trei din clasament, adica agentia Foote, Cone&Belding, cunoscuta in breasla drept F.C.B., care a intrecut nume precum Ogilvy&Mather Headvertising, GMP sau Graffiti BBDO.

Ceea ce a adus Leo Burnett in top a fost notorietatea, agentia cistigind cu acest criteriu 109 puncte din 155. Cele 109 puncte de faima sint cu atit mai importante cu cit notorietatea a avut cea mai mica pondere in scorul total. Infiintata in 1994, agentia are 120 de angajati si a terminat anul 2006 cu o cifra de afaceri de 51 de milioane de lei. A pierdut dintre clienti BCR si Nestle, dar i-a sedus pe cei de la Orange si Interbrew. Aparuta cu doi ani dupa Leo pe piata romaneasca, McCann bifeaza, in prezent, 117 angajati si o cifra de afaceri de 178 de milioane de lei pe 2006. Chiar daca a obtinut doar 67,5 puncte la notorietate, McCann a compensat cu cele 50 obtinute pentru „contributia la afacerea clientului".

„Printrele primele zece agentii au intrat nume la care nu m-as fi asteptat initial - nume destul de «low-profile» si care nu fac mare tam-tam prin PR", isi exprima una din surprinderile pe care i le-a adus anuarul Larisa Ghitulescu, Project Manager AdRating. Desi F.C.B. este pe piata din 1997, are 120 de angajati si a incheiat anul cu 17 milioane de lei, numele ei nu este printre cele vehiculate de obicei pe piata. „As descrie Foote, Cone&Belding Bucuresti ca fiind o agentie «potrivita» ca marime", declara pentru Cotidianul Bogdan Santea, presedinte & Ceo Foote, Cone&Belding (F.C.B). El mentioneaza la capitolul concurenta lucruri mai putin frumoase: „Indepartarea de la necesitatile reale ale clientilor. Dorinta de a cistiga premii de creatie indeparteaza agentiile de la scopul lor principal".

NewsIn a realizat si un shortlist al companiilor care cheltuiesc cei mai multi bani pe publicitate in Romania. Primul loc este ocupat de Procter&Gamble care tocmai a fost numita „spenderul anului" si in Statele Unite. In Romania, gigantul a investit pe 2006 o suma estimata la 12 milioane de euro. Al doilea mare cheltuitor de publicitate, Unilever a dat 10 milioane de euro doar pentru reclamele din tv, radio si presa scrisa, dar alte milioane de euro merg pentru publicitatea la magazin si panourile stradale.

La egalitate, Orange si Vodafone au investit anul trecut in jur de 8-9 milioane de euro fiecare. „Este nevoie de o precizie de chirurg pentru ca diferenta dintre cele doua este atit de mica, incit poate fi asimilata marjei de eroare", scriu cei de la NewsIn. Cele doua companii concurente sint promovate, de anul acesta, de doi rivali si la nivelul agentiilor. Daca Vodafone a lucrat de la venirea in Romania, din 2005, cu McCann, Orange a trecut pe la mai multe agentii ca Tempo, Saatchi&Saatchi, ca sa ajunga in 2007 in gestiunea Leo Burnett. „Desi inca invaluit in tacere, contractul dintre Orange si agentia Leo Burnett va aduce implicatii in industrie", se mai arata in AdRating.

De zece ani pe piata autohtona si cu 19 branduri lansate, Danone a alocat 7 milioane anul trecut pentru promovare. Venit printre primii mari straini in Romania, acum 16 ani, Coca-Cola isi pastreaza renumele cheltuitor, cu 6,5 milioane de euro in 2006.

Clienti care nu stiu agentia cu care lucreaza „Se simtea nevoia unui astfel de clasament, in contextul in care singurele topuri care se fac vizeaza premiile de festival si raportarile financiare anuale", spune Larisa Ghitulescu, Project Managerul anuarului lansat saptamina trecuta de agentia trustului Realitatea-Catavencu. NewsIn a luat in considerare 5 criterii: evolutia cifrei de afaceri din 2006 versus 2005, clientii atrasi, cei pe care i-au pierdut, notorietatea si contributia la afacerea clientului. Pentru ultimele doua criterii, agentia de stiri a realizat un sondaj in rindul celor mai importanti 100 de marketeri din Romania, care sint, de altfel, si cei mai mari cheltuitori pe publicitate. Larisa Ghitulescu mai puncteaza si alte surprize pe care le-a avut in timpul documentarii: „Am intilnit clienti mari de publicitate care nu pot numi decit o singura agentie de media, adica pe cea cu care lucreaza pe plan international. Au mai fost situatii cind, in timpul sondajului nostru, clientii nu si-au mentionat propriile agentii atunci cind au fost rugati sa numeasca primele trei agentii care le vin in minte".

Danone va avea un rival din Israel NewsIn propune si citeva nume care ar putea schimba harta spenderilor in Romania. Ikea, marca scandinava renumita pentru campaniile sale internationale, a pastrat momentan pentru Romania doar tehnicile eficiente, dar cei de la NewsIn cred ca poate mult mai mult. Tnuva, „ghimpele din coasta Danone" va investi 55 de milioane de euro pentru infiintarea unei fabrici in Romania si s-a anuntat deja ca vrea sa devina „unul dintre cei mai importanti jucatori pe piata romaneasca de produse lactate".