Raportul Comisiei Europene publicat ieri contine o serie de aprecieri critice la adresa evolutiilor din reforma Justitiei romanesti, insa nu recomanda activarea clauzelor de salvgardare, ci doar continuarea monitorizarii. Justitia romana ramane in continuare sub observatia Bruxelles-ului, insa are de indeplinit o serie de masuri clare.
Practica ne omoara
Comisia Europeana a apreciat eforturile de reforma a Justitiei, insa afirma ca: "Obiectivele specifice trebuie avute in vedere impreuna, ca parte a unei ample reforme a sistemului judiciar care necesita un angajament politic de lunga durata. Sunt necesare dovezi mai ample de punere in practica pentru a demonstra ca schimbarile sunt ireversibile. Guvernul Romaniei este angajat in reforma sistemului judiciar si eliminarea coruptiei din sistem. Autoritatile romane isi demonstreaza bunele intentii si hotararea in toate domeniile. Ele au pregatit proiectele legislative, planurile de actiune si programele necesare. Cu toate acestea, proba reala poate fi trecuta cu bine numai prin punerea hotarata in practica a acestor masuri, zi de zi. Inca exista o slabiciune evidenta la nivelul transpunerii acestor intentii in rezultate. Romania si-a amplificat eforturile, la cele mai inalte niveluri, in lupta impotriva coruptiei. Chiar daca aceste eforturi sunt recunoscute, raman multe de facut. Progresele realizate in scurta perioada de timp care s-a scurs de la instituirea mecanismului de cooperare si verificare sunt inca insuficiente. Problemele adanc inradacinate, in special coruptia, fac necesara instituirea ireversibila si functionarea eficace a unor structuri robuste la nivelul urmaririi penale si aplicarii legii, capabile sa transmita semnale disuasive puternice. Mai mult decat atat, schimbarile structurale necesare afecteaza societatea in intregime si necesita un pas inainte care depaseste cu mult simpla indeplinire a obiectivelor specifice. Acest lucru implica un angajament ferm si de durata al Romaniei si poate fi incununat de succes numai cu conditia sa fie respectata in mod strict separarea puterilor executiva, legislativa si judecatoreasca si sa existe o vointa politica si conditii politice stabile".
Problemele personalului din Justitie
Comisia Europeana a evaluat extrem de strict problemele personalului din Justitia romaneasca: "Sunt necesare eforturi suplimentare pentru completarea schemei de personal si pentru durabilitatea acestora. Reformele in acest domeniu au fost puse in aplicare doar partial. Garantiile juridice existente, referitoare la mandatul judecatorilor si procurorilor, ingreuneaza aplicarea unei politici de personal bazate pe necesitati. Optiunea avuta in vedere in prezent, de completare a posturilor vacante prin proceduri de admitere "accelerate" in paralel cu concursurile anuale, da nastere unor motive de ingrijorare cu privire la calitatea intregului personal recrutat recent de sistemul judiciar din Romania. In ansamblu, Romania a inregistrat unele progrese in reforma sistemului judiciar. (...) Fenomenul detasarii magistratilor pare problematic. (...) Este posibil ca magistratii recrutati pe baza unui nivel de standarde mai scazut sa se dovedeasca a fi greu de eliminat in situatia in care, ulterior, se constata ca sunt incapabili sa faca fata cerintelor sistemului.
Codurile penale si ANI
Evolutia codurilor penal si civil din Romania au fost apreciate de Comisia Europeana astfel: "Reforma legislatiei penale a fost amenintata de decizia din martie 2007 a comisiei juridice a Senatului de a supune votului plenului Codul penal adoptat in 2004 si suspendat in 2005, din cauza incompatibilitatii sale cu normele de procedura si a altor incoerente importante identificate de practicienii in domeniu. Importante pentru instantele penale si Parchete si ar fi riscat sa compromita grav functionarea intregului sistem de justitie penala. Plenul Senatului a decis, catre sfarsitul lunii martie, sa retrimita Codul penal din 2004 la comisia juridica pentru examinari suplimentare. Acest lucru permite existenta unei dezbateri in privinta noii propuneri de Cod penal si de Cod de procedura penala. Romania estimeaza ca pana in toamna anului 2007 va avea loc o dezbatere publica pe aceasta tema".
Referitor la Agentia Nationala de Integritate Comisia Europeana sustine ca: "Este, insa, prea devreme pentru a evalua eficacitatea Agentiei in indeplinirea obiectivelor sale, acest lucru putand fi facut numai dupa infiintarea Agentiei si realizarea de catre aceasta a unei activitati".
Plan pana in toamna
Comisia Europeana va continua monitorizarea Romaniei: "Mecanismul de cooperare si verificare va fi utilizat in continuare pentru monitorizarea progreselor inregistrate de Romania. Pentru a facilita cooperarea si verificarea, ar fi utila pregatirea, pana in octombrie 2007, a unui plan de actiune de catre autoritatile din Romania, cu etape bine stabilite, care sa arate modul in care Romania intentioneaza sa atinga obiectivele specifice. Acest plan trebuie sa se bazeze pe o strategie coerenta de combatere a coruptiei la toate nivelurile si pe un plan credibil de consolidare a profesionalismului, independentei, competentelor si resurselor sistemului judiciar". (George DAMIAN)
Frattini: "Nimeni nu a cerut activarea clauzelor de salvgardare"
Ieri, la Bruxelles, au fost date publicitatii Rapoartele Comisiei Europene asupra Romaniei si Bulgariei ce privesc "progresele privind masurile de insotire ce au urmat aderarii la UE, urmarind evaluarea progeselor din perspectiva post-aderare...
Foto: EPA nu este vorba despre rapoarte de monitorizare, ci corespund unei evaluari realizate in virtutea mecanismului de cooperare si verificare instituit prin decizia Comisiei din 13 decembrie 2006".
Precizare foarte importanta, caci, de la inceput, da un raspuns limpede unei neintelegeri voit amplificate, inclusiv pe scena romaneasca, de diversi politicieni care si-au construit un timp credibilitatea pe temeiul ideii ca tara noastra s-ar afla sub amenintarea continua a unui asemenea proces. Fals, pentru ca, asa cum a explicat Franco Frattini, cele doua tari nu mai puteau fi tratate decat in calitatea lor de acum, tari membre cu drepturi depline si nu candidate asteptand un verdict anual de la Bruxelles in privinta progreselor inregistrate in doaserele de negociere.
Aprecieri gresite
Desigur, existenta clauzelor de salvgardare este binecunoscuta, numai ca opiniei publice din tara noastra nu i s-a explicat indeajuns, din aceleasi rationamente politicianiste ieftine, ca ele nu pot fi activate decat, asa cum sublinia Frattini, in cazuri exceptionale, doar daca se constata inexistenta oricarui progres, caci, asa cum bine se stie la Bruxelles, "este complet anormal sa activezi clauzele pentru un stat membru". Mai ales ca - a continuat comisarul pentru domeniul Libertatilor civile, Securitatii si Justitiei - "nimeni nu a cerut activarea clauzelor de salvgardare, nici expertii Comisiei si nici nimeni la nivelul Comisiei Europene".
Puteti accesa varianta integrala a Raportului pe adresa http://ec.europa.eu/dgs/secretariat_general /cvm/index_en.htm in speranta ca, pana la ora la care cititi acest text, au fost actualizate si versiunile in limba franceza si romana. Veti putea foarte lesne observa ca toate aprecierile alarmiste sau de-a dreptul catastrofice din presa ultimelor zile se dovedesc a fi totalmente gresite. Ceea ce noi publicasem deja in urma cu cateva saptamani, adica aprecierile de baza din raportul politic al Comisiei Europene, erau datele reale si se regasesc si in textul de acum. Frattini a fost extrem de limpede atunci cand a indicat faptul ca au existat, in paralel, mai multe proiecte de lucru, fiecare elaborat de un alt grup de experti, dar decizia finala nu a fost una tehnica, ci una politica.
Din acest punct de vedere, este absolut limpede ca Guvernul Tariceanu a obtinut o victorie clara, deoarece veti vedea ca tocmai la nivel politic demersul guvernamental, alaturi de activitatea CSM, primeste aprecieri foarte elogioase. Ceea ce ingrijoreaza (text devenit clasic in orice raport de tara privind Romania) este capacitatea de a transpune legile in practica sau, spre exemplu, de a face ca Agentia Nationala de Integritate sa functioneze cat mai rapid la parametrii promisi in proiectul adoptat acum de Camera Deputatilor.
Climat politic stabil
Foarte interesant, poate esential in economia materialului, este pasajul absolut relevant pentru toti cei care cunosc unde se afla motivul real de ingrijorare pe care-l starneste Romania la Bruxelles: "Toate acestea necesita un angajament puternic si pe termen lung al Romaniei si pot fi realizate cu succes doar daca se respecta stricta separare intre puterea executiva, legislativa si judecatoreasca si daca sunt instituite atat un climat politic stabil cat si angajamentul necesar".
Romania si Bulgaria trebuie sa trimita cate un raport propriu privind realizarile in domeniile deschise analizei pana la 31 martie anul viitor, astfel incat Comisia sa poata realiza un al doilea Raport in iunie 2008. Data la care, daca lucrurile merg pe acelasi fagas, Comisia Europeana ar putea propune intreruperea mecanismului de cooperare si verificare prevazut de Tratat, moment in care cele doua tari vor intra cu totul in rutina comunitara.
Desigur, mai este o problema in perspectiva: dezbaterea acestor Rapoarte de catre Parlamentul European care insa, dupa datele noastre, le va valida fara mari probleme. Asa cum se va intampla si la ultimul nivel decizional, cel al Consiliului European. Criza reala se anunta insa pe alta baza: Raportul Dick Marty, acum adoptat cu o majoritate impresionanta in Adunarea Parlamentara a Consiliului Europei, devine de azi un subiect fierbinte pe agenda tuturor instantelor europene. (Cristian UNTEANU, Bruxelles)
Judecarea coruptiei mari, amanata
Comisia Europeana si-a manifestat nemultumirea fata de lipsa de finalizare a proceselor cazurilor de coruptie la nivel inalt: "S-a inregistrat un progres constant in urmarirea penala a cazurilor de coruptie la nivel inalt. (...) Printre acestea se numara cazuri importante de punere sub acuzare a unor persoane publice cunoscute si influente. Totusi, rigurozitatea urmaririi penale nu este reflectata in hotararile judecatoresti. Datele puse la dispozitie cu privire la sentintele pronuntate indica faptul ca, in medie, sanctiunile nu sunt disuasive si ca exista un numar mare de suspendari ale acestor sanctiuni in cazuri de coruptie la nivel inalt. Motivul acestor suspendari, inclusiv daca acestea sunt cunoscute de membrii sistemului judiciar, precum si atitudinile acestora fata de sanctiunile disuasive in cazurile de coruptie la nivel inalt, necesita o clarificare. Acest fapt submineaza progresele recente cu privire la anchete si afecteaza negativ perceptia publica fata de vointa politica de a elimina coruptia". (G.D.)
Jose Manuel Barroso, Presedintele Comisiei Europene
"Ramanem vigilenti"
Foto: EPA "Aceste doua Rapoarte sunt o verificare a starii reale de lucruri - arata in ce mod Guvernele roman si bulgar desfasoara reforma Justitiei, lupta impotriva coruptiei si crimei organizate. Ambele Guverne recunosc faptul ca trebuie sa arate propriilor lor cetateni si ai celorlalte state membre ca sunt serioase in ce priveste dorinta de a face ca sistemele lor judiciare sa functioneze si ca lupta impotriva coruptiei. Aceste Rapoarte arata ca
s-au inregistrat progrese dar ca, de acum, atentia trebuie sa se concentreze de la adoptarea legilor inspre implementarea lor. Chiar daca, in acest moment, Comisia nu propune activarea clauzelor, ramanem vigilenti. Schimbarile necesare necesita un angajament pe termen lung. Vom coopera in parteneriat cu Bulgaria si Romania si vom continua sa realizam rapoarte in mod regulat".(C.U.)
Franco Frattini, vicepresedinte al Comisiei Europene
E nevoie de mai multe rezultate concrete
"Rapoartele se bazeaza pe fapte si sunt corecte. Arata clar ca ambele guverne au demonstrat bunavointa si hotarare in angajamentul lor in favoarea procesului reformei in Justitie si curatarea sistemului de fenomenul coruptiei. Sunt pe drumul cel bun actele legislative precum si necesarele aranjamente de natura institutionala si constitutionala. Dar toate aceste eforturi trebuie sa fie consolidate, mai ales in domeniul luptei impotriva coruptiei. Este nevoie de mai multe rezultate concrete, infractori adusi in fata Justitiei si sentinte convingatoare si disuasive". (C.U.)