Primaria Brasov a devenit centrul de comanda al mafiei asfaltului din centrul tarii, sub directa coordonare a primarului pedist George Scripcaru si sub obladuirea fostului ministru al Transporturilor Radu Berceanu. Acesta i-a incredintat lui Marcel Butuza, patronul firmei Vectra, realizarea Ocolitoarei Brasovului, dar si reabilitarea unei mari zone din drumurile nationale. Valoarea lucrarilor este de aproape 300 de milioane de euro.


Butuza este un sponsor de incredere al Partidului Democrat atat la nivel central, cat si local, desi este inculpat impreuna cu sotia pentru grave infractiuni economice. Magnatul asfaltului brasovean Marcel Butuza a fost trimis in judecata la data de 04.06.2007, impreuna cu sotia, Liliana Butuza, de procurorii Parchetului de pe langa Judecatoria Brasov, pentru complicitate, respectiv emitere de CEC-uri cu data falsa. Butuza a mai fost acuzat de procurori ca a mintit in declaratii, sustinand ca i-au fost furate sau a pierdut filele CEC, infractiune incriminata de art. 292 Cod Penal. Politistii si procurorii brasoveni au decis ca Butuza, considerat un "Umbrarescu" al Brasovului, trebuie sa raspunda in instanta pentru infractiunile de natura economica de care se face vinovat, alaturi de sotie, care este director la firma sotului, Vectra Service. Firma inselata, American Life, a reclamat ca cele trei CEC-uri emise de familia Butuza, in valoare de 3 miliarde de lei vechi, au fost refuzate la plata de magnatul brasovean, printr-un subterfugiu incriminat de art. 26 raportat la art. 84 Cod Penal, al. 1 pct. 3, sotia sa incalcand Legea 59/1934, referitor la emiterea unui instrument de plata cu data falsa. Primarul George Scripcaru, ale carui afaceri dubioase au fost dezvaluite de Jurnalul National, a pastrat tacerea in ce priveste activitatea infractionala a patronului de la Vectra. Un alt client si partener de afaceri al primarului democrat George Scripcaru, israelianul Maor Zinger, implicat in mafia imobiliara a Brasovului, este cercetat de DIICOT Bucuresti intr-un dosar penal de spalare de bani.


FARA VINA. Castelanul brasovean Marcel Butuza, cel care detine Palatul Stirbey si Mogosoaia, dar si un elicopter cu care survoleaza saptamanal la mica altitudine municipiul Brasov, spre disperarea cetatenilor, declara: "Este un dosar care a fost deschis acum patru ani. Nu ma consider vinovat. Pe mine m-au interogat politistii si procurorii din nou acum doua saptamani. Nici macar nu mi-am luat aparator, pentru ca eu ma consider nevinovat si am incredere in justitie", spune magnatul, care intre timp si-a angajat avocat.  

Mai mult, primarul a acordat, dupa un simulacru de licitatie, care urmeaza sa fie verificata de Corpul de Control al Ministerului Administratiei si Internelor, un contract de aproape 20 de milioane de euro, pentru simpla intocmire a unor documentatii pentru proiectul reabilitarii drumurilor municipiului Brasov. Dubiosul contract, incheiat in 16.10.2006, fara numarul de inregistrare al Primariei, prin care zecile de milioane de euro sunt drenate spre buzunarul lui Butuza si al subantreprenorilor sai, este redactat in limba engleza, chipurile pentru a raspunde cerintelor BERD. Nu are nici semnatura secretarului Primariei, Nicolae Paraschiv, nici semnatura Departamentului juridic al institutiei. Interesant este faptul ca toate licitatiile Primariei Brasov in legatura cu asfaltarea si deszapezirea municipiului au fost castigate de Vectra, eternul partener al primarului Scripcaru, incepand cu anul 2004, anul "ungerii" sale ca primar democrat al municipiului. In acest sens, primarul Brasovului a decis sa scape de bataile de cap ale licitatiilor anuale pentru asfaltare si a concesionat intr-un mod cat se poate de dubios, potrivit Legii 326, refacerea si deszapezirea drumurilor Brasovului.


NEGARE. Primarul Brasovului sustine ca, "desi cinci firme au cumparat caietul de sarcini, doar doua firme au depus oferte ferme: SC Euroconstruct Trading 98 SRL si consortiul de firme Vectra. Cea de-a doua optiune a fost considerata cea mai avantajoasa. Toata procedura de achizitie s-a facut cu respectarea procedurilor si regulilor de achizitie impuse de BERD, care a verificat si avizat aceasta procedura". Licitatia ar fi fost supervizata de un belgian (nenominalizat - n.r.), iar firma Vectra nu ar fi avut nici o contributie la construirea casei primarului, neaga in continuare primarul, lansand acuzatii dure si nefondate la adresa articolelor din Jurnalul National pe aceasta tema, catalogandu-le drept "prostii". Primarul nu a explicat insa faptul ca acelasi consortiu condus de Vectra, care a concesionat refacerea drumurilor municipiului prin Hotarare de Consiliu Local la 16.05.2005, a castigat si licitatia finantarii BERD, pe acelasi obiectiv. Legea 78/2000, a prevenirii coruptiei, considera insa infractiune acordarea licitatiilor unor ofertanti cu care autoritatea achizitoare, in acest caz Primaria Brasov, are deja angajamente semnate inainte de licitatie, pentru acelasi obiect al licitatiei, iar cercetarea acestor aspecte revine DNA. In cazul afaceristilor cu asfalt de la Brasov exista precedente de natura penala, procurorii brasoveni punandu-l sub acuzare pe Marcel Butuza, iar dosarul de la DNA al lui Scripcaru fiind declinat in favoarea DIICOT Bucuresti.


INVESTITII BLOCATE. Atribuirea contractului de intretinere a drumurilor judetene, semnat in urma licitatiei organizate de Consiliul Judetean in acest an, a fost blocata prin deschiderea unui proces in instanta de  firma Vectra, care a pierdut licitatia la 10 ianuarie 2007, fiindca a avut un pret mult prea mare in oferta prezentata in concurs. Astfel, firma castigatoare, Gotic SA, a venit cu un pret de 8,18 milioane RON, comparativ cu Vectra, care a ofertat aceleasi lucrari la 10,09 milioane RON. Firma lui Butuza a mai pierdut o licitatie, tot la Consiliul Judetean, in fata firmei Colas SA, pentru reabilitarea unor drumuri judetene, la 2 februarie 2007. Motivul a fost acelasi, Butuza a avut o oferta de doua ori mai scumpa, 33,9 milioane de euro, comparativ cu cele 16,6 milioane de euro ofertate de Colas, ceea ce l-a consacrat ca fiind cel mai scump constructor din centrul tarii.


Autoritate nationala compliceManevrele de culise pentru blocarea unei investitii vitale pentru Brasov s-au desfasurat la Bucuresti, unde mafia asfaltului grupata in consortiul condus de Vectra a influentat o decizie a Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor, care se ocupa cu validarea licitatiilor. Aceasta institutie a emis o decizie administrativa la data de 14.05.2007, prin care solicita blocarea contractului de intretinere a drumurilor in judetul Brasov, premiera in activitatea sa. Contestatia depusa la aceasta institutie de firma Vectra s-a primit la CNSC la 19.02.2007, deci acum mai bine de patru luni. OUG 34/2006 prevede insa la art. 276 ca "CNSC va solutiona contestatiile in termen de zece zile lucratoare de la data primirii dosarului de achizitie publica, iar in cazuri temeinic justificate acest termen de solutionare a contestatiilor poate fi prelungit cu inca 20 zile". CNSC Bucuresti a iesit din termenul de solutionare inca de la sfarsitul lunii martie, in acest timp prejudiciul pentru investitia respectiva fiind de ordinul milioanelor de lei noi. Consiliul Judetean Brasov a anuntat insa ca va ataca in instanta aceasta decizie, care paralizeaza infrastructura judetului, "smecheriile prin care au dorit sa blocheze investitiile noastre in drumurile judetene, la ANRMAP Bucuresti, nu vor rezista in instanta, pentru ca nu puteam acorda contractul unei firme cu oferta mai scumpa, adica Vectra si asociatii. Vom incepe lucrarile, iar cei care au blocat aceste investitii vitale pentru judet vor plati daune", spune conducerea CJ Brasov.