Un simulator 3D ar putea feri pietonii de accidente, ar inlesni munca arhitectilor si ar ajuta la gestionarea situatiilor de panica generalizata.

Oamenii de stiinta care vor sa studieze cum se comporta o multime in caz de urgenta nu pot sa strige pur si simplu „Foc" pe strada si sa urmareasca apoi cum toata lumea intra in panica si fuge. Dar un sistem tridimensional nou ticluit poate. Modelul informatic porneste de la sabloane ale conduitelor umane si le foloseste pentru a simula comportamentul unei multimi in diverse situatii, rezultind clipuri video utile cercetatorilor.

„Multimile sint vitale pentru orasele noastre, insa nu este practic sa faci experimente pe viu cu sute sau mii de oameni de-a lungul strazilor aglomerate. Nu poti inscena o repetitie realista a unei evacuari, pentru ca oamenii nu se vor panica in mod adecvat. Totodata, nu poti rade cu buldozerul zone mari ale orasului pentru a vedea cum este afectat traficul pietonilor", spune autorul prototipului de simulare, profesorul Paul Torrens, de la Universitatea din Arizona, pe site-ul facultatii. Cercetatorul american a pus la cale un model pe computer care ii poate asista pe arhitectii care proiecteaza orase si centre comerciale, dar poate fi util si in protectia civila, in sistemul de sanatate si in cercetarea dinamicii multimilor in cazuri de trafic dens.

Metodele actuale de observare a comportamentelor individuale in astfel de situatii, bazate pe analize statistice si pe modele din fizica, s-au dovedit inexacte. Paul Torrens poate stoca in memoria modelului sau informatic profilurile unor indivizi, fiecare cu caracteristici deosebite in functie de virsta, sex, inaltime si sanatate, fiind luate in considerare si trasaturie specifice multimii, cum ar fi panica, dar si caracteristicile mediului inconjurator. Indivizii proceseaza informatiile despre ambianta in stilul lor, iar combinatiile unice pe care le face fiecare dintre ei ii determina sa reactioneze in moduri diferite. Desi oamenii nu isi dau seama, atunci cind pasesc pe o strada aglomerata, creierul monitorizeaza constant imprejurimile si planuieste calea spre destinatie, luind simultan in calcul obstacolele.

Multimea de agenti a lui Torrens,in plina desfasurare simulata. Prototipul gindit de Paul Torrens simuleaza evacuarea unei zone aglomerate in timpul unui incendiu si in conditiile in care oamenii au la dispozitie un singur punct de salvare. El a folosit aceasta metoda si pentru a schita modelul unei situatii in care o boala se raspindeste prin contact accidental, pe o perioada scurta de timp. Totodata, cercetatorul american planuieste sa creeze scenarii in care multimi agitate se transforma in gloate antisociale, in cautarea unei metode de linistire a acestora fara apelul la fortele de ordine. Modelul poate fi folosit si in slujba proiectarilor urbanistice, pentru aerisirea spatiului destinat pietonilor si pentru descilcirea supraaglomerarilor. Proiectantii urbanisti vor avea la dispozitie scenarii care ii vor ajuta sa schiteze magazine de-a lungul marilor strazi si panouri de informare pentru turisti, dar si sa gindeasca locul artistilor de estrada (n.r. - estrada este o platforma de dimensiuni mici, adesea improvizata in aer liber, pe care se desfasoara reprezentatii artistice). In domeniul protectiei publice, simulatorul poate spulbera intrebarile legate de cum poate fi minimizata interactiunea pietonilor cu masinile. Agentii se inmultesc cu bani Initiativa profesorului Paul Torrens (foto) va fi sustinuta si de premiul oferit de National Science Foundation, in valoare de 400.000 de dolari. Cu acesti bani, cercetatorul planuieste sa isi dezvolte multimea virtuala la sute de mii de participanti. Prototipul inregistreaza starea oricarui „agent", la fiecare 60 de secunde.

O data ce informatiile au intrat in sistem, modelul le exporta intr-o baza de date, unde pot fi analizate matematic.

Cititi mai multe despre geosimulare pe www.cotidianul.ro/select