Potrivit declaratiilor Executivului, sustinute inaintea referendumului pentru demiterea presedintelui Basescu, scrutinul ar fi trebuit sa coste statul circa 60 de milioane de lei. Alti bani au fost cheltuiti de partidele politice si de presedintele s
Potrivit declaratiilor Executivului, sustinute inaintea referendumului pentru demiterea presedintelui Basescu, scrutinul ar fi trebuit sa coste statul circa 60 de milioane de lei. Alti bani au fost cheltuiti de partidele politice si de presedintele suspendat, in calitate de "candidat independent". Curtea de Conturi a Romaniei a stabilit ca este vorba despre 8.671.082 lei. Numai ca Basescu a facut economii semnificative din donatiile primite, cheltuind doar 40% dintre acestea. Nu pentru ca staff-ul sau n-ar fi stiut pe ce sa dea 1.289.906 lei primiti cadou de persoane fizice si juridice, ci fiindca PD a acoperit ponderea cheltuielilor, reprezentand aproape 56% din cat au platit toate formatiunile politice la un loc.
Inca inainte de a se strange fondurile necesare campaniilor electorale s-a pus problema legalitatii acestor cheltuieli. Legea referendumului nu continea prevederi referitoare la entitatile care pot finanta acest tip de campanie si nici cu privire la organismele abilitate cu controlul acestora. In opinia presedintelui Curtii de Conturi, Dan Drosu Saguna, acest fapt ar fi deschis calea sponsorizarilor dubioase. Ceea ce a reclamat o modificare legislativa de urgenta. Ca atare, cu toata opozitia PD si a PLD, Traian Basescu a primit statutul de "candidat independent". Ceea ce, dupa unii, ar fi insemnat ca partidele politice nu-l pot sustine din punct de vedere financiar, iar dupa altii ca il pot sustine. La ora actuala, asta nici nu mai conteaza, de vreme ce referendumul din 19 mai anul curent a avut loc, iar rezultatul se cunoaste.
Ce este poate mai interesant, cateva Organizatii Nonguvernamentale, asa-numite ONG-uri, au organizat un miting pro Basescu total ilegal. Deoarece, asociatiile si fundatiile nu pot sustine activitati cu caracter politic decat daca au o asemenea prevedere in propriile statute. Cat s-a cheltuit pe aceasta actiune este o alta problema.
Sponsorizari pentru presedinte
Banii pe care Basescu i-a folosit in campania electorala au provenit, in exclusivitate, din sponsorizari. Din suma de 1.289.906 lei primita cadou de la persoane de bine, presedintele a cheltuit doar 515.309 lei, restul ramanand la dispozitia sa. Basescu a cheltuit acesti bani infiintandu-si un site propriu, ca staff-ul sau sa comunice cu votantii 24 de ore din 24. Presedintele a mai platit cateva banere, e-cards-uri, publicitate online, sedinte foto, inregistrare voce si productie spoturi auto, filmare si montaj filmulete pe site. Alti bani s-au dus pe deplasari si filmari in Spania si in tara, mai precis la Constanta, Craiova, Iasi si Cluj. Locomotiva PD a mai cheltuit bani si cu niste firme "simpatizante", care s-au ocupat cu strategia de comunicare, creatie, management campanie, DTP (prepress), implementare campanie si strategie de PR + implementare. Toate aceste servicii au costat mai mult decat totalul cheltuit de presedintele suspendat, ceea ce denota ca PD si PLD au platit in numele lui o suma suplimentara, de 454.262 lei, sub o forma ramasa inca neelucidata.
Democratii, fruntasi ai cheltuielilor pentru conducatorul tarii, au dat banii pe flyere, fluturasi, tricouri, ziare, pliante electorale, carti postale, stegulete cu suport pentru automobile si stegulete de mana, baloane cu bete, decoruri de scena, materiale publicitare, planse, embleme, pixuri, brichete, chibrituri personalizate, ecusoane, autocolante, veste personalizate, esarfe, sepcute, etichete, palarii de soare, steaguri, compleuri pentru fete, parasolare auto, insigne, panouri publicitare, spoturi TV si alte reclame publicitare in presa centrala si locala, anunturi etc. In total au cheltuit 4.837.362 lei, din care 3.115.590 lei reprezinta donatii incasate de la persoane fizice si juridice simpatizante ale lui Traian Basescu si, in al doilea rand ale Partidului Democrat. (Dan COSTE)
Cheltuieli anti-Basescu
In calitate de opozanti ai chiriasului de la Cotroceni, liberalii au cheltuit un total de 2.126.600 lei pe flyere, panouri stradale publicitare, steaguri, ziare, pliante si scrisori catre cetateni. Cu mai putin de jumatate, adica cu doar 884.957 lei, social democratii lui Geoana au realizat mult mai multe, de la fluturasi, pliante, sacose, brosuri, tricouri, drapele, baloane, sepcute, esarfe si fanioane, pana la panouri si o numeroasa publicitate in mass-media.In subsolul topului privind cheltuielile din campania pentru referendumul din 19 mai 2007 s-au situat PLD, PC si UDMR, acestia din urma rezumandu-se sa investeasca doar in niste fluturasi. Desi partidul lui Corneliu Vadim Tudor a primit donatii in suma de 13.550 de lei in aceeasi perioada de timp, n-a investit nici un sfant in campania anti Basescu. Este foarte interesant de precizat ca toate aceste cheltuieli au fost centralizate pe baza raportarilor partidelor politice si a staff-ului presedintelui tarii, si nu in urma vreunui control al Curtii de Conturi a Romaniei. Daca va fi efectuat un asemenea control, pentru verificarea autenticitatii datelor raportate, ramane de vazut. (D.C.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.