Continutul va reprezenta in totalitate gusturile celui care il alege. Asadar, televiziunea nu va muri decit ca sa reapara. Intr-o forma mai umana.

Statistic, un singur episod din "Lost" are parte de peste un milion de download-uri ilegale si 45% dintre europeni se uita la TV pe internet. Desi pentru multi nimic nu se poate compara cu comoditatea de a sta tolanit in fata tv-ului, cu telecomanda in mina, televiziunea in forma actuala va disparea. De vina e internetul, care modifica radical doua aspecte ale ecuatiei tv: distributia continutului (digitala) si sursele acestuia (utilizatorii).

In forma ei clasica, predominanta inca, televiziunea poate fi redusa la relatia dintre producatorul unui continut si consumatorul final. Relatie activa intr-un singur sens, determinat de cel care transmite semnalul. Producatorul ambaleaza cum vrea, in functie de piata, divertismentul tv, si-l programeaza pe canalele de care dispune. Consumatorul are la dispozitie o telecomanda. Si din ce in ce mai putin timp liber pe care nu vrea sa-l piarda nici cu reclame nici asteptind ore de incepere. Prima etapa in schimbarea felului in care percepem produsul tv au fost solutii hardware cum ar fi TiVo, care iti inregistreaza showurile preferate si elimina reclamele, lasindu-te sa ai o forma de decizie asupra unui continut oricum impus. O solutie temporara, dar eficienta in eliberarea de tirania pasivitatii si fixismului televizorului.

Adevarata revolutie s-a petrecut la inceputul anilor 00 cind, pe masura ce latimea de banda a conexiunilor a crescut, internetul a devenit un paradis multimedia. Permitind ca fisiere mari sa fie transferate in citeva minute sau stream-uite rapid. Nevoia de divertisment video a inceput sa fie satisfacuta si prin alte surse decit cea clasica, chiar daca produsul de televiziune e acelasi. Accesibil, insa, "la cerere" prin retele peer-to-peer in care un fisier nu e copiat de pe un server central, ci din computerele tuturor utilizatorilor care il au. Sursele initiale ale produsului de televiziune nu mai au nicio relevanta: la impartirea lui participa toti fanii. 70% din traficul internet apartine transferurilor peer-to-peer, emisiunile tv si filmele fiind cele mai downloadate. Trendul 2007 e ca aproape orice film care ruleaza in premiera in State e tras din cinema si pus pe net in urmatoarele 24 de ore.

Distributia functioneaza exemplar si intretine dependenta. Iar platforme ca Joost, inovatia celor care se afla si in spatele programelor Kazaa si Skype, aflata in momentul de fata in stadiu beta, promit continut tv gratis si in timp real. Printre partenerii lor strategici se afla Viacom, ale carei proprietati includ reteaua MTV si studiourile Paramount, ceea ce arata ca marile corporatii media au inteles ca tv-ul nu mai detine monopolul asupra distractiei si, in loc sa infiereze pirateria online ii preia metodele. Si exploreaza noi target-uri.

Pe linga faptul ca avem acces mai rapid si mai coerent la informatie prin noile modele de distributie, raportul nostru cu imaginea in miscare e altul. Mai ales de cind cu banii pe care in anii 80 ii dadeai pe un recorder VHS iti poti cumpara o camera HD. Pina cind vom filma toti in high-definition vor mai trece ani dar disponibilitatea din ce in ce mai mare a aparatelor de filmat (de la webcamuri la camere de mobile) ne transforma deja in surse ale continutului tv. Cu cit tehnica e mai accesibila cu atit productiile "de casa" se vor inmulti iar YouTube e cel mai bun exemplu. La fel cum, in goana dupa spectatori, numarul televiziunilor de nisa a crescut sensibil in ultimii ani la nivel mondial, atingind segmente de populatie din ce in ce mai specifice si restrinse, numarul producatorilor de continut din spatiul virtual se inmulteste. Peste un sfert din cele mai populare clipuri de pe YouTube sunt produse de amatori.

Nisele pe care le putem exploata sunt limitate doar de imaginatie. Desi a pornit initial ca un experiment de a-si transmite intreaga viata online, 24/7, cu ajutorul unei camere video, justin.tv a dat nastere unei adevarate mode in categoria "live tv", site-ul devenind in doar citeva luni o platforma de transmisiuni in direct. In acelasi timp jurnalismul cetatenesc devine sursa de stiri de fiecare data cind camera video a unui mobil se afla mai aproape de eveniment decit echipa de filmare, ceea ce ne obliga sa nu mai putem reactiona pasiv la continutul de pe ecran.

Participind atit la producerea cit si la distribuirea produsului tv asteptarile noastre sunt mai nuantate. Ne-am obisnuit sa avem acces la divertisment de calitate fara sa depindem de un frate mai mare care sa ne deschida televizorul si sa ne lase doar sa schimbam canalele. Accesibil printr-un Media Center (Microsoft), Apple Tv (Apple) sau orice aparat care stie sa transforme continutul digital gasit pe internet in stream gata sa fie vazut pe plasma, produsul tv nu va mai fi unul clasic. Televiziunea ca institutie non-personala va disparea. Spatiul publicitar impartit la intimplare unui public obisnuit sa sara peste reclame si sa downloadeze orice il intereseaza va putea fi impartit pe nise iar "posturile de televiziune" vor fi inlocuite de colectii de canale personalizate pina la ultimul minut de emisie.

Pentru a vedea cum functioneaza platforma Joost, accesati www.cotidianul.ro/select