Vineri, Clujul a gazduit proiectia filmului "Morometii", la 20 de ani de la aparitia peliculei realizate de Stere Gulea. La intilnirea cu presa, nu a putut fi evitat nici subiectul lunii, adica succesul lui Cristi Mungiu.

Cineastul Stere Gulea insotit de actorii Victor Rebengiuc si Ionel Mihailescu si de directorul de imagine Vivi Dragan Vasile au fost prezenti la Cluj pentru proiectia celebrei ecranizari a romanului "Morometii" si pentru a prezenta un making of al filmului, realizat in satul Talpa, din apropiere de Bucuresti, unde s-au si facut filmarile in urma cu douazeci de ani.

Destins si jovial la intilnirea cu presa, Victor Rebengiuc s-a declarat nostalgic in aceasta perioada, fiind prezent la Festivalul Transilvania, la Cluj, pentru proiectia "Morometilor", dupa ce s-a intors de la Cannes, unde s-a organizat o vizionare-eveniment a "Padurii Spinzuratilor", in regia lui Liviu Ciulei. Alaturi de cei citiva membri ai echipei de filmare prezenti la Cluj, Rebengiuc a rememorat, anecdotic, perioada realizarii "Morometilor" si "realismul minimalist" al satului Talpa, in care nu era greu sa gasesti figuri de tarani parca extrase din romanul lui Marin Preda: "Tot satul era un Moromete, iar romanul era ca o Biblie pentru ei". Inspirindu-se din viata taranilor din anii 80 pentru a reda universul interbelic imaginat de Preda, Rebengiuc a marturisit ca echipa de filmare a avut probleme cu comisia de ideologie, care nu era de acord cu redarea unei asemenea imagini a satului romanesc.

Stere Gulea a adus insa discutia intr-un punct polemic, remarcind ca succesul lui Mungiu la Cannes, oricit de neasteptat, este al regizorului si nu al tarii, asa cum ar putea rezulta din multe articole de presa si dezbateri televizate: "A devenit filmul Romaniei, ca si cum Romania l-ar fi facut, iar acest provincialism romanesc mi se pare riscant. Premiul e al regizorului Cristi Mungiu, nu inteleg de ce se da impresia ca doar din intimplare a fost el, ca potentialul creator romanesc l-a propulsat tocmai pe el dintre mai multi cineasti". Salutind succesul tinarului sau coleg de breasla, Stere Gulea a atras atentia imediat asupra viitorului filmelor noului val in spatiul romanesc: "Spaima mea cea mare este ca aceste succese reale nu vor putea ajunge la publicul din tara". Cineastul a atacat pozitia Ministerului Culturii si a ministrului Iorgulescu, in special, in privinta privatizarii salilor de cinema din Romania: "E mare nevoie de o investitie in infrastructura, deci privatizarea a treizeci si ceva de sali amarite nu rezolva problema. Fac apel la luarea in serios a acestei probleme, altfel nu vom putea vorbi despre un beneficiu sau o placere a spectatorului de cinema". Victor Rebengiuc, desi pe un ton mai putin categoric, a fost la fel de incisiv ca Gulea, considerind ca noul val de regizori din cinematografia romaneasca este o "reactie la imobilismul institutional din Romania".