Seful imperiului Pro vinde jumatate din actiunile pe care le mai detine in posturile tv.

Americanii de la Central European Media Enterprises (CME) vor avea 95% din PRO TV SA, companie care detine posturile PRO TV, Acasa, PRO Cinema, PRO TV International si Sport.ro. CME va cumpara, cu 49,8 milioane de dolari, 5% din actiunile lui Adrian Sirbu, achizitia ridicind la un miliard de dolari valoarea televiziunilor Pro.

In februarie anul trecut, Sirbu a mai vindut alte 5 procente din actiunile televiziunilor, pentru 27 de milioane de dolari, tot atunci fiind numit si seful operatiunilor CME pe Cehia, Slovacia si Romania. La inceputul anului, seful Pro a mai renuntat la "Playboy" si "Maxim" in favoarea firmei grecesti Attica Media, alaturi de care e asociat in compania PBR. E cunoscuta, de asemenea, trecerea "ProSportului" de la Sirbu la Ringier, in decembrie 2002, pentru 7 milioane de dolari.

Adrian Sirbu detine insa pe piata romaneasca o serie de alte institutii media importante: compania de radio PRO, din care fac parte PRO FM si InfoPro, Publimedia, cu titluri ca "Ziarul Financiar", "PRO TV Magazin" sau "Acasa Magazin", agentia de presa MEDIAFAX, compania Pro Video (distributie DVD si sali de cinematograf), studiourile de film Buftea, tipografia COPRINT (in Bucuresti si Cluj). De asemenea, el a investit in ultimii ani in "Gandul", in reteaua Hollywood Multiplex si in TV Sport, care a devenit recent Sport.ro, si a anuntat ca isi va dezvolta imperiul in domeniul New Media.

Extinderea masiva a CME, accelerata in ultimii ani, este explicata si de faptul ca Romania, alaturi de Slovacia, a facut anul trecut 71% din cifra de afaceri a intregului grup. Veniturile CME in media romaneasca au ajuns la 39,3 de milioane de dolari, pe primele trei luni ale acestui an, cu aproape 10 milioane de dolari mai mult decit in perioada ianuarie-martie 2006. Anul trecut, trustul a inregistrat in Romania o cifra de afaceri de 148,6 milioane de dolari, in crestere cu 43% fata de 2005, in timp ce rivalii de la Intact s-au mindrit cu 61 de milioane de euro adunati de pe urma Antenelor.

Pina in 2002, CME controla PRO TV si PRO FM, dar licenta de emisie a posturilor era detinuta de Adrian Sirbu si Ion Tiriac. In 2002 insa, Legea Audiovizualului a fost modificata, permitind strainilor sa detina atit licenta, cit si operatorul de radio sau tv. Trustul transatlantic si-a marit cu aceasta ocazie participarea de la 44 la 66%, apoi la 80%. In 2003, Ion Tiriac a acceptat sa-i vinda lui Sirbu toate actiunile detinute in televiziune si, tot in acel an, americanii au transferat toate licentele audiovizuale de la Adrian Sirbu catre propriile companii. Consiliul National al Audiovizualului a respins initial solicitarea CME, pentru ca audienta combinata a posturilor detinute de companie ar fi depasit 30%, cota maxima impusa radiodifuzorilor prin lege, dar compania a argumentat ca cifrele nu depasesc acest prag. Din cauza restrictiilor impuse concentrarii proprietatii, americanii au fost obligati sa vinda 24% din holdingurile de radio, PRO FM si PRO AM, proprietarul majoritar raminind Adrian Sirbu.

Compania CME, cu sediul in Bermude, listata la NASDAQ si la bursa din Praga, a fost infiintata in 1994 la initiativa miliardarului american Ronald Lauder, plasat de "Forbes" printre cei mai bogati 250 de oameni din lume. El si-a propus sa ofere publicului din fostele tari comuniste o alternativa la televiziunile de stat, cu care au fost obisnuiti zeci de ani. Asa ca americanii au dezvoltat noua retele in sase tari, care acopera in prezent 90 de milioane de persoane, in Cehia, Slovacia, Slovenia, Croatia si Ucraina. Cehia este cea mai mare piata a companiei, cu venituri de 51,5 milioane de dolari in primul trimestru al acestui an. Potrivit cotatiilor de pe NASDAQ, trustul de presa are o valoare de piata de peste 4 miliarde de dolari, CME inregistrind anul trecut o cifra de afaceri de 604,8 milioane de dolari, in crestere cu 30% fata de 2005.