Acest interviu a fost realizat in luna iulie 2006, la premiera spectacolului "Jesus Christ Superstar", montat de Adrian Pintea cu studentii sai de la Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica. Il publicam astazi, in memoria marelui actor. Dumnezeu sa-l ierte si sa-l odihneasca!

Cum ati ajuns sa montati cu studentii dumneavoastra opera rock "Jesus Christ Superstar"?

Adrian Pintea: As putea spune "din intimplare", dar demult nu mai cred ca deciziile noastre, ca artisti pe lumea asta, sunt intimplatoare. Oricum, acest proiect este prima materializare, fericita cred, a ideii de modul anglofon, care functioneaza de curind in UNATC, alaturi de cel francofon, menite sa demonstreze capacitatea studentilor actori de a trece cu success barierele de limba care ne-au izolat in pustia asta de Balcani ai culturii si implicit a teatrului mondial. Oricum, sa poti accesa cu usurinta interpretarea operei shakespeariene e un atu pretios. Povestea cu globalizarea e alta poveste, care nu ma amuza defel. Dar engleza, da, e un instrument cultural.

Nu e un pariu cu o miza prea mare pentru un grup de studenti de anul II?

Nu. Cred in maturizarea lor accelerata de alte ritmuri decit cele cu care am fost noi obisnuiti si, ca viitori profesionisti, trebuie sa invete rapid provocarile profesionismului actoricesc.

Cum va explicati imensul succes de care s-a bucurat?

Nu ma surprinde. Cred in talentul lor, in devotamentul, forta si energia studentilor mei. Cum cred ca revenirea la radacinile inocente ale rock-ului original si la tema christica sunt necesare in bezmeticeala pe care o traim cu totii.

Nefiind "Codul lui Da Vinci" (din fericire), a adus totusi o multime de tineri in sala Arcub. De unde un astfel de impact in randul tinerilor care se parea ca ar prefera alte genuri de muzica?

Alaturarea unui asemena spectacol si a unei asemenea partituri muzicale cu "rating"-ul de tip "Codul lui Da Vinci" e total inadecvata. Fenomenul "Codul....." e un fel de manea" filozofico-teologala" de un gust indoielnic, invelit in ambalajul "Manuscriselor de la Marea Moarta". Tinerii de azi sunt mult mai aprigi in materie de selectie culturala autentica decit gospodinele care pling cu ceapa pe masa de mila lui Mozart care era frumusel, da’ s-a prapadit saracul, deh, invidia lui Salieri... Lume rea, maica… Nu stiu ce fel de muzica prefera tinerii de azi,dar pe cea proasta o recunosc imediat in sufletul lor si nu se lasa pacaliti prea mult. Sper.

Cind v-ati selectat viitorii studenti in urma cu doi ani, ati luat in considerare si capacitatile lor vocale?

I-am selectat dupa mintea si sufletul meu. Atit. Si n-am gresit..

Multi dintre admiratorii dvs v-ar fi vrut pe scena in acest spectacol. Se stie ca sinteti si un cintaret de exceptie. Nu ati fost deloc tentat sa si jucati in spectacolul pe care l-ati regizat?

Functia mea este de antrenor. Bucuria lor este scopul meu cel mai drag.

Ce indicatii i-ati dat studentului care l-a jucat pe Iisus?

Singurul sfat este: DACA CREZI, POTI! Eu cred. Uneori ajunge si pentru cei dubitativi.... Liberi-cugetatori si alte specii de trestii.

Care va fi soarta acestui spectacol? Dat fiind succesul de care s-a bucurat, nu va ginditi sa il jucati intr-un spatiu ceva mai generos?

Ar trebui sa intre in repertoriul unui mare teatru bucurestean. Pragmatic, realist, ar fi un boom de piata, si ca eveniment cultural fara precedent si financiar, desigur, singul lucru care pare sa mai conteze pentru directorii de teatru, in afara de orgoliul de care nu putem scapa, caci de la Rim ne tragem si salvari fanarioti se mai gasesc, ca si ciubuc, tejghea, tescherea, etc....

Privind in urma, ce credeti ca va reprezinta mai mult, cariera de

actor, cea de regizor sau cea de profesor?

Toate. Si inca citeva. Intr-o epoca demult uitata, nimic nu era mai fermecator decit insolenta curiozitate universala a lui Leonardo da Vinci. Renasterea e numele acelei epoci.

Cind il vom putea din nou vedea pe Adrian Pintea pe scena?

In toamna, intr-o montare in regie proprie. Ca de obicei, in ultima vreme. Sau cintind blues sau rock, cu prieteni autentici.

Care sunt primele trei lucruri pe care trebuie sa le indeplineasca un viitor actor?

Sa vada teatru, sa manince teatru, sa respire teatru.

Daca ati fi fata in fata cu El, ce l-ati intreba pe Dumnezeu?

De ce eu, Doamne? De ce eu?