Adrian Iorgulescu, ministrul Culturii si Cultelor, vorbeste despre situatia conflictuala creata intre MCC si RomaniaFilm. El explica de ce "privatizarea este singura solutie viabila pentru renasterea cinematografelor romanesti".


a
Adrian Iorgulescu, ministrul Culturii si Cultelor, vorbeste despre situatia conflictuala creata intre MCC si RomaniaFilm. El explica de ce "privatizarea este singura solutie viabila pentru renasterea cinematografelor romanesti".


a€  Jurnalul National: Dupa dezbateri si discutii (uneori aprinse) pe tema privatizarii cinematografelor din Romania, care va fi, pana la urma, soarta lor?
Adrian Iorgulescu: Solutia se afla inscrisa in programul de guvernare si a fost consacrata prin Legea 328/2006 (Legea cinematografiei), votata in unanimitate de Parlamentul Romaniei si promulgata de Presedinte, cat si prin HG nr. 1874/2006. Aceasta din urma prevede strategia de vanzare a salilor respective prin intermediul RADEF. Experienta tarilor din fostul spatiu comunist demonstreaza ca privatizarea repre-zinta singura solutie pentru relansarea activitatii de difuzare a peliculelor cinematografice. Proprietarii au tot interesul sa faca investitii in domeniu pentru a-si maximiza profitul. Este suficient sa comparati dotarea si confortul salilor private din mall-uri cu cele aflate in administrarea statului.


a€  Totusi, dupa privatizare, isi vor mai pastra ele destinatia sau vor fi transformate, ca multe altele, in restaurante, cazinouri ori mall-uri? Intr-o conferinta de presa, Constantin Vaeni, director de distributie la RADEF, a spus ca "privatizarea este o vanzare murdara, absolut deliranta! Pentru ca nimeni nu mai crede ca aceia care vor cumpara, le vor pastra profilul in situatia falimentara a veniturilor obtinute din vanzarea biletelor". Ce spuneti despre asta?
Va intreb si eu. Cate dintre cinematografele existente in a€™89 mai pastreaza destinatia initiala? Nu cumva multe dintre ele au fost deja transformate in cazinouri, discoteci, restaurante, sali de jocuri sau se afla intr-un stadiu tot mai avansat de degradare? Nu cumva ne temem de privatizare, in conditiile in care avem proba clara ca intr-o economie de piata statul nu poate fi decat un administrator mediocru? Exista interese oculte? Poate ca, prin dumneavoastra, aceste aporii vor ajunge si la dl Constantin Vaeni, ca reactie la nelinistile sale legate de ideea privatizarii si de avantajele comparative ale acesteia.


Mostenireaa€  Dar cum s-a ajuns la aceasta situatie disperata in care se afla RomaniaFilm?
Situatia existenta in prezent la RADEF este "mostenirea" perioadei 1990-2005. Dupa venirea mea la MCC am interzis, prin ordin al ministrului, atat efectuarea de noi contracte de inchiriere, cat si prelungirea actualelor contracte. Gestionarea patrimoniului institutiei revine in totalitate CA si conducerii executive. In urma a trei controale efectuate anul trecut de Garda Financiara, Corpul de control al Guvernului si Corpul de control al MCC, am decis demiterea intregului CA al RADEF si am facut plangeri penale impotriva directorului general Mihail Tintea si a directorului economic, Casandra Iordan.


a€  Angajatii RomaniaFilm se tem ca-si vor pierde locurile de munca, totodata...
Asa cum am precizat, actele normative in vigoare precizeaza negru pe alb obligativitatea cumparatorilor de a pastra profilul actual de activitate si mentinerea personalului care deserveste in prezent respectivele cinematografe. In caz contrar, sunt prevazute diverse sanctiuni, care pot merge pana la anularea vanzarii.


Despre profetiia€  Este evident faptul ca s-a ajuns intr-un impas, atata vreme cat nu prea mai exista public pentru cinematografe. Ce ar trebui facut pentru revigorarea acesteia?
In urma cu ceva timp, aceasta chestiune ar fi fost una foarte delicata. Astazi, raspunsul este simplu si optimist. Dupa extraordinarul succes obtinut in acest an la Festivalul de Film de la Cannes de Cristian Mungiu (Premiul Palme da€™Or,) si Cristian Nemescu (invingator la sectiunea Un Certain Regard) si dupa cariera internationala a filmului lui Cristi Puiu "Moartea domnului Lazarescu" (distins si el la Cannes cu premiul Un Certain Regard), vom asista la o spectaculoasa redesteptare a atractiei romanilor pentru cea de-a saptea arta. Numarul record de bilete vandute la editia din acest an a TIFF, care se desfasoara la Cluj intre 1 si 10 iunie (practic, biletele s-au epuizat inainte de inceperea festivalului), este o dovada in plus ca nu se justifica profetiile sumbre. Dimpotriva, interesul pentru film va spori si este de datoria noastra sa gasim solutii pentru ca spectatorul sa se simta cu adevarat bine intr-o sala de proiectie.


a€  Cum puteti ajuta si propulsa filmul romanesc?
Preponderent prin finantarea domeniului. Tin sa va reamintesc faptul ca la concursul din decembrie 2006 s-au alocat 8 milioane de Euro pentru realizarea a 41 de pelicule de scurt si lung metraj. La sesiunile din iulie si noiembrie 2007, vor fi alocate alte circa 8 milioane de Euro. Apoi, prin imbunatatirea difuzarii si a sistemului de promovare a filmelor. In textul Ordonantei de Urgenta nr. 97 din 6 decembrie 2006 sunt prevazute masuri pentru formarea si dezvoltarea culturii cinematografice, prin organizarea de activitati specifice de sustinere si incurajare pe plan national si international a creatiei romanesti. Textul Ordonantei mai prevede posibilitati de finantare directa a productiilor cinematografice cu pana la 1,5% din contravaloarea minutelor de publicitate. Actul normativ impune si acordarea de sprijin financiar automat, nerambursabil, pentru calitatea artistica a filmului si pentru succesul la public. Cu siguranta, insa, dincolo de acest suport acordat de stat, se vor gasi si in mediul privat tot mai multi oameni dispusi sa sprijine cinematografia autohtona, ajunsa, iata, intr-un moment de apogeu.


"Mari schimbari n-o sa urmeze"Cristian Mungiu, autorul filmului "4 luni, 3 saptamani si 2 zile", primul lungmetraj romanesc distins cu Palme da€™Or, nu crede ca acest premiu va provoca mari schimbari in cinematografia din tara, contrar afirmatiilor si previziunilor pe care le-a facut Iorgulescu vizavi de soarta celei de-a saptea arte. "Eu sunt sceptic de felul meu. Cred ca va continua inca un pic acest moment festiv. Se va mai vorbi putin despre imaginea Romaniei. Mari schimbari n-o sa urmeze deloc. Va ramane un «reper» in istoria cinematografiei romanesti", a spus Mungiu intr-o conferinta de presa la Cluj, unde a fost proiectat filmul sau, in deschiderea oficiala a Festivalului International de Film Transilvania (TIFF). "Nu ma astept (ca premiul - n.r.) sa genereze o febra de lucru in birourile Ministerului Culturii sau ale Centrului National al Cinematografiei", a adaugat el. Regizorul crede ca e nevoie de o strategie de regenerare a salilor de cinema si de o selectare mai corecta a proiectelor cinematografice care primesc fonduri prin concurs de la Centrul National al Cinematografiei (CNC). "Imi doresc sa se intample, dar am mari indoieli. Ce se poate obtine este un pic mai multa atentie la urmatoarele selectii ale concursului."


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.