Serviciile secrete israeliene (Shin Bet) ar fi participat, alaturi de Frontul Popular de Eliberare (FPLP) a Palestinei, la deturnarea unui avion Air France cu 229 de pasageri la bord spre Entebbe, Uganda, in 1976. Informatia a aparut in documente bri
Serviciile secrete israeliene (Shin Bet) ar fi participat, alaturi de Frontul Popular de Eliberare (FPLP) a Palestinei, la deturnarea unui avion Air France cu 229 de pasageri la bord spre Entebbe, Uganda, in 1976. Informatia a aparut in documente britanice desecretizate de Arhivele Nationale, conform AFP.

La 27 iunie 1976, un comando palestinian imbarcat in timpul unei escale la Atena, a deturnat un zbor Tel Aviv-Paris mai intii spre Benghazi (Libia), apoi spre Entebbe. Comandoul a luat ostatici 83 de israelieni, eliberati in cele din urma intr-un raid spectaculos al comandourilor israeliene la 4 iulie.

Intr-o nota adresata la 30 iunie 1976 Ministerului de Externe, un diplomat de la ambasada britanica la Paris a anuntat ca Shin Bet - serviciile secrete israeliene - si FPLP au incheiat "o alianta contra naturii" pentru a obliga Franta sa isi schimbe politica in Orientul Mijlociu. Referindu-se la un contact al Asociatiei parlamentare euro-arabe, diplomatul scria: "Potrivit informatiilor sale, deturnarea este opera FPLP cu ajutorul Shin Bet (...)". "Operatiunea avea ca obiectiv modificarea pozitiei pro-Organizatia pentru Eliberarea Palestinei (OEP) a Frantei si impiedicarea unei apropieri din ce in ce mai mari intre OEP si americani", a explicat el.

"Cosmarul lor este ca dupa alegerile din noiembrie vor vedea o Pax Americana impusa in Orientul Mijlociu care va fi in avantajul OEP (care va obtine respectabilitate internationala si poate dreptul de a crea un stat pe teritoriile evacuate) in detrimentul Frontului (care va fi literal exclus de la orice acord de pace global si isi va pierde ratiunea de a exista) si ca Israelul va fi nevoit sa evacueze teritoriile ocupate", a explicat diplomatul.

Acestea ar fi fost motivele care au antrenat "alianta contra naturii" dintre Israel si FPLP, care "a atras tot felul de elemente violente, dintre care in unele s-au infiltrat israelienii". Luati ostatici la 27 iunie, pasagerii au fost eliberati in trei faze. Rapitorii au eliberat 47 de pasageri in 30 iunie si alti 101 la 1 iulie. Guvernul israelian a primit ultimatum sa se conformeze pina la 3 iulie revendicarilor comandoului, in special eliberarii unor prizonieri palestinieni. A doua zi, comandourile israeliene intervin si elibereaza ultimii ostatici. In total, 31 de persoane au murit in timpul incidentului, printre care cei sapte autori ai luarii de ostatici si 20 de ugandezi.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.